B
Har ett nyrenoverat badrum där det nu är indraget vattenburen golvvärme som är kopplad till bergvärmepump. Övriga radiatorer i huset är gamla gjutjärnsradiatorer från 30-talet kopplade på orginalrör av grövre dimension (ej koppar). När badrummet var nytt fungerade golvvärmen, men i princip samtidigt som en radiator i källaren (på samma stam som golvvärmen) byttes ut mot en nyare så slutade det fungera.

Jag har fler gånger testat att både lufta och spola golvvärmeslingan. Jag har kontrollerat att de olika justeringarna som ska göras på shunten är rätt (2rörsystem osv) och provat att dra in justerskruven som gör så att den ska dra vatten vid dåligt tryck i systemet. Har även testat att öka deltaT på bergvärmepumpen till 8 grader vilket är föreskrivet för golvvärme utan någon skillnad.

Jag har kört fast nu och vet inte hur jag ska fortsätta felsöka.

Några tips?

• Installation av en blandningsventil och cirkulationspump i en pannrumsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av LK Minishunt M60 för golvvärmesystem med beskrivande numrerade etiketter.
    Skapa konto
Fungerar andra radiatorer på samma slinga/stam?

Är förinställningen rätt injusterad på nya radiatorn?

Vad har du för för temperaturer framledning och retur från pannan? Jag har två liknande minishuntar men mina har en termometer.,

B
Demmpa Demmpa skrev:
Fungerar andra radiatorer på samma slinga/stam?

Är förinställningen rätt injusterad på nya radiatorn?
Ja det sitter bara en radiator till på samma stamm och det var den som bytes mot en nyare. Den fungerar som den ska. Har testat att stänga av tillförseln till den men det blir ingen skillnad.

B
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vad har du för för temperaturer framledning och retur från pannan? Jag har två liknande minishuntar men mina har en termometer.,
Just nu ligger framledningen på 32,7 och retur på 28,4 grader.

• Display av värmesystem visar temperaturer: ute 9,3°C, varmvatten 51,5°C, framledning 31,0°C, retur 28,4°C.
    Skapa konto
  • Digital display på en värmepumps styrpanel som visar temperaturer och flödesdata.
    Skapa konto
  • Värmepumpsdisplay som visar framledningstemperatur 32,7°C, retur 28,4°C och andra driftdata.
    Skapa konto
B Baskavoda skrev:
Ja det sitter bara en radiator till på samma stamm och det var den som bytes mot en nyare. Den fungerar som den ska. Har testat att stänga av tillförseln till den men det blir ingen skillnad.
Låter som att slingan är kortsluten med ettrörskoppel.
När du stänger av den nya radiatorn, förblir rören till/från kopplet varma även en timme senare?

B
Returen på radiatorn är kopplad till returen som går direkt till pumpen, så det bör vara rätt antar jag. Jag testar att stänga av framledning till radiatorn nu så får jag se om om det blir någon skillnad igen.

• Radiator med termostatventil kopplad till kopparledningar vid en vit vägg.
    Skapa konto
B
*Edit. Jag ändrade inte från delta T från 5 till 8 grader, utan tvärt om givetvis.

B
Skulle ett sätt att felsöka ytterligare kunna vara att koppla förbi shunten genom att ansluta inkommande till utgående slang före shunten och se om det börjar cirkulera då? Alltså slang som går in i 4 och 5.

• Diagram av LK Minishunt M60 med numrerade delar, inklusive termostat och cirkulationspump för värmesystem.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.