Hej! Renoverar ett par innerdörrar med gamla handtag i mässing. Låsskruven(?) som håller fast ett av handtagen gick av och nu behöver jag ersätta den. Vet någon vilken affär man kan vända sig till för att få tag på en sådan här?

Tjoflöjt!

• Avbruten mässingsskruv för dörrhandtag på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Fler bilder kan ge större möjlighet till hjälp. Bild på handtaget där den ska sitta, bild på skruven komplett med biten som gick av, med mera.
Kanske det går svetsa ihop bitarna och jämna till skarven med en fil?
Kanske det går göra en ny skruv av någon annan skruv? vad är det för gänga?

Här är lite fler bilder :) Ja, får väl bli att hitta på någon egen lösning om de inte går att få tag på en likadan någonstans, men det verkar knepigt…

• Två metallföremål, troligen skruvar eller bultar, på en träyta, en är hel och den andra är avbruten.
    Skapa konto
  • Guldfärgat handtag och två små skruvar på ett träbord.
    Skapa konto
  • En demonterad dörrhandtag i mässing med två små skruvar på ett träbord, handtaget kan vara svårt att matcha.
    Skapa konto
  • Skruv och bult i metall som ligger på ett ljust träbord, komponenterna verkar vara ovanliga eller skadade.
    Skapa konto

Bästa svaret

De kallas stoppskruv och finns i lite olika varianter beroende på fabrikat och konstruktion men ofta går det att använda andra stoppskruv som inte är exakt lika.
Men det går även att byta tryckespinnen till en som fungerar med annan skruv om det inte går att finna en fungerande stoppskruv.
Ibland borrar jag lite i en vanlig tryckespinne så att önskad stoppskruv fungerar då jag inte har med mig samtliga modeller i bilen ut på kundbesök.
Länkar habos stoppskruvar men det finns andra till var fabrikat.
https://habo.com/se/sokresultat?q=stoppskruv

• Älska
Slipdamm
  • Laddar…
1 123abc skrev:
De kallas stoppskruv och finns i lite olika varianter beroende på fabrikat och konstruktion men ofta går det att använda andra stoppskruv som inte är exakt lika.
Men det går även att byta tryckespinnen till en som fungerar med annan skruv om det inte går att finna en fungerande stoppskruv.
Ibland borrar jag lite i en vanlig tryckespinne så att önskad stoppskruv fungerar då jag inte har med mig samtliga modeller i bilen ut på kundbesök.
Länkar habos stoppskruvar men det finns andra till var fabrikat.
[länk]
Tusen tack för info och tips! Du är en stjärna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.