heisiandiishe
Tänker du köpa IKEA kök och vill ha push öppning på lådorna men även soft close så går det bra sedan i somras. Dvs att du inte behöver trycka igen lådan efter att du har push öppnat den. Deras gamla modell Maximera som ser exakt likadan ut som deras nya modell Exceptionell (...) men Maximera har alltså inte funktionen soft close. Önskar du push öppning på maximera måste du montera det själv med deras "öppningsbeslag" i lådan. Ganska risig lösning. Exceptionell däremot har inbyggd öppning och stängning i lådan/skenorna = top of the line. Så köp Exceptionell! You are welcome:)

Nedan kommer sådant som inte hör till informationen ovan. Ha det gott alla IKEA kämpar.

Just denna risiga lösning att eftermontera egen push öppning blev vi presenterade på köksmöte med IKEA säljare. "Ni behöver inte bestämma om ni ska ha handtag nu, ni kan alltid montera det i efterhand" hette det på mötet i andra halvan av september... OK, svarade jag då blir det troligen inte handtagslösa lådor eftersom jag inte vill trycka igen lådan varje gång efter att ha öppnat den. SYND, JAG HADE HOPPATS ATT IKEA HADE EN BRA LÖSNING PÅ DETTA 2020, MEN DÅ VET JAG. TACK FÖR INFO:)

Men så visar det sig att vid tiden för mötet så hade den nya produkten Exceptionell introducerats för någon månad sedan! WOW! Det sa dock inte säljaren/rådgivaren något om:(

Vid mitt samtal idag med IKEA reklamation så säger de att köksrådgivaren troligen inte rekommenderade den nya lådan eftersom de visste att den var slut i lager och det var många kök som beställdes och att tillverkarna låg efter i produktion. Jag uppfattade hans förklaring som att det var av omtanke till mig som rådgivaren hade låtit bli att informera om denna Exceptionella låda. Precis en sådan jag önskade mig men som ju inte (?) fanns (?)

Ja ni vet hur det är med IKEA, man kavlar upp och gör jobbet, sliter med att bygga nytt kök. Hämtar paket på IKEA i omgångar, flyttar eluttag, kapar skåp i bakkant där ventilationsrören går osv, beställer blandare utan diskmaskinsavstängning och får beställa om precis innan jul, nerverna på helspänn. Kan jag koppla in vattnet innan jul eller skiter det sig? Osv:) Snyggt blev det, kanonnöjd faktisk och hann få blandaren på plats den 23dec. Fröjdefull jul. Nu blir det att montera ut alla lådor, inklusive glidskenor. Ta bort sidoskydd och fronter och åka tillbaka till IKEA för att köa och återlämna samt köpa på sig nya lådor och hem och montera hela skiten igen.

Det behövdes dessutom lite ohärlig debatt kring hur det hela gått till. Köksplaneraren online är ju uppdaterad så tyvärr verkar alla mina gamla ritningar raderade så jag kunde inte bevisa att jag fått fel information. Bad han söka på mitt telefonnummer eller någonting. Jag var där på bokade möten TVÅ ggr. Ja det löser sig. Mest förvånad är jag varje gång jag väljer IKEA för varje gång säger jag att jag aldrig mer ska göra det! Köket blev schysst iaf så nu är det bara det sista kvar så ska jag släppa detta och dricka espresso från min inbyggda kaffemaskin. Det är jag värd. Min fru också. Hon monterade bland annat alla skåp. Jag klarar inte det rent mentalt. Så vi har verkligen kompletterat varandra!

• Gilla
Karnbo
  • Laddar…
Hej
Jag har Maximeralådorna. Nyfiken på att använda Exceptionells glidskenor till lådan under diskbänken.
Du som härjat med detta, funkar det att "bara" byta glidskenorna, eller måste det till en helt ny låda?
Min stilla förhoppning är att kunna köpa glidskenonrna från Exceptionell endast och använda till min befintliga Maximeralåda.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
heisiandiishe
M MasMats skrev:
Hej
Jag har Maximeralådorna. Nyfiken på att använda Exceptionells glidskenor till lådan under diskbänken.
Du som härjat med detta, funkar det att "bara" byta glidskenorna, eller måste det till en helt ny låda?

Min stilla förhoppning är att kunna köpa glidskenonrna från Exceptionell endast och använda till min befintliga Maximeralåda.
Svaret är tyvärr nej. Lådorna har finurliga beslag som hakar i glidskenorna. Dessa beslag har ett stag under lådan. Minns inte exakt men lösningen bygger på att lådan har detta monterat på sig i kombination med glidskenorna. Bara att byta ut rubbet om man vill ändra till denna funktion.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.