Tjena!
Jag funderar på att bygga en platsbyggd tv-bänk som på bifogade bilder. Är det någon som har gjort liknande och har tips eller erfarenheter av liknande projekt?

Jag tänker spontant att man kör på något IKEA-skåp som tex METOD. Bygger upp de en bit så man kan sätta lister runt om, sedan sätter man Mdf runt som sedan spacklas samt målas i samma färger som luckorna/dörrarna på skåpet.

Jag funderar även på en bra skiva att ha ovanpå, ska man köra mdf där med eller finns det bättre allternativ? Tänker främst ur slitage- samt renhållningssynpunkt.

Tack på förhand!

• Vit platsbyggd tv-bänk med dekorationer som en vas med gröna blad, ljusstakar och ett ljus på bänkskivan samt en väggmonterad tv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platsbyggd tv-bänk med vita skåpluckor, grå fåtölj, hyllor med böcker och dekoration, samt en abstrakt tavla ovanför.
    Skapa konto
  • Platsbyggd tv-bänk i ljust trä med Mdf-omramning och dekorativa föremål ovanpå, inklusive vaser med blommor och inramade konstverk.
    Skapa konto
Man vågar knappt ladda upp en bild här bland alla begåvade hemmapulare. Men här är iaf en inspirationsbild av Ikeas köksmoduler som tvbänk. Skåpstommarna är fästa i väggen, mest som tippskydd, men står i huvudsak på 45*95 med möbeltassar under. På 45*95 så sitter sedan en slipad vitmålad 22*95. Längst fram satte jag sedan en vanlig golvlist. Skivan är en ekskiva från Bauhaus (som var de enda som hade en +4m lång i rätt färg). Fronterna öppnas med trycköppning och är 4*80 från vänster. Till höger är det en 60 dörr, och ytterst en hemmasnickrad lucka som passbit. Jag har med flit lämnat någon cm i rörelsemån. Skivan ligger helt löst, men väger ordentligt. I bakkant på skivans undersida har jag fräst ur plats för kablar.

• Tv-bänk av Ikeas köksmoduler med ekskiva och trycköppnade fronter. Dekorerad med glob, blommor och ljusstake. Tv monterad ovanpå.
    Skapa konto
  • Gilla
CaLi001 och 3 till
  • Laddar…
T
Ser bra ut!

Det är många här som är yrkesmän och många som har lång erfarenhet och gör fantastiska saker men forumet är ju till för husägare och det är långt ifrån alla som hunnit skaffa sig erfarenheten eller skickligheten för att mäta sig med dem.
Det viktiga är ju att man själv är nöjd och gör så gott man kan. Ibland blir det bra, iband finns förbättringspotential och om man vill bli bättre så kan man få tips och råd här.

Jag gillar att så många försöker göra lite själv och inte bara förlitar sig på att köpa produkter eller hantverkshjälp.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
C CaLi001 skrev:
Jag funderar även på en bra skiva att ha ovanpå, ska man köra mdf där med eller finns det bättre allternativ?
Det kan vara idé att kolla på färdiga bänk-/bordsskivor beroende på vad du vill ha för utförande på den. MDF har ganska veka kanter som kan behöva skyddas på något vis, exempelvis med ett pålimmat kantband i massivträ.

• Gilla
CaLi001
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.