12 075 läst ·
14 svar
12k läst
14 svar
IKEA vs. Marbodahl
Hej,
Jag har ett stort sinne för kvalitet, jag ser direkt vad som är sjysst i inte.
Jag har ikea kök, mina päron har just fått hem ett marbodahl kök, dessa marbodahl gick inte av för hackor, snordyrt!
Det är samma skit som ikea, stommarna är samma masnonitskivor, kanske snäppet bättre massonit men det är hårfint. Lamiaten på masoniten är identisk. Plastbenen är samma, gångjärnen samma, socklarna samma, o dörrarna som snart kommer från leverantören är inte gediget trä utan också folierat eller vad det kallas.
Hyllplanen i skåpen är snyggare på ikea, de har utfrästa spår för "knopparna" men på marbodahl ligger hyllorna direkt på knopparna.
Jag är förbluffad egentligen, vad är det man betalar för???? chockad!
Jag har ett stort sinne för kvalitet, jag ser direkt vad som är sjysst i inte.
Jag har ikea kök, mina päron har just fått hem ett marbodahl kök, dessa marbodahl gick inte av för hackor, snordyrt!
Det är samma skit som ikea, stommarna är samma masnonitskivor, kanske snäppet bättre massonit men det är hårfint. Lamiaten på masoniten är identisk. Plastbenen är samma, gångjärnen samma, socklarna samma, o dörrarna som snart kommer från leverantören är inte gediget trä utan också folierat eller vad det kallas.
Hyllplanen i skåpen är snyggare på ikea, de har utfrästa spår för "knopparna" men på marbodahl ligger hyllorna direkt på knopparna.
Jag är förbluffad egentligen, vad är det man betalar för???? chockad!
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Varumärket, valmöjligheter, service och reservdelar. Har själv precis köpt kök från IKEA och det som är bra är bra. Dock har vi haft otur med några defekta paket, men vad gör det om hundra år.
Nej, det är inte Marbodal som tillverkar IKEAs kök. Stommarna tillverkas bl.a på en fabrik i Bratislava. Sen är det möjligt att Marbodal tillverkas sina stommar där också. IKEAs luckor tillverkas på olika ställen. Vissa i Sverige, andra utomlands. Var Marbodal tillverkas sina luckor vet jag inte.
Det här ryktet att Marbodal tillverkar IKEA:s kök har kommit upp i fler gamla trådar än jag orkar söka fram. Det brukar alltid bli grundligt dementerat - en gång bl a av en som sade sig ha jobbat i tillverkningen av Marbodalskök.
Det finns ju inte en "IKEA-fabrik" utan deras produkter tillverkas överallt. Man kan ju se ibland när man köpt två av någonting att de är tillverkade på diametralt motsatta sidor av jorden. Så det KAN ju vara så att Marbodals och IKEAs produkter vid något tillfälle tillverkats i samma fabrik.
Det finns andra produkter däremot, där "Fina Märket" även varit underleverantör till IKEA, det vet jag säkert.
Beslagen IKEA använder är ju av yppersta kvalite, och det är säkert flera tillverkare som använder samma.
Det finns andra produkter däremot, där "Fina Märket" även varit underleverantör till IKEA, det vet jag säkert.
Beslagen IKEA använder är ju av yppersta kvalite, och det är säkert flera tillverkare som använder samma.
Beslagen kommer från blum, Finns dock skillnader. Ikeas är av en lite billigare sort men skiljer inte så mycket.
Ikea och marbodal tillverkar inte sina stommar i samma fabrik, Kapa sönder en stomme en dag från varje så får ni se.
Ikea och marbodal tillverkar inte sina stommar i samma fabrik, Kapa sönder en stomme en dag från varje så får ni se.
Vi fick pris på "samma" kök från IKEA på 35.000 och Ballingslöv 104.000. Samma funktionalitet och samma "prylar" alltså.
Säljaren på Ballingslöv pratade mycket om kvalitet, och bland annat "vilket tror ni ser bäst ut om 20 eller 30 år."
Men, vad sägs om att istället byta ut köket? Vi kan köpa 3 st IKEA-kök för samma pengar, vem säger att jag fortfarande gillar högblankt vita luckor och den planlösningen vi har nu om 30 år.
Säljaren på Ballingslöv pratade mycket om kvalitet, och bland annat "vilket tror ni ser bäst ut om 20 eller 30 år."
Men, vad sägs om att istället byta ut köket? Vi kan köpa 3 st IKEA-kök för samma pengar, vem säger att jag fortfarande gillar högblankt vita luckor och den planlösningen vi har nu om 30 år.
ikea, marbodal, ballingslöv osv har ju alla i princip exakt samma prylar. Blum lådor, spånskivestommar osv. Det som skiljer är ju desgin och service (och pris såklart). Är du rik och inte orkar tänka själv så gå till ballingslöv. Är du fattig/rik och orkar tänka själv gå till ikea. Är du fattig och vill ha problem med monteringen gå till kvik.
Vill du ha cool design gå till marbodal.
Vill du ha cool design gå till marbodal.
Klicka här för att svara