Gäller en bil med mycket elfel.
Behöver få en fullagning på en elhiss.
Två kablar ut från elhissen
Till en fjädrande knapp sen kunna köra den upp och ner.
Vad funkar för knapp och hur kopplar man detta? Ska den kunna polvända?
Funkar sån här?
Behöver få en fullagning på en elhiss.
Två kablar ut från elhissen
Till en fjädrande knapp sen kunna köra den upp och ner.
Vad funkar för knapp och hur kopplar man detta? Ska den kunna polvända?
Funkar sån här?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Hmm, om det inte är en jättegammal bil så funkar inte en elhiss på det sättet.
Den skickar en signal till en dator som skickar en signal till en motor att gå upp eller ned - är inte en "polvändning" i sig, och motorn är sällan en så enkel motor. Det finns också klämskydd, överbelastningsksydd osv som skall funka.
Är det en jättegammal bil (äldre än 80 talet iaf skulle jag säga) så kanske det skulle gå att få till en sådan "fullösning", med två poler in och två ut ( i omvänd ordning), men se till att brytaren då har skilda polpar så den inte (som de flesta) har dom ihopkopplade)
Den skickar en signal till en dator som skickar en signal till en motor att gå upp eller ned - är inte en "polvändning" i sig, och motorn är sällan en så enkel motor. Det finns också klämskydd, överbelastningsksydd osv som skall funka.
Är det en jättegammal bil (äldre än 80 talet iaf skulle jag säga) så kanske det skulle gå att få till en sådan "fullösning", med två poler in och två ut ( i omvänd ordning), men se till att brytaren då har skilda polpar så den inte (som de flesta) har dom ihopkopplade)
Det är bättre att ha en (on)-off-(on) alltså med fjädrande återgående lägen.J jonaslatt skrev:
Det är ju det. Det står ”momentan”
Ja, den kommer att fungera.
Ja, den kommer att fungera.
Det vet man inte, det är en av nackdelarna med att handla på amazon. Men symbolerna på knapparna får mig att tro att den är tänkt för markiser och liknande där du har två riktningar och samma funktionalitet åt båda hållen.
Jag har haft loss motorn och provkört den mot 12v och då funka upp och ner med polvändning.
Tips på knapp som "garanterat" funkar.
Gärna biltema, jula, clasohlsson, Kjells eller liknande. Nätet funkar också
Tips på knapp som "garanterat" funkar.
Gärna biltema, jula, clasohlsson, Kjells eller liknande. Nätet funkar också
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Bygg H-brygga med 2st vanliga växlande bilreläer. Då kan du styra med en enklare växlande knapp. När det drar så pass med ström så är det annars lätt hänt att bränna strömbrytaren om man manövrerar den för långsamt.
Klicka här för att svara