Byggahus.se
Lite bakgrund till frågan:

Mina föräldrar har bott i ett och samma hyreshus sedan det byggdes för 28 år sedan. Under åren som gått har fastigheten bytt ägare ett antal gånger, nu senast SBB. Inga nya kontrakt har upprättats utan de har väl följt med från ägare till ägare (är inte insatt hur det fungerar).

I ursprungsavtalet står det inget skrivet som reglerar tillgång samt kostnad till förråd. Mina föräldrar har dock ett förråd i lägenheten, utöver det som de har i källaren (som denna frågan gäller). De betalar således för 3 r.o.k. men lägenheten är i praktiken en fyra, då de har inrett förrådet. De är de enda i trappuppgången som har bott kvar så länge, de andra hyresgästerna har bott där mellan 10 och 1 månad och har helt andra avtal.

Mina föräldrar vill minnas att en av hyresvärdarna för kanske 15 år sedan började ta betalt för förråden, men alla som "bott där från början" slapp denna avgift. Detta finns det inget skriftligt på tyvärr.

Nu håller SBB på att omorganisera alla förråd. De som har förråd i källaren ska betala 150 kr/månad och separata avtal ska upprättas. Deras grannar har redan fått aggressivt skrivna brev där man säger att avtal måste upprättas annars "klipper man upp låsen och tömmer förråden". Alla har följt dessa uppmaningar och kan således ha både förråd i lägenheten OCH förråd i källaren. Jag trodde först att de rensade bort de som hade två förråd, då det kanske rådde brist på förråd totalt sett. Så verkar inte vara fallet.

Mina föräldrar har inte fått något sådant brev, utan i fredags ringde en typ från SBB och sa att "ni har inget avtal för erat förråd, och måste utrymma det tills på onsdag, då det redan är bortlovat till en ny hyresgäst". De blev såklart jättepaffa och visste inte riktigt vad de skulle göra, mer än att ringa mig. De fick ingen som helst möjlighet att börja betala för förrådet, som de andra grannarna har fått. De skulle bort, kort och gott. Personen som ringde sade dock att de kunde ha kvar förrådet om de "betalade retroaktiv hyra för de 28 år de har haft förrådet", men det tolkar jag som rent trams som helt saknar substans och rimlighet. Jag kan ju lugnt säga att denne person som ringde inte är speciellt populär bland hyresgästerna i allmänhet.

Jag började nysta lite i detta och för mig som lekman verkar detta fall orättvist som tusan och mina föräldrar verkar missgynnade och har inte blivit likadant behandlade som andra gäster, men juridiskt känns det tveksam för dem då avtal saknas. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har kommit fram till följande:

* Man har inte rätt att klippa upp några lås hur som helst, utan att begå hemfridsbrott, eller olovligt förfogande. Jag antar att man försöker ta den enkla vägen och skrämma bort folk med hotfulla lappar. Jag har sagt till mina föräldrar att börja med att låta låset vara kvar, men ta bort de värdefullaste prylarna. De har även tagit kort på förrådet med låset på och min far där inne, så att man har någon form av bevis på att de faktiskt har tillgång till förrådet och har nyckel till låset.

* Mina föräldrar har i och med att de har blivit tilldelade detta förråd och satt ett hänglås på det nån sorts besittningsrätt för det, oavsett om det finns ett avtal eller inte. Avtalet är dessvärre muntligt och gjordes för 28 år sedan. Man gjorde helt enkelt som så att de första hyresgästerna fick gå ner och välja ett förråd, sen tog man en bit maskeringstejp och skrev sitt lägenhetsnummer där. Denna tejpbit upptäckte föräldrarna att någon har tagit bort, de kan inte redogöra för när detta hände.

* Denna tvist kan avgöras av hyresnämnden? Det är upp till mina föräldrar att bevisa genom något avtal eller annat att de faktiskt har rätt att förfoga över förrådet. SBB kan alltså inte ensamma hävda vad som är rätt eller fel, och de har absolut ingen rätt att bara "ta över" förrådet som de tänker göra enligt lappar och telefonsamtal.


Vad anser ni som är mer bevandrade i det juridiska att man kan hävda för argument mot SBB när de på onsdag antagligen försöker med våld ta över förrådet, då en ny hyresgäst flyttar in och har blivit lovad detta förråd? Antagligen har de full koll på det juridiska och vet vad de kan komma undan med eller inte. De verkar inte dra sig för skrämseltaktiker de saknar stöd i lagen för. Detta företag är helt skoningslösa i sin strävan att tjäna pengar. Mina föräldrar är inte heller de som vill dra detta i långbänk (de är 78 år och ganska bräckliga dels pga covid och dels har min far lättare demens). Däremot tycker de att de har blivit oerhört orättvist behandlade och vill gärna "sätta lite käppar i hjulen" och sätta den person som kontaktade dem på plats.

