Byggahus.se
Hej!

Har ett litet men irriterande problem :)

I köket har jag en integrerad Samsungugn och en integrerad Samsungmikrovågsugn.
Båda sitter på separata faser och fungerar precis som de ska vid användning.

Problemet är att båda klockorna släpar efter med tiden, och olika mycket.
Tiden förskjuts några sekunder varje dag och efter 1 månad går ugnen ca 2min fel och mikron ca 1min fel.

I-landsproblem, jag vet. Men bor man i en liten 1a så är det lite irriterande när man har 3 olika tider som visas i rummet och man måste synka ugn & mikro med några veckors mellanrum :)

Elen är nydragen sedan 2 år tillbaka i hela lägenheten.
Använder Ugn, mikro, lampor, & tv frekvent och har aldrig varit minsta problem.

Ringde till samsung support och de sa att det givetvis inte var fel på deras produkter utan att det var min ström som fluktuerade och klockorna gick långsammare.

Så nu vänder jag mig till er kära experter. Är detta rimligt? Att det inte är några problem att driva ugn o mikro på några tusen watt, men det blir problem så fort man ska driva en digital klocka kontinuerligt?

Tacksam för hjälp så jag kan fortsätta leva mitt I-landsproblemfria liv.

//
Christopher
 
Redigerat:
Cliff85 Cliff85 skrev:
Hej!

Har ett litet men irriterande problem :)

I köket har jag en integrerad Samsungugn och en integrerad Samsungmikrovågsugn.
Båda sitter på separata faser och fungerar precis som de ska vid användning.

Problemet är att båda klockorna släpar efter med tiden, och olika mycket.
Tiden förskjuts några sekunder varje dag och efter 1 månad går ugnen ca 2min fel och mikron ca 1min fel.

I-landsproblem, jag vet. Men bor man i en liten 1a så är det lite irriterande när man har 3 olika tider som visas i rummet och man måste synka ugn & mikro med några veckors mellanrum :)

Elen är nydragen sedan 2 år tillbaka i hela lägenheten.
Använder Ugn, mikro, lampor, & tv frekvent och har aldrig varit minsta problem.

Ringde till samsung support och de sa att det givetvis inte var fel på deras produkter utan att det var min ström som fluktuerade och klockorna gick långsammare.

Så nu vänder jag mig till er kära experter. Är detta rimligt? Att det inte är några problem att driva ugn o mikro på några tusen watt, men det blir problem så fort man ska driva en digital klocka kontinuerligt?

Tacksam för hjälp så jag kan fortsätta leva mitt I-landsproblemfria liv.

//
Christopher
Det är inte rimligt att dina klockor går el pga "svajigheter" i strömförsörjningen. Mycket troligare är svagheter i klockorna.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
EddieHansson
Cliff85 Cliff85 skrev:
Ringde till samsung support och de sa att det givetvis inte var fel på deras produkter utan att det var min ström som fluktuerade och klockorna gick långsammare.
Inte rimligt. Snarare en bluff...
 
