Hej,
Upptäckte idag att det anlänt objudna gäster på baksidan på huset. Behöver hjälp med identifiering så jag kan förstå hur jag kan få dem att flytta så att säga.
Här kommer några bilder.
Visa bilaga 892146Visa bilaga 892147Visa bilaga 892148
Upptäckte idag att det anlänt objudna gäster på baksidan på huset. Behöver hjälp med identifiering så jag kan förstå hur jag kan få dem att flytta så att säga.
Här kommer några bilder.
Visa bilaga 892146Visa bilaga 892147Visa bilaga 892148
Det ser ut stockmyra eller stackmyra. Tyvärr (enligt mig) återkommande problem här på min tomt. Det bästa jag märkt funkar är neudorff geting effekt spray. De dör och undviker platsen jag sprayat på. Har prövat myr effekt pulver med marginell effekt. Har prövat flera mer naturliga ingredienser som bikarbonat (viss effekt), ättika, funlight och kanel (ingen effekt). Funlighten är väl inte speciellt naturlig men 😂
Var är dom nu. Bara på marken eller vid husets fasad. Sistnämnda inget bra, dom tugger bra på trä och helst om virket har en tendens att innehålla fukt. Då odlar dom sin matsvamp i den miljön.
Börja med att gå runt och se om det finns gammalt virke/stockar som dom bygger i med förkärlek . Brukar vara en huvudstack och sen finns det i bland, satelitbostäder som det kallas, på olika lämpliga ställen.
Börja med att gå runt och se om det finns gammalt virke/stockar som dom bygger i med förkärlek . Brukar vara en huvudstack och sen finns det i bland, satelitbostäder som det kallas, på olika lämpliga ställen.
De bygger på på olika ställen, i mitt förråd, i odlingsbäddar och vill komma in. Försöker leva i samklang med dem men de är ju ganska aggressiva så det går inte riktigt. Har många andra myror och de får va där de är förutom att komma in i köket 😆A Abies koreana skrev:
Fick tips från en sanerare att hålla handen nära dem så lyfter de sig som för att försvara sig, då vet man att det är en stackmyra. Gör de inte det så är det en hästmyra. Inte prövat på hästmyra men funkar ju varje gång med en stackmyra.magda136 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
Visst är det röd skogsmyra (stackmyra). Har sådana här också. När de blir för närgångna = vill hålla till nära grunden eller ta sig in i uthuset strör jag ut kanel. Funkar bra för att hålla dem borta från dessa ställen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Identifiera radiatorventil / lämplig adapter för SONOFF-termostat?
Värme allmänt -
Identifiera Assa-låskista
Fönster & Dörrar -
Små svarta myror - runt husgrund och äppleträd
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Av nyfikenhet - Hur många kan identifiera dessa?
Övrigt Off Topic -
Dimmer ratt trasig - Identifiera?
El