Tips, råd, synpunkter?
/S
 
  • Arg
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Klippa upp låset får de överhuvudtaget inte göra. Däremot kan de förmodligen skriftligen säga upp (det muntliga) avtalet vad gäller förrådet, med förmodligen 3 månaders uppsägningstid. Denna uppsägning kan dina föräldrar bestrida varpå det kommer att avgöras i hyresnämnden. Det muntliga hyresavtalet gäller, men kan bli svårt att styrka rättsligt. Hur hyresnämnden kommer att betrakta det hela är omöjligt att säga.
 
  • Gilla
sawallen och 2 till
  • Laddar…
G globaljuggler skrev:
Klippa upp låset får de överhuvudtaget inte göra. Däremot kan de förmodligen skriftligen säga upp (det muntliga) avtalet vad gäller förrådet, med förmodligen 3 månaders uppsägningstid. Denna uppsägning kan dina föräldrar bestrida varpå det kommer att avgöras i hyresnämnden. Det muntliga hyresavtalet gäller, men kan bli svårt att styrka rättsligt. Hur hyresnämnden kommer att betrakta det hela är omöjligt att säga.
Å andra sidan talar 28 års besittning för att det faktiskt har ingått i deras hyra att ha förrådet även om inga skriftliga bevis kan produceras.

Sen hade jag hävdat att tillgång till förråd ingår i det ursprungliga hyresavtalet. Inte som TS framställer det att man haft ett separat muntligt avtal utöver hyresavtalet på lägenheten.
Jag tror inte det alltid stod exakt vilka vinds-/källarförråd som ingick när jag bodde i HR för 25 år sedan. Det var helt enkelt praxis i huset på den tiden att förråd var tillgängligt för hyresgästen att disponera kostnadsfritt.
 
  • Gilla
Maria T och 15 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Mina föräldrar har inte fått något sådant brev, utan i fredags ringde en typ från SBB och sa att "ni har inget avtal för erat förråd, och måste utrymma det tills på onsdag, då det redan är bortlovat till en ny hyresgäst".
Skulle kunna vara så att någon gått igenom alla "förrådsavtal" och skickat ut dessa uppsägningar/omförhandlingar/hotbrev. Men då missat dina föräldrar för att de inte har ett separat avtal. Någon har helt enkelt inte tänkt tillräckligt i deras hantering på att de har äldre avtal som är annorlunda upplagda också. Och nu har de förmodligen satt sig själva i knipa om de redan avtalat bort förrådet till någon annan...

Kör det i hyresrätten om föräldrarna orkar det. Håller på er både för att jag tycker ni har rätt i sak och för att bolaget inte ska få bete sig så.
 
  • Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Jag tror inte det alltid stod exakt vilka vinds-/källarförråd som ingick när jag bodde i HR för 25 år sedan. Det var helt enkelt praxis i huset på den tiden att förråd var tillgängligt för hyresgästen att disponera kostnadsfritt.
Men nu har hyresgästerna haft förråd i sina lägenheter. Då kan det vara naturligt att extra förråd hanterars separat.
 
G globaljuggler skrev:
Men nu har hyresgästerna haft förråd i sina lägenheter. Då kan det vara naturligt att extra förråd hanterars separat.
Ja så är det, vissa lägenheter (de största treorna) har förråd i lägenheten, och detta betalas mig veterligen ingen hyra för, eller så är den reducerad då det står 3 r.o.k. i hyresavtalet. Hyreslagen stipulerar att varje lägenhet ska ha tillgång till ett förråd, och i och med att mina föräldrar har detta, kan de hävda att förråden i källaren ska tillhöra de andra mindre lägenheterna, om det nu finns ett underskott. Detta förklarar dock inte alls att andra hyresgäster i samma trappa med förråd både i lägenheten och källaren har fått behålla båda dessa mot en avgift.

I dessa fall invänder jag mig inte alls mot att man kan få hyra ett förråd extra mot avgift, men det ska vara lika för alla.

/S
 
G globaljuggler skrev:
Men nu har hyresgästerna haft förråd i sina lägenheter. Då kan det vara naturligt att extra förråd hanteras separat.
Beror ju lite på hur huset är byggt och vad man menar med "förråd".

