Byggahus.se
K Kipa skrev:
Då kan det räcka med garderoberna i lägenheten.
Ja det var väl lite kring tolkningen av "förrådsutrymmen inom fastigheten" som jag är nyfiken på. Är exempelvis ett gemensamt "cykelrum" att betrakta som något tillräckligt för att uppfylla hyreslagens förrådskrav?

Sen är nog detta ett sidospår och inte direkt relevant för TS fråga som jag ser det.
 
Det finns något som kallas att man har avtal genom konkludent handlande. Det innebär att man trots brist på explicit skriftligt eller muntligt avtal ändå har ett gällande avtal på grund av implicita villkor som godkänts av båda parter genom deras handlingar. Ett enkelt exempel är när du går på bussen så godkänner du de villkor som ligger till grund för avtalet mellan dig och bussbolaget: Du ska betala för dig och bussen ska köra dig till en viss hållplats osv.

I detta fallet skulle det kunna vara så att dina föräldrar och hyresvärden har ett avtal genom konkludent handlande. Eftersom de har hyrt förrådsutrymmet sedan länge och inga villkor har justerats sedan den nya hyresvärden tillträdde så gäller samma villkor som gällt tidigare: Hyran de betalar avser även förrådsutrymmet. Detta kan naturligtvis justeras senare genom att upprätta nya villkor när avtalet förnyas, men det verkar inte som om hyresvärden har gjort det i ert fall.

Jag tror att ni har goda chanser att få rätt här, låt de inte bete sig på detta viset.
 
  • Gilla
MiaFiaLotta och 4 till
  • Laddar…
"Hyreslagen anger att det ska finnas tillgång till förrådsutrymmen. Rättesnöret är att varje person i bostaden ska ha minst en kvadratmeter till långtidsförvaring. Oavsett lägenhetens storlek kan du inte kräva ett större förråd än sex kvadratmeter.9 nov. 2016

Förvaring - här är dina rättigheter - Hem & Hyra
"

"Rätten till förråd

Att hyresvärdar utnyttjar bostadshusets förrådsutrymmen till annat och att förråd saknas helt är inga nyheter. Vad många hyresgäster dock missar är rättigheten till ett förråd som står skriven i hyreslagen. Har man ett förråd är det extra utrymmet inräknat i månadshyran - står man utan förråd kan man därför kräva ett förrådsutrymme eller en reducering av hyran. Storleken på förrådet är beroende av vilken typ av fastighet man bor i. Nyare bostadshus har förråd där storleken räknas ut genom antalet personer som kan tänkas komma att bo i lägenheten, 1 kvadratmeter per person. Max antal kvadratmeter är dock 6. För ett äldre bostadshus gäller de byggregler som rådde när huset uppfördes. Har man klädkammare i lägenheten kan dessa klassas som förråd.
Madelene Kristensson
Lagenhet.se"

https://www.hemhyra.se/tips-rad/forrad-det-har-har-du-ratt-till/

Här har du lite om förråd och vad som gäller.

;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det var väl lite kring tolkningen av "förrådsutrymmen inom fastigheten" som jag är nyfiken på. Är exempelvis ett gemensamt "cykelrum" att betrakta som något tillräckligt för att uppfylla hyreslagens förrådskrav?

Sen är nog detta ett sidospår och inte direkt relevant för TS fråga som jag ser det.
Cykelrum är inte förråd utan gemensamhetsutrymmen som trapphus m.m. Cykelrum kan tas bort efter förhandlings med HGF, men det kan inte förråd göras utan att man blir kompenserad med ex hyressänkning.
 
B BJKALLE skrev:
men det kan inte förråd göras utan att man blir kompenserad med ex hyressänkning.
Kan de ens tas bort då hyreslagen kräver att förråd finns, även om man får hyressänkning. Ja möjligen till den del kvarvarande förråd är tillräckliga för att uppfylla lagkraven antar jag.
 
Jag vill få klargjort om s.k. förrådet i lägenheten är en riktig förråd eller om det är klädkammare.

Ofta om man har klädkammare så har man det på bekostnad av klädskåp. Så har det varit för mig. Där jag bott med klädkammare så är det färre fasta garderober och man vid byggnationen valt att ha klädkammare istället för skåp. Man kan fortfarande ha garderober OCH klädkammare men antalet är då lite färre än om man bara haft garderober. (detta här är från mina erfarenheter med bostäder i lägenheter byggda mellan 50-talet till 70-talet.)

Det ska då inte ses som förråd, utan som garderob. (ibland som garderob och städförvaring beroende på hur det är upplagt) Då ska vanligt förråd finnas också. Är det brist på skåp? Är det fack och stång i förrådet för kläder? Då är det klädkammare och då ska de ha separat förråd också. Och då är det jävla fusk att ta avgift för förråd då jag tror det står i hyreslagen att man ska ha förråd. Det är nog någonting de kanske kan ta upp och trycka på, om de blivit tvungna att betala för någonting som de ska ha rätt till.

Men om de faktiskt har riktig förråd OCH rikligt med skåp nog för att räcka för ALL klädförvaring av normal storlek... (glöm inte linne, städ och ytterkläder) Så är det en annan femma.

