Står nu inför valet hur jag ska inreda den nya verkstan. Jag kommer mest att syssla med träbearbetning med maskiner som dammar en hel del.
Funderar nu på hur jag ska förvara verktygen. Verktygstavla ger ju en lättöverskådlig förvaring, men det är ju inte så kul när allt får en beläggning av sågspån hela tiden.
Jag har ett par rejäla plåtskåp som jag fått vid en ombyggnad på jobbet. Inredningen är flyttbara hyllor. Skulle ju kunna ha verktygen i dessa men måste då ha något sätt att få det mer lättöverskådligt.
Slutligen finns ju möjligheten med verktygsvagn à la bilmek, men får man plats med grejorna i en sån?
Vad säger panelen? Hur har ni löst er verktygsförvaring? Synpunkter och allmänt tyckande mottages varmt!
Funderar nu på hur jag ska förvara verktygen. Verktygstavla ger ju en lättöverskådlig förvaring, men det är ju inte så kul när allt får en beläggning av sågspån hela tiden.
Jag har ett par rejäla plåtskåp som jag fått vid en ombyggnad på jobbet. Inredningen är flyttbara hyllor. Skulle ju kunna ha verktygen i dessa men måste då ha något sätt att få det mer lättöverskådligt.
Slutligen finns ju möjligheten med verktygsvagn à la bilmek, men får man plats med grejorna i en sån?
Vad säger panelen? Hur har ni löst er verktygsförvaring? Synpunkter och allmänt tyckande mottages varmt!
Jag skall fatta mig kort, eftersom jag bara kollar i på forumet en minut när jag skall trycka i mig en macka.
Planera för en så dammfri verkstad som möjligt med en ordentlig spånsug med extra filter, en bra dammsugare för slipmaskiner osv. Häng sedan verktygen på verktygstavlor, precis som du själv föreslår.
Planera för en så dammfri verkstad som möjligt med en ordentlig spånsug med extra filter, en bra dammsugare för slipmaskiner osv. Häng sedan verktygen på verktygstavlor, precis som du själv föreslår.
Hej!
Din rädsla för beläggning med sågspån är överdriven.
Förvaring a la bilmek kan Du glömma av två skäl, facken blir oöverskådliga och lämpar sig inte för skärande verktyg.
Jag har i en tidigare tråd (7 mars 21.51) gett förslag på billig verktygsupphängning, kika på den. Och Du kan utveckla den så att den passar just Dig om Du vill.
per
Din rädsla för beläggning med sågspån är överdriven.
Förvaring a la bilmek kan Du glömma av två skäl, facken blir oöverskådliga och lämpar sig inte för skärande verktyg.
Jag har i en tidigare tråd (7 mars 21.51) gett förslag på billig verktygsupphängning, kika på den. Och Du kan utveckla den så att den passar just Dig om Du vill.
per
Häng verktygen på tavlor för att hitta dom snabbt. Helt rätt att skärande verktyg typ stämjärn skall hänga eller ha fodral. Jag har *en* låda med verktyg i, den innehåller inte speciellt många verktyg men jag blir knäpp om jag skall ha nåt från den. Det som hamnar i lådan är sådant som jag använder sällan för att slippa rota i den.
Gällande trädamm, det kommer du att få iallafall hur du än bär dig åt, lite handslipa så har du damm flygande. Trädamm är inte skadligt för verktyg alls, bara blås så är det borta. För elverktyg kan det vara fördel att antingen ha kåpa av tyg eller möjlighet att ställa dom i skåp, har själv skåp till alla elverktyg.
Slipmaskiner typ excenter och bandslip står framme alltjämt (på hylla) då dom används för ofta för att ställas undan.
Gällande trädamm, det kommer du att få iallafall hur du än bär dig åt, lite handslipa så har du damm flygande. Trädamm är inte skadligt för verktyg alls, bara blås så är det borta. För elverktyg kan det vara fördel att antingen ha kåpa av tyg eller möjlighet att ställa dom i skåp, har själv skåp till alla elverktyg.
Slipmaskiner typ excenter och bandslip står framme alltjämt (på hylla) då dom används för ofta för att ställas undan.
Några fria ytor för plåtskruvar. Fastskruvat i skåpets bakre vägg där det inte spelar någon roll med skruvspetsar som tittar ut. Tunga verktyg lägger jag på skåphyllorna.
Det finns säkert fler tips på hur man kan ha verktyg i skåp och samtidigt få överskådlighet.
Skåpet kan dessutom låsas.
Blev ett trevligare rum.
Luddet
Man undrar ju om den som håller på som ni pratar om verkligen har tid att använda verktygen.... 
Här jag har en 2,5 meter lång bänk där alla tänger, skruvmejslar, hylsnycklar, hammare etc ligger. Med jämna mellanrum sorterar jag verktygen på sådant sätt att alla som ser lika ut läggs i samma hög och högen placeras där det för stunden ligger flest av samma sort....