Både klädkammare och ett källar-/vindsförråd är högst normalt. Speciellt om det är ett lite äldre hus. (Jag har haft alla tre samtidigt - till en 1:a; senare två källarförråd resp. källare+vind - där det ena var menat som matkällare inredd med bl.a. potatisbinge och det andra för kläder/prylar)

Är det dimensionerat så antalet förråd=antalet lägenheter finns ingen naturlig orsak att hantera det separat. Det var i vart fall vanligt att inte göra det för 30 år sedan. Vilket är det relevanta för tolkningen av kontraktet här. (kanske blivit vanligare med valbarhet, precis som det blivit det med tillval för typ diskmaskin o.likn?)
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Skulle kunna vara så att någon gått igenom alla "förrådsavtal" och skickat ut dessa uppsägningar/omförhandlingar/hotbrev. Men då missat dina föräldrar för att de inte har ett separat avtal. Någon har helt enkelt inte tänkt tillräckligt i deras hantering på att de har äldre avtal som är annorlunda upplagda också. Och nu har de förmodligen satt sig själva i knipa om de redan avtalat bort förrådet till någon annan...

Kör det i hyresrätten om föräldrarna orkar det. Håller på er både för att jag tycker ni har rätt i sak och för att bolaget inte ska få bete sig så.
Tack för ditt stöd. Vi får se hur SBB agerar, jag har redan skickat ett brev till dem där jag undrar vad som har hänt, utan att gå in på några detaljer. Vi får se hur/om de besvarar detta. Oavsett vilket kommer förrådet att förbli låst, och klipps det upp kommer vi absolut att göra detta ett fall för Farbror Blå.

SBB har tyvärr inget gott rykte i området. Det första de gjorde var att avgiftsbelägga samtliga ej privata p-platser, och betalning göres endast via app, att många i området är äldre och inte har smartphones sket de fullständigt i. Det fick vi släktingar ta hand om. Min far var inne på deras kontor flera gånger för att be om ett upplägg med autogiro för en parkeringsplats, men icke.

Sen sparkade de en gubbe som var anställd av tidigare ägaren Klövern som trappvärd, han hjälpte de många äldre hyresgäster i området med sånt som att byta brandvarnare, ställa in tv, och så vidare.

Sen fyrdubblade de hyran för en krögare som har en lunchrestaurang i området, så att han tvingades slå igen. Denna restaurang hade funnits i väldigt många år och var omtyckt av alla. Nu finns det en ny restaurang där, och ingen fattar hur de kan bedriva verksamheten med sådana hyror, då det är enbart lunchservering.

Lägg till att de har outsourcat i princip allting och är omöjliga att få kontakt med. Allt med SBB verkar handla om att maximera vinsterna, att vara omtyckt och måna om sina hyresgäster verkar inte ligga högt upp på priolistan.

/S
/S
 
  • Arg
  • Ledsen
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Å andra sidan talar 28 års besittning för att det faktiskt har ingått i deras hyra att ha förrådet även om inga skriftliga bevis kan produceras.

Sen hade jag hävdat att tillgång till förråd ingår i det ursprungliga hyresavtalet. Inte som TS framställer det att man haft ett separat muntligt avtal utöver hyresavtalet på lägenheten.
Jag tror inte det alltid stod exakt vilka vinds-/källarförråd som ingick när jag bodde i HR för 25 år sedan. Det var helt enkelt praxis i huset på den tiden att förråd var tillgängligt för hyresgästen att disponera kostnadsfritt.
Ja, att förråd ska ingå är det ingen tvekan om, problemet i detta fallet är att SBB lätt kan hävda att mina föräldrar har två förråd, ett i lägenheten och ett i källaren. Jag har ingen koll på om det finns ett källarförråd till alla, men då det verkar finnas en sorts "kö-system" för förråden enligt SBB, verkar det vara så att det inte finns ett till alla.

Som sagt, jag har inget emot att de vill frigöra källarförråd för de lägenheter som redan har ett förråd, detta antar jag att de har rätt att göra enligt hyreslagen, men då ska det vara lika för alla, vilket det nu inte är.

/S
 
  • Gilla
Falle86
  • Laddar…
Om SBB ringt dina föräldrar om förrådet vet de ju om att de har det. Jag skulle skriftligen bestrida uppsägningen och i första hand hävda att det ingår i upplåtelsen av lägenheten (som sagt osannolikt) och i andra hand att dina föräldrar väntar sig samma erbjudande som övriga hyresgäster om fortsatt hyra av förrådet. Sen kan man förstås krydda med att informera om att det är ett hemfridsbrott att bryta sig in i förrådet och att ett sådant kommer att polisanmälas.

