Hej!

Renoverar kök efter vattenskada och behöver hjälp. Har fixat bänkskåp höger om spis och ska byta ut nuvarande diskmaskin samt avsluta raden med passbit till väggen. Har 2 saker jag behöver hjälp med.

1. Jag gillar inte integrerade maskiner, inte heller har jag lust att betala flera tusen extra för en extra hög. Har övriga vitvaror i svart, vilket också försvårar val av diskmaskin (finns inte så många i svart). Så diskmaskinen som kommer inhandlas blir nog 81.5 cm, men möjlighet att justera till 87.5. Höjd till bänk är 88.5. 1 cm glipa är ju helt ok, men då linjerar diskmaskin i överkant men blir konstigt nedtill med diskmaskinens egna sockel. Om man skulle linjera undersidan på diskmaskinen med skåpen, hur gör man då med mellanrum upp till bänkskiva? Passbit? Hur gör man då med ångskydd? Hur får man till det estetiskt fint? Luckan på diskmaskin är 72 cm, skåp 80 cm. Tacksam för ideer. Nya diskmaskin kommer bli samma storlek som nuvarande gamla.
2. Nästa fråga är hur man avslutar raden. Ska det vara en täcksida höger om och från den passbit till vägg? Ska täcksidan och passbit vara i hel höjd och utan sockel där? Eller ska täckaida och passbit vara i höjd med skåp och sockel under? Hur fäster man då sockel där?

Står nu helt still i mitt huvud så tacksam för tips och råd

• Renoverat kök med nya vita bänkskåp till höger om svart spis, silverfärgad diskmaskin och grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte alla svar, men du kan väl lika gärna ta en vit diskmaskin med tanke på inredningen?

Tips: om ni redan haft en vattenskada så hade jag valt något annat än Ikea till diskmaskin... lägg självrisken för nästa vattenskada på en bättre maskin istället.

Har inte alla svar, men du kan väl lika gärna ta en vit diskmaskin med tanke på inredningen?

Tips: om ni redan haft en vattenskada så hade jag valt något annat än Ikea till diskmaskin... lägg självrisken för nästa vattenskada på en bättre maskin istället.

Diskmaskin ska inte vara fråga Ikea, utan Siemens eller Bosch. Köket är Ikea. Vit diskmaskin vill jag inte ha, alla övriga vitvaror är svarta. Vattenskada var pga stopp i avloppet, hade inget med diskmaskin att göra.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.