Tjena!

Har en gäststuga som vi på sikt funderat på skulle bli arbetsrum. Funderade då lite på hur man kan se till att det blir lite inbrottssäkrare.

idag sitter gamla englasfönster i, kanske måste bytas, men inte säker. Vad finns det för alternatvi egentligen, kan man skaffa nå slags armerade glas eller behöver man ha galler?
samma med dörren...

vill ju förståss inte att priset ska springa iväg som fan, men om det ska fungera i jobbsammanhang vill man ju inte känna att man sitter i en bunker heller....

S
Belysning med rörelsevakt.
Brytskydd i form av galler och gallerdörrar.
Inbrottslarm som informerar dig eller någon annan.
Siren som skapar uppmärksamhet.
Stöldskydd i form av dokumentskåp som är förankrat i byggnaden.

Allt tillsammans blir en effektiv trygg lösning.
1. Har du inget brytskydd eller stöldskydd så är det över innan du kommit på plats trots inbrottslarm.
2. Utan inbrottslarm så är det bara en tidsfråga innan de tar sig in.
3. Har du ingen siren eller belysning så kan tjuven arbeta ostört och inte vara orolig att någon ser.

Fråga försäkringsbolaget vad de kräver. Varierar beroende vad du har för verksamhet. Ta sedan hjälp av en bra låssmed.

Jag gjorde nyligen om garage till arbetslokal. Blev ganska mycket att byta och komplettera. Framförallt bytte vi dörr och port. När det gäller fönster ville jag undvika galler. Låssmeden hade fina smidda inkrypsskydd som vara ganska ok i pris.

Men bara larm räcker i regel inte.

Hej!

Tack, var kankse inte helt tydlig i frågan.
Larm har vi, glaskross och rörelse samt siren och koppling till telefoner.

Frågan är lite vad det finns för utbud på fönster. Tror eventuellt englas faktiskt räcker att hålla värmen t.o.m. på vintern då det är relativt litet utrymme (ska dock kolla mer på det). Så, om inte det måste bytas av den anledningen är frågan om det finns några bra gallerlösningar, eller om det är bättre med något slags armerade glas. Tänkte om någon hade tips på olika alternativ man kan kolla på.

Dörren är gammal och frågar ungefär samma där, finns det några bra dörrar eller behöver man skaffa gallergrind också.

alla tips o tankar är ju bra så klart!

Det ska finnas film som man sätter på glaset som håller ihop det om det krossas, men jag vet inte hur det funkar med englas om man behöver ett glas bakom för att hålla ihop det.

Annars kan du få ett extra glas genom att sätta upp en lexan/plexi-skiva på insidan, en sån skiva är svår att kasta en sten genom =)

S
Ska du skydda fönsterna på ett seriöst sätt så är det galler eller inkrypningsskydd som gäller och dessa ska vara fästa i husets konstruktion. Ett fönster går att kofota bort med både karm och ruta. Lönt att ha dyrt glas eller film på glaset när hela fönsterkarmen eller fönsterbågen ligger på marken?

Min teori är att antingen gör du det ordentligt eller så fejkar du allt för att avskräcka. Men lägg inte pengar på något som man kan kringgå.

Fejka kan du göra med belysning, falska inbrottsklistermärken och inkrypningsskydd i trä som du målar i metallic. Kanske en liten siren som fungerar som magnetkontakt på dörrar och fönster, kostar typ 20kr. Sätt upp en dummykamera och en skyllt om kameraövervakning.

Bara Inbrottslarm: Tjuven begår brottet under 1 minut och är långt borta innan någon är på plats. Alternativt är han kompetent och klipper telekabeln, stör ut gsm sändaren eller rent utav stör ut hela inbrottslarmet om det är trådlöst.
Bara brytskydd: Tjuven får jobba lite längre, men han har ju hela natten på sig.
Bara belysning: Tjuven slår sönder lampan.

Redigerat:
Korvgubbe
Det där med belysning har debatterats förr, antingen är det avskräckande för tjuven eller så blir de glada för bättre arbetsbelysning. Personligen tror jag att stroboskop är att föredra över ett fast sken, ingen trevlig belysning att arbeta i och drar definitivt till sig uppmärksamhet. Men det kräver att det inte blir allt för många falsklarm då.

Ofta ställer försäkringsbolagen mycket hårdare krav på en arbetslokal än på privat bostad. De skydd som monteras måste vara godkända för den säkerhetsklass som krävs för aktuellt företag annars gäller inte försäkringen alternativt så blir det en kraftigt förhöjd självrisk.

Så om du gör hemmafixarlösningar ska du se till att göra det så bra att det inte blir inbrott, annars är det bättre att installera godkända skydd.

Om man skall återgå till frågan om just fönster så rekommenderar jag glaskasset som är limmad i bågen. Annars är det bara att plocka bort den utvändiga glaslisten och sedan lyfta ur glaset. Med en limmad kasset är det betydligt svårare, tro mig :)

Sen finns det speciella fönsterlås man monterar invändigt. Vill man kan man även sätta extra stängningsbeslag.

Detta gör inte fönstret inbrottssäkert MEN det tar betydligt längre tid att ta sig in och det är det allting handlar om. Att köpa tid. En inbrottstjuv kan alltid ta sig in precis vart som helst med obegränsat med tid. Men gör man det så krångligt som möjligt så kan man hoppas att tjuven blir upptäckt under tiden eller väljer nått annat objekt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.