Gäller en bil med mycket elfel.
Behöver få en fullagning på en elhiss.

Två kablar ut från elhissen
Till en fjädrande knapp sen kunna köra den upp och ner.

Vad funkar för knapp och hur kopplar man detta? Ska den kunna polvända?

Funkar sån här?

• E-handelssida med två svarta strömbrytare, produktinformation, recensioner och fraktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Produktsida för vippswitchar med dimensioner, pris, användarrecensioner och leveransinformation på en smartphoneskärm.
    Skapa konto
Hmm, om det inte är en jättegammal bil så funkar inte en elhiss på det sättet.

Den skickar en signal till en dator som skickar en signal till en motor att gå upp eller ned - är inte en "polvändning" i sig, och motorn är sällan en så enkel motor. Det finns också klämskydd, överbelastningsksydd osv som skall funka.

Är det en jättegammal bil (äldre än 80 talet iaf skulle jag säga) så kanske det skulle gå att få till en sådan "fullösning", med två poler in och två ut ( i omvänd ordning), men se till att brytaren då har skilda polpar så den inte (som de flesta) har dom ihopkopplade)

• Gilla
Skopan
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Gäller en bil med mycket elfel.
Behöver få en fullagning på en elhiss.

Två kablar ut från elhissen
Till en fjädrande knapp sen kunna köra den upp och ner.

Vad funkar för knapp och hur kopplar man detta? Ska den kunna polvända?

Funkar sån här?
Det är bättre att ha en (on)-off-(on) alltså med fjädrande återgående lägen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är ju det. Det står ”momentan”
Ja, den kommer att fungera.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju det. Det står ”momentan”
Ja, den kommer att fungera.
Ok, missade det. Men hur vet man att det är en (on)-off-(on) och inte en (on)-off-on med den terminologin?

Det vet man inte, det är en av nackdelarna med att handla på amazon. Men symbolerna på knapparna får mig att tro att den är tänkt för markiser och liknande där du har två riktningar och samma funktionalitet åt båda hållen.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Jag har haft loss motorn och provkört den mot 12v och då funka upp och ner med polvändning.
Tips på knapp som "garanterat" funkar.
Gärna biltema, jula, clasohlsson, Kjells eller liknande. Nätet funkar också

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
[länk]
Dock max ström 6A vilket är klent för en elhiss-motor. Dessa brukar säkras 20A-30A så de ligger garanterat högre.

Det fungerar säkert ändå, man brukar ju inte manövrera fönstren så ofta, men tänkte det inte skadade att påpeka.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bygg H-brygga med 2st vanliga växlande bilreläer. Då kan du styra med en enklare växlande knapp. När det drar så pass med ström så är det annars lätt hänt att bränna strömbrytaren om man manövrerar den för långsamt.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hur kopplar jag detta med sån On off on knapp. Plus och minus i mitten förstår jag. Men sen?

J jonaslatt skrev:
Hur kopplar jag detta med sån On off on knapp. Plus och minus i mitten förstår jag. Men sen?
Enkelt ritat elektriskt kretsdiagram, 12V, reläer, motor, anslutningspunkter, handskeckning.
Skapa konto

• Gilla
MrJozk och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.