Byggahus.se
K
Innebär det att man inte behöver ha släpet försäkrat?
 
P
Kallebo skrev:
Innebär det att man inte behöver ha släpet försäkrat?
Ja.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Så enkelt är det inte. För att vara riktigt noga så ska släpet vara registrerat och försäkrat både i Tyskland och sedan i Sverige. Allt annat är olagligt. Reglerna är krångliga och man kan inte lösa det bara på byggvaruhuset.
Jag avråder!
Vad har du för belägg för det där?
I min värld har jag hela tiden inbillat mig att släp inte behöver försäkras, att dragbilens trafikförsäkring även täcker släpet.
Har jag fel?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Tyvärr är Euron inte 9,20 längre... :(

Räkna med 10,10 så blir du inte besviken.
Det är faktiskt ett fel som smugit sig (fint sätt att säga att jag slarvat i korrekturen) in i texten. Kursen när jag skrev texten var 9,80 och kostnaderna är räknade mot den kursen. Ska be Marlén uppdatera!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag köpte ett släp i tyskland för något år sedan och det är lika lätt som artikelförfattaren beskriver. Den tyska fiman hjälpte till med exportpapper skatt och försäkring. De större firmorna är van vid export, inga problem. De tyska exportskyltarna gäller några veckor så vi körde till Rom och hämtade ett flyttlass på vägen hem. Kostnaden för släpen blev billigare än att hyra in en flyttfirma. Nu har vi dessutom kvar ett fint släp.
 
  • Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
Du behöver inte ha trafikförsäkring på ett släp i Sverige, i andra länder finns andra regler. Men det måste vara registrerat för att rulla på egna hjul efter dragbilar. Undantaget är färd till registreringsbesiktningen. Då har man ett ärendenummer man kan visa upp för svenska polisen. Givetvis går det att lasta ett släp på en registrerad biltrailer och på så vis dra hem det. Offtopic: Det många inte vet är att det är förbjudet att dra lgf skyltade släp som är avsedda att köra gods på efter personbil. Som så många gör med gamla uttjänta släp till soptippen. Undantaget är båtvagnar, då de är konstruerade för att enbart köra båtar på inte vanligt blandat gods.
 
Redigerat:
Jag behöver ett släp och har kikat på att köpa det från Tyskland.
Någon annan som är sugen på släp nu?
Jag finns i Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.