Elverktyg har en egen hylla, dock används en annan sorteringsalgoritm där.
Endast borrar och andra verktyg med någon typ av klinga behandlas på annat sätt för att inte skada klingan/sågbladet/borren.
Här jag har en 2,5 meter lång bänk där alla tänger, skruvmejslar, hylsnycklar, hammare etc ligger. Med jämna mellanrum sorterar jag verktygen på sådant sätt att alla som ser lika ut läggs i samma hög och högen placeras där det för stunden ligger flest av samma sort....
Endast borrar och andra verktyg med någon typ av klinga behandlas på annat sätt för att inte skada klingan/sågbladet/borren.
ungefär min sorteringsordning, har tillfört lite större lådor för att grovsortera när det städas.Med jämna mellanrum sorterar jag verktygen på sådant sätt att alla som ser lika ut läggs i samma hög och högen placeras där det för stunden ligger flest av samma sort....
/m
MathiasS - en arbetsbänk är ingen förvaringsplats för verktyg. Bänken skall vara fri från "lösa föremål".
Mikko - den som har ordning på sina verktyg behöver aldrig städa bland dessa. Varje verktyg skall ha sin bestämda plats, gärna på en verktygstavla.
Sug i Dig ordet "returtransport", behöver Du hämta ett nytt verktyg i exempelvis friggeboden, kolla snabbt om Du då kan återföra ett annat som inte längre används.
per
Mikko - den som har ordning på sina verktyg behöver aldrig städa bland dessa. Varje verktyg skall ha sin bestämda plats, gärna på en verktygstavla.
Sug i Dig ordet "returtransport", behöver Du hämta ett nytt verktyg i exempelvis friggeboden, kolla snabbt om Du då kan återföra ett annat som inte längre används.
per
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Håller fullt med dig Pernitta, oordning kan driva en till vansinne och kan göra att det tar längre tid att göra något; man spenderar tid söka efter verktyg. Fast ibland kan det bli en liten driva innan man ordnar upp. Allt beror på vad man sysslar med och hur snabbt man skall växla till ett nytt projekt eller pausa det man gör.
Jodå, jag har en arbetsbänkt speciellt avsedd för att förvara verktyg på. Sedan har jag den riktiga arbetsbänken där jag mest förvara lösa föremål. Arbeta gör jag på andra håll i huset.....pernitta skrev:
När jag har renoverat klart lovar jag att städa upp i verkstaden....
Efter det att jag satt upp tavlor i garaget har var verktyg sin plats... Innan jag gjort de så skulle jag ha tag i en fogsvans.. Jag letade o letade o höll på o bli galen... Sen efter mycket om o men hittar jag en... På den spiken den ska hänga!!! *S*
Hej!
Med förnöjsamhet noteras, att utvecklingen ständigt drivs framåt, så även inom området verktygsförvaring. Ta bara Mathias geniala tillvägagångssätt - att lägga lika verktyg på bänk i små högar - att man bara kan komma på en sådan sak!
Men Mathias, vi kan knuffa den framåt ytterligare ett stycke. Vi stoppar högen i en lindexkasse, eller Ica, om Du föredrar det, och hänger sedan kassen på en spik på väggen. För nubb, bult och söm, om man har häst,bör man välja en chic påse från bolaget.
Många spik och många plastkassar, men varför inte låta dem bilda ett vackert mönster på väggen?
Ha det bra i värmen, jag har just druckit en pilsner under ekens ljuva grönska.
Trevlig sommar på Er allihop!
per
Med förnöjsamhet noteras, att utvecklingen ständigt drivs framåt, så även inom området verktygsförvaring. Ta bara Mathias geniala tillvägagångssätt - att lägga lika verktyg på bänk i små högar - att man bara kan komma på en sådan sak!
Men Mathias, vi kan knuffa den framåt ytterligare ett stycke. Vi stoppar högen i en lindexkasse, eller Ica, om Du föredrar det, och hänger sedan kassen på en spik på väggen. För nubb, bult och söm, om man har häst,bör man välja en chic påse från bolaget.
Många spik och många plastkassar, men varför inte låta dem bilda ett vackert mönster på väggen?
per
dejavu... känner igen den där till prickaMathiasS skrev:
men faktiskt inhandlat 2 ekköksskivor från ikea's skräplager nu... så ska bli ordning på min blivande verkstad...
+ ersätt plastpåsarna med ikea's blå påsar så har du nåt som håller också pernitta ;D
Det glädjer mig att du ser det geniala i min enkla variant! Bara därför lovar jag också att ta tag i detta på allvar senast 2008. Då blir nämligen verkstaden betydigt mindre än dagens 25kvm och jag tvingas nog till en alternativ förvarings och sorteringsmetod.pernitta skrev:Hej!
per
Glad sommar!