En markinfiltrations ska anläggas och vanliga 4m svarta dräneringsrör är inköpta.
Men upptäcker nu att det talas om blåa rör som faktiskt heter infiltrationsrör.
Av nån anledning verkar de dessutom bara säljas i 2,5m längd.
Så frågan är vad och hur de isåfall säljer sig. Och om det finns nån mening med att inhandla nya rör som kostar dubbelt så mycket...
I min tanke så lägger man dräneringsrören med en rad av hålen rak ner.
Och jag gissar att de blå är mer idiotsäkra. Dvs de har en markering som visar att de ligger rätt.
Men upptäcker nu att det talas om blåa rör som faktiskt heter infiltrationsrör.
Av nån anledning verkar de dessutom bara säljas i 2,5m längd.
Så frågan är vad och hur de isåfall säljer sig. Och om det finns nån mening med att inhandla nya rör som kostar dubbelt så mycket...
I min tanke så lägger man dräneringsrören med en rad av hålen rak ner.
Och jag gissar att de blå är mer idiotsäkra. Dvs de har en markering som visar att de ligger rätt.
Som jag har fattat så ska inga hål vändas neråt.
Gör man det så rinner allt vatten ut i första hålet (hålen).
Finns alla hål på rörets sidor så sprids vattnet i alla rör innan det fördelas jämnt över hela bädden (i teorin).
Gör man det så rinner allt vatten ut i första hålet (hålen).
Finns alla hål på rörets sidor så sprids vattnet i alla rör innan det fördelas jämnt över hela bädden (i teorin).
Kravet på spridarledningar (det som du kallar för infiltrationsrör) är att de ska vara släta inuti och ha två rader av 8 mm hål med graderna noga avlägsnade från borrning. Sitter gradera kvar så geggar hålen igen med tiden. Raderna av hål är riktade nedåt.
Man kan alltså göra dem själv från vanliga 110 mm markrör om man är nog med borrningen och kniven. Jag har gjort det för jag gillar pyssel. Värderar man sin tid högre som t ex en yrkesman så köper man färdiga som är certifierade för ändamålet.
I detta inlägg finns en ritning från Naturvårdsverket om hur spridarledningen ska se ut:
https://www.byggahus.se/forum/threa...oer-foersta-gangen.295463/page-2#post-2716686
Denna:
De dräneringsrör som du tittar på, kolla om de har rätt hål vad gäller storlek av och avstånd samt inga grader eller gjutkanter på insidan av hålet.
Man kan alltså göra dem själv från vanliga 110 mm markrör om man är nog med borrningen och kniven. Jag har gjort det för jag gillar pyssel. Värderar man sin tid högre som t ex en yrkesman så köper man färdiga som är certifierade för ändamålet.
I detta inlägg finns en ritning från Naturvårdsverket om hur spridarledningen ska se ut:
https://www.byggahus.se/forum/threa...oer-foersta-gangen.295463/page-2#post-2716686
Denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De dräneringsrör som du tittar på, kolla om de har rätt hål vad gäller storlek av och avstånd samt inga grader eller gjutkanter på insidan av hålet.
Det verkar som jag far med osanning här.B Bjober skrev:
Minns nog fel då jag inte hittar info som styrker uppgiften.
Claes han kan han!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får man snygga övergångar på fasaden där färgen skiljer sig.
Fasad -
Hur många procent två mäklares värderingar på F. hus skiljer sig åt?
Fritidshus -
Dränering löpande räkning estimat och utfall skiljer sig grovt
Grund & Markarbeten -
Produktion skiljer sig från faktura
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Bygglovsansökan som skiljer sig från förhandsbeskedet?
Bygglov