M
Hej!
Gillar gamla maskiner och blev lycklig innehavare av denna rikthyvel. Har dock gått bet på att finna information om den. Intresserad av tillverkare, möjligt tillverkningsår mm. Är det någon som känner igen den? Inga synliga märkningar kvar efter diverse ”renoveringar” genom åren...

tack - Thomas

• Gammal grön rikthyvel i ett garage utan synliga tillverkarmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal grön rikthyvel utan synliga märkningar, använd och delvis rostig, står i ett arbetsrum.
    Skapa konto
  • Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
Motorn liknar en Asea från 1950-talet ungefär men den är betydligt nyare än maskinen.

Det som oroar mig på den där maskinen är att kuttern liknar en klämbackskutter och de är ju ökända för att kasta bett omkring sig. I övrigt tror jag att det är en riktigt bra maskin.
Är det kullager på kuttern till och med?

M
Tack för svaren. Ja, den är lagrad med kullager. Menar du att den kan kasta knivarna? Låter inget kul... de är klämda med tre bult men har också två hål där det går en 3 mm pin igenom... som man lägger knivarna i... har ingen bild just nu...

M
Hade visst en bild... de rödmarkerade pinskruvarna går genom kniven... är det ett skydd mot kast?

• Metallkniv i maskin med röd markering vid pinskruvar, eventuellt säkerhetsdetalj.
    Skapa konto
Ja det är en klämbackskutter. Någon har försökt minska kastrisken genom att borra in stift som híndrar knivarna från att flyga.
Sedan har någon satt dit alldeles för korta bett och borrat in ett tredje stift närmare mitten för att hålla fast de korta betten.

Klämbackskuttrar har fått väldigt dåligt rykte just för att knivarna brukar flyga omkring. Arbetarskyddet har inte godkänt dem i yrkesbruk sedan någon gång på 70- eller 80-talet vad jag vet.

Det är bara du själv som kan bedöma om du vågar köra vidare med din något förbättrade klämbackskutter efter att ha bytt bultarna som håller fast backorna eller om kuttern behöver bytas.
I övrigt ser det ut att vara en bra maskin tycker jag.

M
Tack för dina råd!

M
En bild till

• Närbild på delar av en industriell maskin med synliga skruvar och maskindetaljer i grönt.
    Skapa konto
Oroa dig inte för att stålen ska flyga ur, det är osannolikt om du inte har för korta stål <10mm breda. Jag känner till ett fall där denna typ av kutter har gått sönder och det är ungefär samma statistik som Tersa och jag har aldrig hörttalas om att den skulle kasta stål som Heimlaga skriver. Det kom en ändring in designen av rundkuttrar för fräsmaskiner på 1950-talet och på 60-talet slutade dessa kuttrar tillverkas, enda förklaringen jag läst från någon tillverkare är "Det handlar om att hänga med i utvecklingen" -- WACO.

Maskinen är en Jonsereds Fabrikers RH-C3 där nån skylttjuv varit framme och snott skylten. Men av formen att döma, skölden, så är den tillverkad någon gång mellan 1903 och 1905 när den skölden användes på maskinerna. Jag bifogar en bild på en annan maskin med den skylten från Jonsereds egna katalog.
Gammal svartvit bild av en robust maskins fot med ett svänghjul och justerbar mekanism.
Skapa konto

• Gilla
MD11
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Klämbackskuttrar har fått väldigt dåligt rykte just för att knivarna brukar flyga omkring. Arbetarskyddet har inte godkänt dem i yrkesbruk sedan någon gång på 70- eller 80-talet vad jag vet.
Detta gäller spännbackar för manuellt matade fräsmaskiner. Denna typen av rundkutter i hyvlar blev aldrig reglerad, kanske för att det var Arbetareskyddsstyrelsen som införde den i sverige på 20-talet och sedan införde de kilformade spännbakarna på 50-talet som tog över efter denna. Kuttern heter för övrigt "Säkerhetsrundkutter" på svenska och inte Klämbackskutter som är en helt annan typ av kutter ;)

• Gilla
MD11
  • Laddar…
M
Wow! Stort tack för att du tog dig tid att skriva och skicka bild. Verkligen roligt att veta!

• Gilla
remdrivet
  • Laddar…
M
Vilka modifieringar tror du har skett sedan orginal 1905? Är kuttern utbytt?

M MD11 skrev:
Vilka modifieringar tror du har skett sedan orginal 1905? Är kuttern utbytt?
Kuttern kan vara original, ser likadan ut som min fast du har kullager.
Det enda som jag kan se sådär är väl att nån har kladdat grön färg på den och satt på en motor, det är inte original. :)

M
Tack!! Hur var orginaldriften? Och hur är din lagrad? Är kullagren en senare modifikation?

• Närbild av maskinaxel med kullager och smörjämne synligt i en delvis demonterad industrimaskin.
    Skapa konto
  • Närbild på en maskindel med synliga kullager och smörjmedel, monterad i ett grönt maskinstativ.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.