Håller på att renovera tvättrummet i källaren och fastnade för de som använt IKEAs Metodstomme som möblemang. Tänkte att de också passar väl då de sticker ut någon centimeter från väggen och sitter på en metallskena så man slipper organiskt material direkt mot betongväggen. Är rätt så okunnig så ursäkta möjligtvis dumma frågor 😅
1. Det är en äldre källare med inte helt jämna väggar. Väggarna ska putsas snart så de blir släta men enligt murarna kommer fortfarande viss måttskillnad bestå. Kan det vara ett hinder för att skåpen inte blir jämna/parallella?
2. Går det att montera bänkskivan utan att den rör vid väggen? Vad jag läser så ska de endast skruvas fast i stommarna så tänker att de bör kunna kapas 1cm kortare ca för att skapa ett glapp baktill men osäker på om det stämmer?
3. Något tips hur man kan fixera så att tvättmaskinerna inte kan falla ur vid exempelvis centrifugering?
Bifogar bild lite hur vi tänker oss. Uppskattar all hjälp! 🙏
1. Det är en äldre källare med inte helt jämna väggar. Väggarna ska putsas snart så de blir släta men enligt murarna kommer fortfarande viss måttskillnad bestå. Kan det vara ett hinder för att skåpen inte blir jämna/parallella?
2. Går det att montera bänkskivan utan att den rör vid väggen? Vad jag läser så ska de endast skruvas fast i stommarna så tänker att de bör kunna kapas 1cm kortare ca för att skapa ett glapp baktill men osäker på om det stämmer?
3. Något tips hur man kan fixera så att tvättmaskinerna inte kan falla ur vid exempelvis centrifugering?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Har du väggar som inte är helt jämna så måste du inte använda skenan. Du kan också bara ställa de på golvet med benen (både Ikeas ben och andra om du hellre vill).V V__L skrev:Håller på att renovera tvättrummet i källaren och fastnade för de som använt IKEAs Metodstomme som möblemang. Tänkte att de också passar väl då de sticker ut någon centimeter från väggen och sitter på en metallskena så man slipper organiskt material direkt mot betongväggen. Är rätt så okunnig så ursäkta möjligtvis dumma frågor 😅
Du måste inte ha skivan mot väggen. Det går att ha en fog som är bredare eller andra lösningar som en list tex.
Gällande tvättmaskinerna hade jag skruvat en list i framkant så den inte kan hoppa ut.
Lycka till! (Jag kommer också köra metod i tvättstugan när den ska fixas till, väldigt bra skåp)
Så har vi gjort. Våra IKEA-skåp står på IKEAs metallben i tvättstugan. Då blir det lätt att städa under. Vi har iofs de höga benen eftersom vi är långa och ville ha upp bänkhöjden.Ossian K Olsson skrev:
Vi valde en rostfri bänkskiva med uppvik i bakkant. Då gör det inget om det blir lite glipa där väggen inte är jämn. Det är heller inget problem med fukt från väggen.Ossian K Olsson skrev:
Klicka här för att svara