Har en sådan här idag, namn finns ej på stolen vad jag kan se.
Vill byta ut till likvärdig.
Vilken/vilka modeller passar?

Min lokala återförsäljare ( comfort ) rekommenderade Ifö Spira https://catalog.ifo.se/sv-SE/product/PRO_1676757

Man ville dock ha 10.000 kr per WC stol installerat och klart vilket låter oerhört dyrt med tanke på att priset ligger på 6000 kr om man köper online med mjukstängande lock.

Så jag funderar på att köpa 2st sådana stolar online och be en lokal VVS firma installera. Nackdelen är dock att om det blir fel produkt och man har beställt online så blir Det betyder krångligare att returnera jämfört med om Comfort skulle beställa fel så tar de ansvar själva. Så jag undrar om det bara är att köra på på denna modell eller om det finns någon risk att det inte skulle passa? Nuvarande stol är från 2008. Bifogar foto

• Vit toalettstol med lock monterad mot vägg, bredvid glasblockvägg i badrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arn83 Arn83 skrev:
Har en sådan här idag, namn finns ej på stolen vad jag kan se.
Vill byta ut till likvärdig.
Vilken/vilka modeller passar?

Min lokala återförsäljare ( comfort ) rekommenderade Ifö Spira [länk]

Man ville dock ha 10.000 kr per WC stol installerat och klart vilket låter oerhört dyrt med tanke på att priset ligger på 6000 kr om man köper online med mjukstängande lock.

Så jag funderar på att köpa 2st sådana stolar online och be en lokal VVS firma installera. Nackdelen är dock att om det blir fel produkt och man har beställt online så blir Det betyder krångligare att returnera jämfört med om Comfort skulle beställa fel så tar de ansvar själva. Så jag undrar om det bara är att köra på på denna modell eller om det finns någon risk att det inte skulle passa? Nuvarande stol är från 2008. Bifogar foto
Varför vill du byta, ifö sign är en jättebra toalett! 👍🏻

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Varför vill du byta, ifö sign är en jättebra toalett! 👍🏻
Mest för att den är gammal, det är frugan som tycker den behöver bytas ut. Så detta är en Ifö Sign? Har jag då möjlighet att välja både sign och spira? Samma mått och väggfäste på båda?

Arn83 Arn83 skrev:
Mest för att den är gammal, det är frugan som tycker den behöver bytas ut. Så detta är en Ifö Sign? Har jag då möjlighet att välja både sign och spira? Samma mått och väggfäste på båda?
Bara av ren nyfikenhet. Vad tänkte ni att ni ska uppnå med bytet? Enligt min uppfattning så har varken funktion eller design revolutionerats särskilt mkt sen 2008. Sen får du ju självklart göra vad du vill. Det lägger jag mig inte i 🤪

H Hursvårtskadetva skrev:
Bara av ren nyfikenhet. Vad tänkte ni att ni ska uppnå med bytet? Enligt min uppfattning så har varken funktion eller design revolutionerats särskilt mkt sen 2008. Sen får du ju självklart göra vad du vill. Det lägger jag mig inte i 🤪
Mest på frugans initiativ eftersom det finns en del fläckar som inte går att tvätta bort bland annat där vattennivån slutar i toalettstolen samt en rand på porslinets bakre del. Försökt få bort dessa med kemikalier utan framgång. Även svårt att rengöra längst i botten på toalettstolen men det beror säkert på att toalettborstarna inte riktigt når fram dit ( provat flera olika). och antar att detta problem kommer finnas även på en ny toalettstol efter ett tag.

Ok. Ja det är en sign, Sveriges mest sålda toalett, finns fortfarande att köpa. Vet inte på rak arm vilka modeller som passar på fixturen men dra ett mail till ido och ifö så kan de säkert ge tips. De kanske har bra knep på hur du kan få de befintliga rena också.

