Hej,

Jag har ett stort sinne för kvalitet, jag ser direkt vad som är sjysst i inte.
Jag har ikea kök, mina päron har just fått hem ett marbodahl kök, dessa marbodahl gick inte av för hackor, snordyrt!

Det är samma skit som ikea, stommarna är samma masnonitskivor, kanske snäppet bättre massonit men det är hårfint. Lamiaten på masoniten är identisk. Plastbenen är samma, gångjärnen samma, socklarna samma, o dörrarna som snart kommer från leverantören är inte gediget trä utan också folierat eller vad det kallas.

Hyllplanen i skåpen är snyggare på ikea, de har utfrästa spår för "knopparna" men på marbodahl ligger hyllorna direkt på knopparna.

Jag är förbluffad egentligen, vad är det man betalar för???? chockad!

Varumärket, valmöjligheter, service och reservdelar. Har själv precis köpt kök från IKEA och det som är bra är bra. Dock har vi haft otur med några defekta paket, men vad gör det om hundra år.

Om inte jag är alldeles felinformerad så är (har varit?) det Marbodal som gör en stor del av IKEAs kök och köksstommar.

Har samma info, Marbodal tillverkar IKEA´s kök. Vi har ett IKEA kök som vi är riktigt nöjda med, inget ett klaga på. Allt kom på rätt leverans tid och inget fattades, och allt var in burit och sotert i högar.

Hm, är det inte samma företag (ett tredje) som levererar till båda, som gångjärnen och lådorna ?

Nej, det är inte Marbodal som tillverkar IKEAs kök. Stommarna tillverkas bl.a på en fabrik i Bratislava. Sen är det möjligt att Marbodal tillverkas sina stommar där också. IKEAs luckor tillverkas på olika ställen. Vissa i Sverige, andra utomlands. Var Marbodal tillverkas sina luckor vet jag inte.

Det här ryktet att Marbodal tillverkar IKEA:s kök har kommit upp i fler gamla trådar än jag orkar söka fram. Det brukar alltid bli grundligt dementerat - en gång bl a av en som sade sig ha jobbat i tillverkningen av Marbodalskök.

Det finns ju inte en "IKEA-fabrik" utan deras produkter tillverkas överallt. Man kan ju se ibland när man köpt två av någonting att de är tillverkade på diametralt motsatta sidor av jorden. Så det KAN ju vara så att Marbodals och IKEAs produkter vid något tillfälle tillverkats i samma fabrik.
Det finns andra produkter däremot, där "Fina Märket" även varit underleverantör till IKEA, det vet jag säkert.
Beslagen IKEA använder är ju av yppersta kvalite, och det är säkert flera tillverkare som använder samma.

Beslagen kommer från blum, Finns dock skillnader. Ikeas är av en lite billigare sort men skiljer inte så mycket.

Ikea och marbodal tillverkar inte sina stommar i samma fabrik, Kapa sönder en stomme en dag från varje så får ni se.

Vi fick pris på "samma" kök från IKEA på 35.000 och Ballingslöv 104.000. Samma funktionalitet och samma "prylar" alltså.

Säljaren på Ballingslöv pratade mycket om kvalitet, och bland annat "vilket tror ni ser bäst ut om 20 eller 30 år."

Men, vad sägs om att istället byta ut köket? Vi kan köpa 3 st IKEA-kök för samma pengar, vem säger att jag fortfarande gillar högblankt vita luckor och den planlösningen vi har nu om 30 år.

Snailman
Om man ska ha lådor, så har ju marbodal lådor av två olika utföranden ett bätre och ett sämre, medan ikea bara har den bättre varianten....

(Båda lådtyperna är Blum...)

Redigerat:
ikea, marbodal, ballingslöv osv har ju alla i princip exakt samma prylar. Blum lådor, spånskivestommar osv. Det som skiljer är ju desgin och service (och pris såklart). Är du rik och inte orkar tänka själv så gå till ballingslöv. Är du fattig/rik och orkar tänka själv gå till ikea. Är du fattig och vill ha problem med monteringen gå till kvik.
Vill du ha cool design gå till marbodal.

J
Om du kollar på t.ex. gångjärn och lösningar för lådor och skåp så inser man snart att Ikea inte är samma kvalité.

Har ett Ikea kök modell dyrare och ett Marbodal dito och det är stor skillnad.

Snailman
Nu har ju ikea ändrat på sina gångjärn och lådbeslag sen nåt år tillbaka (så att mjukstängning kan monteras...)

Så jämförelsen bör göras på ikea grejor högst ett år gamla...

J
Ok kände jag inte till.

Tycker ändå det känns som t.o.m melaminet är hårdare på Marbodal men IKEA blir bättre och bättre det är helt klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.