Nja, kanske ändå. Många elektroniska klockor går på nätfrekvens, de räknar helt enkelt växelspänningssvängningar. Visserligen försöker Svk att alltid balancera frekvensen men 100 % blir det inte. Nu vet jag inte om Nordens elnät kompenserar för förlorad frekvens genom att köra fortare en tid, men tror inte det.
Min väckarklocka har samma fenomen. Inget jag reagerar på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har och har haft många tidur och klockor som gått på nätfrekvensen. De håller tiden mycket bra, inga minutavvikelser dock inga samsungprodukter.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Många elektroniska klockor går på nätfrekvens, de räknar helt enkelt växelspänningssvängningar.
Gissar att det inte är så vanligt idag, men det finns ganska tuffa krav på nätet avseende avvikelse över tid om jag minns rätt så det skulle inte ge ett ackumulerat fel.
Men framförallt tvivlar jag på att de använder nätfrekvensen eftersom alla går olika mycket fel, gick de på nätfrekevens borde de följa varann.
Nej, jag lutar åt en prispressad konstruktion på elektroniksidan, komponenter med dåliga toleranser och/eller temperaturberoende frekvensdrift.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Här kan ni se frekvensen på nätet både i realtid och historiskt. Det är mycket små avvikelser och dom ligger både över och under och torde över tid i stor utsträckning balansera frekvensen till mycket nära 50 Hz.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Här kan ni se frekvensen på nätet både i realtid och historiskt. Det är mycket små avvikelser och dom ligger både över och under och torde över tid i stor utsträckning balansera frekvensen till mycket nära 50 Hz.
[länk]
Jo, jag fattar att frekvensen ligger i väldigt små marginaler. Min fråga kvarstår dock om man, efter en tid underfrekvens, aktivt kör lite fortare så att det jämnar ut sig. M a o är integralen av frekvens över tid motsvarande 50.00 Hz?
Jag minns när jag som ungdom byggde digitala klockor från scratch så var första steget en komponent som kallas för Schmitt-trigger. Den kunde missa ibland en svängning. Hoppas att dagens digitala klockor är byggda på kvartsoscillatorer.
 
Om du tittat på länken såser du att det över tid jämnar ut sig, på SVKs hemsida hittar du även vilka "verktyg" man använder sig av.
 
Cliff85 Cliff85 skrev:
Ringde till samsung support och de sa att det givetvis inte var fel på deras produkter utan att det var min ström som fluktuerade och klockorna gick långsammare.
Din ström är högst troligt inte sämre än andras i detta avseende utan det enkla svaret är nog bara det att dina klockor har taskig kvalitet. Det är nog så enkelt att Samsung inte direkt prioriterat klockfunktionen utan att den helt enkelt är ganska kass.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intressant, min ugn & micro från Neff/Siemens gör likadant! Man får ställa om ena klockan (minns inte vilken som går före eller efter) varannan månad ungefär. Dagens i-landsproblem?
 
O
Har en Husqvarna ugn, enfas och levererad med kabel och stickpropp, där klockan går alldeles för långsamt om man sätter stickproppen åt "fel håll", skiftar fas och noll.
Påtalade det som garantifel när den var ny men det gav inget.
Troligen konstuerad med tanke att den ska vara fast ansluten men "marknaden" ville ha stickpropp.
 
O OMathson skrev:
Har en Husqvarna ugn, enfas och levererad med kabel och stickpropp, där klockan går alldeles för långsamt om man sätter stickproppen åt "fel håll", skiftar fas och noll.
Påtalade det som garantifel när den var ny men det gav inget.
Troligen konstuerad med tanke att den ska vara fast ansluten men "marknaden" ville ha stickpropp.
Hur kan ugnen veta vad som är fas och nolla? Det handlar ju om växel ström (spänning)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
zleepys
våran micro gör samma sak, men den går före, så ställer man klockan korrekt så går den 1-2-3 minuter före efter ett tag veckor/månader, alltid gjort så dessa 10år vi bott i detta hus, så man får ställa tillbaka den med jämna mellanrum, sen hatar tanten mig då hon vant sig vid att microns klocka går före och hon tror hon har några minuter mer för hon är van den går före, men tji fick hon för den var rätt ställd igen haha :)

alltid tyckt det är konstigt, för saker brukar släpa efter i tid, men inte gå före i tid :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Hur kan ugnen veta vad som är fas och nolla? Det handlar ju om växel ström (spänning)
Inte vet jag men jag verifierade att det är så, skrev upp vad klockan stod mot telefonen klocka (gps) på morgonen, kollade hur mycket på kvällen efter jobbet om hur mycket fel. Vände proppen och gjorde samma sak morgonen efter, gjorde så i två dygn. Ugnens klocka går för långsamt om fas/noll är på ena sättet, rätt om andra sättet. Har märkt upp uttaget och stickproppen om man kopplar ur för tex städning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.