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Tack för era svar

Lyckades läsa mig till på Ifö hemsida att så länge man köper en vägghängd toalett från den från 1984 och framåt så är det samma mått idag som då. Man kan också byta mellan deras olika modeller.

Lutar åt en spira då den bör vara enklare att rengöra. Priset är ungefär samma som på sign. Verkar som spolknapp ingår i priset på Spira medan det tillkommer på sign?

Hur som helst bifogar ett foto på fläckarna som är ytterst svåra att få bort.

Provat alla möjliga rengöringsmedel samt även något specialmedel som innehöll något bensinliknande ämne ( i alla fall till lukten) utan framgång. Vägghängd toalett med bubblor och envisa fläckar i porslinet visas ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns olika fixturer. Du har cisternen på utsidan, alltså behöver du ingen spolknapp för dold cistern.

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Tack för era svar

Lyckades läsa mig till på Ifö hemsida att så länge man köper en vägghängd toalett från den från 1984 och framåt så är det samma mått idag som då. Man kan också byta mellan deras olika modeller.

Lutar åt en spira då den bör vara enklare att rengöra. Priset är ungefär samma som på sign. Verkar som spolknapp ingår i priset på Spira medan det tillkommer på sign?

Hur som helst bifogar ett foto på fläckarna som är ytterst svåra att få bort.

Provat alla möjliga rengöringsmedel samt även något specialmedel som innehöll något bensinliknande ämne ( i alla fall till lukten) utan framgång.[bild]
När jag, för cirka 200år sedan, jobbade på en vvsfirmaså vet jag att chefen där alltid sa att man skulle se till att få upp vatten över fläckarna, slänga i en diskmaskinstablett och låta stå över natten. Har dock aldrig testa själv men skulle då ta väck typ vad som helst...

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
H Hursvårtskadetva skrev:
När jag, för cirka 200år sedan, jobbade på en vvsfirmaså vet jag att chefen där alltid sa att man skulle se till att få upp vatten över fläckarna, slänga i en diskmaskinstablett och låta stå över natten. Har dock aldrig testa själv men skulle då ta väck typ vad som helst...
Får man hälla i vatten med typ vattenkanna för att komma ovanför vattenmärket? Jag provade med spolarvätska tablett köpt från Aliexpress utan framgång men var inte ovanför vattenmärket. Har inte testat med diskmedels tablett. Ska man lösa upp en sådan i varmt vatten först innan man häller i toalettstolen?
Randen baktill på stolen nedanför och sitt ringen bak är dock svår där får man nästan ha toalettpapper som man sprayar på något starkt medel på. Har dock provat detta tidigare utan resultat.
Under spolkanten har man ingen insyn så där vet man absolut inte hur rent eller smutsigt det är

Skulle tro att man bara slänger i den hel, men har som sagt inte testat. Man får nog skapa ett tillfälligt stopp i toan för att få upp vatten ovanför vattenlinjen...

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Vi fick bort fula gamla infärgningar genom att blöta toalettpapper med ättika och sedan "tapetsera" med pappret längs randen i botten samt där det runnit i bakkant på skålen, det blev kanon!

Lät det nog sitta från morgon till kväll och avslutade med den hårda sidan av en disksvamp.

Om du vill testa behöver du få ut lite vatten så att vattennivån inte når upp till pappret och spär ut ättikan.

• Gilla
Arn83
  • Laddar…
Provade mekaniskt stopp med hjälp av några olika toalettborstar men det fungerade inte. Däremot kan man ju komma över vattennivån om man häller i någon starkt skummande rengöringsvätska.

Att däremot sänka vattennivån är enkelt så kan man spraya på medel på toalettpapper ut med fläckarna vid vattenranden och baktill, dock kommer ju medel man häller på att torka efter några timmar som man behöver nästan spraya på varannan timme eller liknande för att han ska hålla sig fuktig tills man försöker rengöra så att det inte hinner torka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.