Dock, så tycker jag att de skött det uselt. Jag tror att besittningsrätten är stark och de haft förrådet i 28 år så ska man se det som en del av originalavtalet.

Usch vilken hemsk hyresbolag.
 
Tack för alla svar. Nu har jag varit i kontakt med bolaget och de verkar ha ändrat sig, och låter mina föräldrar välja att ha kvar sitt förråd men börja betala för det. De har inte bestämt säg än hur de ska göra, och jag kan väl också tycka det är skönt att de går igenom allt bråte och kanske kastar en del.

/S
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Dina föräldrar kanske kan be att få avdrag på hyran om hyresvärden Inte vill låta dem behålla förrådet.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ska finnas? Det är väl vanligt att det finns men "ska"? Hur menar du här? Jag menar att det kan finnas noll, ett eller flera/många förråd och de som finns och ingått i hyresavtalet under de senaste 23 åren måste uppenbart anses ingå i hyresavtalet.

Jag fortsätter hävda att förekomsten av ett "förråd" i själva lägenheten är irrelevant,
Hos Boverket finns skallkravet, ”
Bostadskomplement
Det ska finnas bostadskomplement till bostaden. Det ska till exempel finnas förråd med låsbart utrymme för förvaring av säsongsutrustning och liknande, i bostaden eller i dess närhet. Det ska också finnas rum för förvaring av cyklar, utomhusrullstolar och liknande, samt utrymme för postboxar, i bostadens närhet.”

https://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/bostadsutformning/

Det får dock finnas i lägenheten.
 
återigen, min fråga. Är det klädkammare så ska externa förrådet vara gratis.
 
Jordabalken 12 kap
En bostadslägenhet skall anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med anordning inom lägenheten för

  1. kontinuerlig uppvärmning,
  2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,
  3. avlopp för spillvatten,
  4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,
  5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,
  6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor.


S7.pngUtöver vad som anges i sjätte stycket krävs det för att lägsta godtagbara standard skall uppnås

  1. att det finns tillgång både till förrådsutrymmen inom fastigheten och till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller inom rimligt avstånd från den, och
  2. att huset inte har sådana brister i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet eller sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas. Lag (2003:626).
Som man kan läsa så talas det om förvaringsutrymmen d.v.s garderober, skåp m.m. så man måste utgå från varje lägenhet för sig för att se om det som finns i lägenheten räcker eller om det skall finnas ett externt förråd dess utom. Men för att vet så måste du läsa en hel del prejudikat beslut i frågan. Lättare att fråga Hyresgäst föreningen.
 
S steve5432 skrev:
Tack för alla svar. Nu har jag varit i kontakt med bolaget och de verkar ha ändrat sig, och låter mina föräldrar välja att ha kvar sitt förråd men börja betala för det. De har inte bestämt säg än hur de ska göra, och jag kan väl också tycka det är skönt att de går igenom allt bråte och kanske kastar en del.

/S
Det var ju skönt att höra. Bra att de tog sitt förnuft till fånga. En bra och respektfull kommunikation mellan värd och gäst är bäst för alla parter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Tack för alla svar. Nu har jag varit i kontakt med bolaget och de verkar ha ändrat sig, och låter mina föräldrar välja att ha kvar sitt förråd men börja betala för det. De har inte bestämt säg än hur de ska göra, och jag kan väl också tycka det är skönt att de går igenom allt bråte och kanske kastar en del.

/S
Bra att det löste sig och trevligt när en TS ger återkoppling. :)
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ja, att förråd ska ingå är det ingen tvekan om, problemet i detta fallet är att SBB lätt kan hävda att mina föräldrar har två förråd, ett i lägenheten och ett i källaren. Jag har ingen koll på om det finns ett källarförråd till alla, men då det verkar finnas en sorts "kö-system" för förråden enligt SBB, verkar det vara så att det inte finns ett till alla.

Som sagt, jag har inget emot att de vill frigöra källarförråd för de lägenheter som redan har ett förråd, detta antar jag att de har rätt att göra enligt hyreslagen, men då ska det vara lika för alla, vilket det nu inte är.

/S
Förråd finns aldrig innanför lägenhetens ytterdörr. Då är det en klädkammare.
I vissa hus har man sitt förråd precis utanför sin lägenhetsdörr av den anledningen, annars i källare, vind, eller markplan.

Bestrid. Klipper de låset under pågående ärende, anmäl till polisen.
 
WMartin WMartin skrev:
Förråd finns aldrig innanför lägenhetens ytterdörr. Då är det en klädkammare.
I vissa hus har man sitt förråd precis utanför sin lägenhetsdörr av den anledningen, annars i källare, vind, eller markplan.

Bestrid. Klipper de låset under pågående ärende, anmäl till polisen.
Det förekommer att förråd läggs i lägenheten. Det är då tydligt markerat på ritningen att det är ett förråd och inte en klädkammare. I Stockholm är det hyfsat vanligt i nyare bostadsrätter, vilket är extra tråkigt med tanke på kostnaden för ytan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.