Hej allihopa!

Jag har nyligen börjat att renovera ett rum i en nyköpt Villa från 60 tal. Har tagit bort allt tretex från väggarna och på det fanns 3 lager av tapeter..efter ett tag jag började att ha ont i huvudet, känna mina läppar torra och mådde inte helt hundra på natten. Nu allt är borta,rummet är bara 12kvm, men är detta något som ni har också upplevt under tapetbortaggning? Tror inte att detta händer pga av tretex, måste vara tapet..eller?!

Låter som klassisk vätskebrist tycker jag. Drick mer vatten.

• Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Njaa. Det jag kan tänka mig är om du fått i dig för mycket rivningsdamm. Troligen har det dammat rätt ordentligt när du rev skivorna. Man bör alltid ha andningsmask vid rivningsarbete. I så fall damm från tretex skivorna. Tapetlim tror jag aldrig har innehållit några farliga kemikalier. Traditionellt var det väl potatismjöl.

Ett annat alterantiv är om det fanns mögel i väggen, ex. på ena sidan av tretxskivorna. Men det borde du i så fall ha sett, och/eller könt lukten av mögel.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Har ni först tagit bort tapeten och sen treetexen?

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Hej och tack till alla tre för svaret!tror inte att det handlade om vätskebrist, det har hänt varje,dag för typ 4 dagar under rivning och försökte damma så lite som möjligt men det stämmer,hade ingen mask, och var dammigt..försökte ta bort skivorna i stora delar men..ni vet redan! Började undra om det var pga formaldehyd, jag har fått ibland den effekt från vissa plywoodskivor(är möbelsnickare)..
Iaf nu är rent och fint..började sätta gips på taket, plockat bort elementet(så mycket svart vatten inuti..undrar varför..)m.m..Ska eventuellt ta bort golv också som knarrar mycket och ersätta det med plankor av gran eller furu av 34 eller 40mm.. Tack så mycket igen!

P.s. har tagit bort skivan, inte försökt att ta bort tapet först..tanke i början var att bara måla men jag kunde inte låta bli, väggen och tapet var ojämn, så har bestämt att ta ner allt och gipsa från början..

• Rivningsarbete av väggpanel med stege, träplankor och verktyg i ett rum. Papper och dammigt golv indikerar pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete i trärum med gipsbitar på golvet, stege och verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Trärum med trägolv, gipsskivor lutade mot väggen, ett fönster och verktyg på golvet. Ett element under fönstret.
    Skapa konto
  • Trärum under renovering, med paneler på vägg och tak. Gipsplattor står lutade mot väggen. Ett bärbart ljus och hörselskydd syns på golvet.
    Skapa konto
  • Rum med träväggar och verktyg, en stege och gipsskiva mot taket, radiator under fönster. Förberedelser för renovering.
    Skapa konto
  • Nytt gipstak under installation i ett rum med träpanelväggar och fönster som visar utsikt mot grönska utanför.
    Skapa konto
  • Radiator demonteras med skiftnyckel, svart vatten i hink. Golvet skyddas med plast under renovering.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fruktansvärt långt från tråden, men det är nästan lite synd att du gipsar över allt - grymma Twin Peaks-vibbar i det där rummet annars! :-)

• Haha
  • Gilla
Vrana och 2 till
  • Laddar…
Snickis85 Snickis85 skrev:
plockat bort elementet(så mycket svart vatten inuti..undrar varför..)
normalt (syrefattigt)

• Gilla
Snickis85
  • Laddar…
D Diskod skrev:
Fruktansvärt långt från tråden, men det är nästan lite synd att du gipsar över allt - grymma Twin Peaks-vibbar i det där rummet annars! :)
Ja kanske lite för mycket för ett barnrum! 😀
På taket fanns spännpapper, har tagit bort kanske 200 eller 300 spikar,eller iaf kände så..
Bra att veta att är typ "normalt" med svart vatten i element, man lära sig alltid något nytt här..👍

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Snickis85 Snickis85 skrev:
Bra att veta att är typ "normalt" med svart vatten i element,
Ja radiatorvatten är ofta rätt kolsvart av magnetit, en variant av rost lite förenklat. Att vattnet är syrefattigt stämmer men jag har svårt att se att detta i sig påverkar färgen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja radiatorvatten är ofta rätt kolsvart av magnetit, en variant av rost lite förenklat. Att vattnet är syrefattigt stämmer men jag har svårt att se att detta i sig påverkar färgen.
Utan syre svartnar det för ögonen. Kan det vara något liknande?

• Haha
  • Gilla
Belastar och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant.. och detta påverkar inte hur bra själva radiator funkar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.