Hej!
Har en innerdörr som jag tänkte hänga av tillfälligt. Jag sprang på patrull omgående. Som det ser ut är gångjärnet helt utan öppning på ovansidan, så att jag måste skruva loss det antingen på karm- eller dörrsidan för att frigöra dörren.
Är detta teknisk design (= det är alltså just så jävligt) eller är det jag som är blind/korkad och inte ser nån "spärr" eller annorlunda mekanism som man ska rucka på än det ena än det andra sättet? Har aldrig sett denna gångjärnstyp förr.
Har en innerdörr som jag tänkte hänga av tillfälligt. Jag sprang på patrull omgående. Som det ser ut är gångjärnet helt utan öppning på ovansidan, så att jag måste skruva loss det antingen på karm- eller dörrsidan för att frigöra dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta teknisk design (= det är alltså just så jävligt) eller är det jag som är blind/korkad och inte ser nån "spärr" eller annorlunda mekanism som man ska rucka på än det ena än det andra sättet? Har aldrig sett denna gångjärnstyp förr.
Tack snälla för snabbt svar.Isakare skrev:
Just efter att jag skrivit tråden började jag Googla hej vilt med märkliga söktermer, lyckades då koppla grepp om att denna modernitet kallas för "snap-in-gångjärn" och tydligen är jag inte den enda som sprungit på patrull, hittade bl.a. på detta forum:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-loss-en-innerdoerr.375861/
Hoppas det löser sig för mig, det ser lovande ut, tack!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flagnad färg golvlister (och snickerier dörrkarm) (ommålade höst 2023)
Färg, Måla & Tapetsera -
Fasad med icke centrerade pardörrar
Fritidshus -
Laga ytterdörr som spricker vid glaskasett
Fönster & Dörrar -
Hur bygger jag en icke-bärande innervägg med skjutdörr.
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta ut dörrhål i icke-bärande slaggstensvägg (30-tals lägenhet)
Byggmaterial & Byggteknik