Hemmakatten
Har fallit för Bosch MEK7000 som fälls in i /byggs in i en bänkskiva.

koksmaskin1.jpg

Vårt nya kök blir mkt mindre och avställningsytorna likaså. Har nu köksmaskin (Electrolux Assistent), matberedare, mixer, elvisp mm. Det som inte står framme används inte... Och det som står framme tar alldeles för mycket plats. Det som är jobbigt är att lyfta alla tunga maskiner fram och tillbaka.

Tänkte att med Boschen så är motorn (den tunga delen) alltid på plats och det blir så mycket lättare att bara lyfta fram en skål eller mixer osv. från skåpet under.

Platsbesparande och enkelt. :D Eller onödigt och dyrt. >:(
Vad tycker ni?

Helt klart snygg :D

Men den verkar hamna väl långt in på bänken. När jag använder min (vanliga lösa) vill jag ha den längst fram på kanten på bänken, annars är skåpet ovanför ivägen.
Men du kanske inte har något skåp ovanför där du har tänkt placera den?

Hur lång är den neråt? Måste man offra en hel låda under bänken?

Vad händer när det kommer kladd i kuggarna? Går det lätt att torka av den?

Och så som vanligt, vad gör man när den går sönder?

Men som sagt jättesnygg och cool ;D Har den mixer också? Blev lite sugen själv...

/Ulrica

Jag skulle nog satsat på ett hyllbeslag i ett underskåp till Eluxen. Kvänum hade (har?) ett där assistenten vad monterad på och man lyfte upp hela hyllan
Hittar ingen länk just nu...

Hemmakatten
Var först inne på just en sådant där hyllbeslag i underskåp. Men dels tar det väldigt mycket utrymme, dels så har vi fortfarande matberedaren (en sån med knivar) och en separat mixer och elvisp som alla tar plats.

Hade tänkt fälla in den i en köksö som är 250x100cm. Det enda förutom Boschen blir en diskho och ev. en liten infälld våg. Ingenting ovanför ön. Spisen blir på köksbänken mitt emot.

Till Boschen finns förutom skålen på bilden även mixer, matberedare, köttkvarn osv att köpa till. Då slipper man alla andra lösa maskiner med tunga motorer att släpa fram. Tyckte det verkade praktiskt med "allt-i-ett". Dessutom läggs det rostfria locket (till vänster på bild) på när man inte använder maskinen. Den tål vatten och spill. Min lösa Electrolux har jag haft i 25 år, den har fungerat problemfritt. Bosch räknas ha samma kvalitet.

Men helt billig är den inte, ca-priset ligger på 7´. Det är därför jag gärna vill få lite synpunkter.

Hemmakatten skrev:
Hade tänkt fälla in den i en köksö som är 250x100cm. Det enda förutom Boschen blir en diskho och ev. en liten infälld våg.

Till Boschen finns förutom skålen på bilden även mixer, matberedare, köttkvarn osv att köpa till. Då slipper man alla andra lösa maskiner med tunga motorer att släpa fram. Tyckte det verkade praktiskt med "allt-i-ett". Dessutom läggs det rostfria locket (till vänster på bild) på när man inte använder maskinen. Den tål vatten och spill.

Men helt billig är den inte, ca-priset ligger på 7´.  Det är därför jag gärna vill få lite synpunkter.
TA DEN!! :D, precis som du säger så blir det som står långt in i skåpen sällan/aldrig använt och har man det framme på bänken så ser det både stökigt och dammigt ut.
Det där tycker jag verkar vara en kanonbra idé, jag vill också ha en :-*.

Skulle jag tvingas prioritera, så skulle jag utan en sekunds tvekan, välja denna framför vågen ;), det finns så små och lätta digitalvågar som klarar även lite högre vikt numera :)

MVH//Christina.

Hemmakatten
byggimpert skrev:
Skulle jag tvingas prioritera, så skulle jag utan en sekunds tvekan, välja denna framför vågen ;),
Denna var en av mina "billigare" önskningar för nya köket. :) Min andra (lyx)önskning är en helautomatisk inbyggd espresso o kaffemaskin med vattenanslutning. En sådan går på 20´..... ;)

vi har bestämt oss för att ha den assistenten i köket dyrt?ja men smakar det så kostar det har beställt min på www.trettio.se gick på 7044kr så nu är det bara att vänta ;D

Hade en MEK 7000 i min förra lägenhet, placerade den långt inne i ett hörn, och hade min espresso maskin ovan på den när den inte användes.
Tyvärr så blev det ju ett stort hål i bänkskivan, så den fick inte följa med till den nya.
Funderar på en till.. :)
05aa.jpg
Om man tittar noga på bilden så ser man den.. :)

VILL HAAAAAAAA!!!!!!!!

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men vore det inte ganska smart att placera den i ett hörn?

Don Tom skrev:
Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men vore det inte ganska smart att placera den i ett hörn?
Det var även det enda stället jag kunde placera den, annars hade den tagit värdefull arbetsyta. (villket redan innan fanns för lite av)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.