Hej allihopa!
Jag har nyligen börjat att renovera ett rum i en nyköpt Villa från 60 tal. Har tagit bort allt tretex från väggarna och på det fanns 3 lager av tapeter..efter ett tag jag började att ha ont i huvudet, känna mina läppar torra och mådde inte helt hundra på natten. Nu allt är borta,rummet är bara 12kvm, men är detta något som ni har också upplevt under tapetbortaggning? Tror inte att detta händer pga av tretex, måste vara tapet..eller?!
Jag har nyligen börjat att renovera ett rum i en nyköpt Villa från 60 tal. Har tagit bort allt tretex från väggarna och på det fanns 3 lager av tapeter..efter ett tag jag började att ha ont i huvudet, känna mina läppar torra och mådde inte helt hundra på natten. Nu allt är borta,rummet är bara 12kvm, men är detta något som ni har också upplevt under tapetbortaggning? Tror inte att detta händer pga av tretex, måste vara tapet..eller?!
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Njaa. Det jag kan tänka mig är om du fått i dig för mycket rivningsdamm. Troligen har det dammat rätt ordentligt när du rev skivorna. Man bör alltid ha andningsmask vid rivningsarbete. I så fall damm från tretex skivorna. Tapetlim tror jag aldrig har innehållit några farliga kemikalier. Traditionellt var det väl potatismjöl.
Ett annat alterantiv är om det fanns mögel i väggen, ex. på ena sidan av tretxskivorna. Men det borde du i så fall ha sett, och/eller könt lukten av mögel.
Ett annat alterantiv är om det fanns mögel i väggen, ex. på ena sidan av tretxskivorna. Men det borde du i så fall ha sett, och/eller könt lukten av mögel.
Hej och tack till alla tre för svaret!tror inte att det handlade om vätskebrist, det har hänt varje,dag för typ 4 dagar under rivning och försökte damma så lite som möjligt men det stämmer,hade ingen mask, och var dammigt..försökte ta bort skivorna i stora delar men..ni vet redan! Började undra om det var pga formaldehyd, jag har fått ibland den effekt från vissa plywoodskivor(är möbelsnickare)..
Iaf nu är rent och fint..började sätta gips på taket, plockat bort elementet(så mycket svart vatten inuti..undrar varför..)m.m..Ska eventuellt ta bort golv också som knarrar mycket och ersätta det med plankor av gran eller furu av 34 eller 40mm.. Tack så mycket igen!
P.s. har tagit bort skivan, inte försökt att ta bort tapet först..tanke i början var att bara måla men jag kunde inte låta bli, väggen och tapet var ojämn, så har bestämt att ta ner allt och gipsa från början..
Iaf nu är rent och fint..började sätta gips på taket, plockat bort elementet(så mycket svart vatten inuti..undrar varför..)m.m..Ska eventuellt ta bort golv också som knarrar mycket och ersätta det med plankor av gran eller furu av 34 eller 40mm.. Tack så mycket igen!
P.s. har tagit bort skivan, inte försökt att ta bort tapet först..tanke i början var att bara måla men jag kunde inte låta bli, väggen och tapet var ojämn, så har bestämt att ta ner allt och gipsa från början..
Redigerat:
Ja kanske lite för mycket för ett barnrum! 😀D Diskod skrev:
På taket fanns spännpapper, har tagit bort kanske 200 eller 300 spikar,eller iaf kände så..
Bra att veta att är typ "normalt" med svart vatten i element, man lära sig alltid något nytt här..👍
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grannen flyttade mur i samband med poolbygge
Juridik -
Bubblig plastfärg på innervägg efter tapetborttagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Kostnad byta kopparrör i samband med avloppsrör?
Vatten & Avlopp -
Tillägsisolera i samband med takbyte, med vad?
Tak & Vind -
Förstärka väg i samband med 3000 tons utfyllnad
Grund & Markarbeten