Jag gissar att hyresvärden vill göra det lätt för sig när det hux flux behövs ett förråd till en ny hyresgäst. Det är dock inte dina föräldrars problem. I alla fall inte i det korta loppet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om SBB ringt dina föräldrar om förrådet vet de ju om att de har det. Jag skulle skriftligen bestrida uppsägningen och i första hand hävda att det ingår i upplåtelsen av lägenheten (som sagt osannolikt) och i andra hand att dina föräldrar väntar sig samma erbjudande som övriga hyresgäster om fortsatt hyra av förrådet. Sen kan man förstås krydda med att informera om att det är ett hemfridsbrott att bryta sig in i förrådet och att ett sådant kommer att polisanmälas.

Jag gissar att hyresvärden vill göra det lätt för sig när det hux flux behövs ett förråd till en ny hyresgäst. Det är dock inte dina föräldrars problem. I alla fall inte i det korta loppet.
Jag håller med här.

-Bestrid uppsägningen
-Ifrågasätt varför de inte fått samma erbjudande om att behålla förråd som övriga
-Poängtera att ni vill diskutera fram en lösning i god ton gemensamt med hyresvärden
-Upplys tydligt att det är ett lagbrott om de bryter upp låset som kommer polisanmälas. Och ni kommer inte lämna över förrådet förrän de juridiska förhållandena är utredda och bekräftade av oberoende instans.

Blir det ett 50-50 läge i en rättslig instans finns alltid möjligheten att ni vinner på att ni varit mer tillmötesgående och öppna i er kommunikation än de.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Det som väl möjligen kan vara ett bekymmer här är att OM förrådet inte anses ingå i hyresavtalet för lägenheten, så har de dels inte ett avtal för förrådet, dels har de inte betalat någon hyra. Jag har för mig att om ingen hyra har betalats, så finns heller inget hyresförhållande. Därmed faller alla regler om uppsägning, osv.

Så jag tror att det kan vara väldigt viktigt att få det till att förrådet har ingått i det ursprungliga hyresavtalet.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
Så är det väl delvis, finns ingen kostnad så finns inget hyresavtal, därför sätts emellanåt ”gratisavtal” till en krona/år. Å andra sida preskriberas konsumentfordringar efter tre år, så slantar man in 5.400 (om månadskostnaden var 150 kr) så har man ju betalat för all icke preskriberad historisk tid nu när värden påkallar en historisk (förvisso tveksam) hyresskuld.

Jag vet inte hur viktigt förrådet är för TS föräldrar, men då målet i alla fall delvis var att stå på sig och göra livet mindre enkelt för värden kan det ju vara en kul väg även om det är ett något dyrt nöje.
 
Hyresvärden kan ha rätt att bryta sig in i förråd, där det inte finns ett giltigt hyresavtal. Men värden får inte slänga eller skada prylarna. Det gäller inte lika strikta regler om besittningsrätt, eller hemfrid för ett förråd.

Här känns det som läge att upprepa min historia:

MIn morfar var ordförande i fastighetsägarföreningen i en större svensk stad någon gång på 50 talet. En fastighetsägare som var medlem hade fått föreläggande om att städa upp i gångarna runt vindsförråden. Där hyresgäster hade nyttjat även gångar för lagring av diverse. Detta var brandfarligt.

Så han hade efter sedvanlig information till hyresgästerna städat bort allt ur gångarna. En hyresgäst polisanmälde värden för egenmäktigt förfarande. Morfar hjälpte medlemmen med kontakt med polisen. Polisen hävdade att hyresvärden borde ha lämnat in all "okänd" egendom från gångarna som hittegods. Så värden skulle åtalas.

Fastighetsägaföreningen arrangerade då en karavan av lastbilar som körde runt och samlade upp allt skräp som fanns på vindar och i källare hos hyresvärdarna. Och dumpade hos polisens hittegodsavdelning. Redan efter första lasten ringde en desperat polis och meddelade att förundersökningen mot hyresvärden var nedlagd "snälla, kom inte hit med fler lastbilar".
 
  • Haha
  • Gilla
MiaFiaLotta och 26 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ja, att förråd ska ingå är det ingen tvekan om, problemet i detta fallet är att SBB lätt kan hävda att mina föräldrar har två förråd, ett i lägenheten och ett i källaren.
Min uppfattning är tämligen solklar och den är att det framstår som uppenbart att dina föräldrar under mycket lång tid hyrt en lägenhet där det i hyresavtalet ingått ett källarförråd.

Om man kan anse att det finns ett förråd i lägenheten eller ej anser jag helt irrelevant. Lika irrelevant som om dina föräldrar skulle ha valt att använda lägenhetens samtliga rum som förråd. Lägenheten har en viss utformning/yta/storlek och det är det man hyr och det är hyresgästens ensak hur lägenheten används.
 
  • Gilla
Enolf och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.