Vi ska se över isoleringen i huset och tänkte hyra en värmekamera för att hitta läckorna.

Kan man ta vilken värmekamera som helst, eller är det någon särskild modell ni rekommenderar?

T ex vill vi kolla cellplastisoleringen som ligger på golvet på vinden, var fönsterlisterna inte tätar ordentligt och var i ytterväggarna vi borde fylla på med mer isolering.

C
Synd att ni inte bodde närmare så kunde ni låna min helt gratis.
Tänkte ni hyra på hyrfirma eller typ hygglo? Ta en modell avsedd för ändamålet, så den har lämplig brännvidd m.m.
Jag skulle också välja en modell med hyfsad upplösning på värmesensorn, men det är en prisfråga.

Sen skulle jag läsa på lite om termografering så att man undviker de största fallgroparna.

Slutligen är det så att ju större temperaturdifferenser desto lättare är det att se var det läcker.
Jag tycker det än så länge är för varmt ute för att man tydligt skall se mindre värmeläckage. Men då är jag bara glad amatör. Men det kanske inte är aktuellt att vänta till i vinter(?)

S

Flir One Pro till iphone går väl lös på runt 5 000. Vet att driften i kommunala bostadsbolaget använder den till precis det ni ska göra.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tack för tipsen! Vilken värmekamera har du?
Jag har en FLIR E4 som är "hackad"/fuluppgraderad till en E8 (hela E-serien var exakt samma kamera med begränsningar i programvaran). Nu är den ju varken en aktuell modell eller särskilt billig, men det var ju väldigt mycket för pengarna då i och med möjligheten att uppgradera den till värstingmodellen.

Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi hade en energirådgivare hemma hos oss nyligen, gratis tjänst från kommunen. Iallafall i vår kommun så kan man även få en rundtur med deras värmekamera. Vi tänkte iallfall kolla med de i vinter iallafall, men jag vet inget om värmekameror så har noll koll på hur bra deras är. Men kanske är värt en koll då det ändå är gratis?

• Gilla
Andver och 1 till
  • Laddar…
C
Vi tittade på att köpa en billig också, men hur bra funkar de? T ex denna: [länk]
Antar att det blev lite fel med länken där?
Det där är en specialkamera för gasdetektering som kostar 1 Mkr :surprised:

• Gilla
PerRune
  • Laddar…
pokasd pokasd skrev:
Vi hade en energirådgivare hemma hos oss nyligen, gratis tjänst från kommunen. Iallafall i vår kommun så kan man även få en rundtur med deras värmekamera. Vi tänkte iallfall kolla med de i vinter iallafall, men jag vet inget om värmekameror så har noll koll på hur bra deras är. Men kanske är värt en koll då det ändå är gratis?
Tackar! Det ska jag genast kolla hos vår kommun.

C
Jag försöker igen: [länk]
Ah, det där är en IR-termometer, inte en värmekamera. En värmekamera med en enda pixel kan man säga. Inte helt oanvändbar, men då skulle jag köpa en billig på Lidl.

Bästa svaret

C
Nytt försök, värmekamera för 2000 kr
Den är nog inte helt oanvändbar för ändamålet, men bristen är upplösningen på 32 x 32 "värmepixlar". Så man måste komma ganska nära. Som jämförelse har E4 80 x 60 pixlar och E8 320 x 240.
Jag tyckte 80 x 60 var rätt begränsande när jag testade innan uppgradering. Med 320 x 240 är den supernajs.

Jag skulle nog satsa på att hyra en seriös kamera över en helg. Det är en jättekul leksak i början, men i ärlighetens namn är det verkligen inte något man använder ofta.

Ok, tack för hjälpen!

På vilket sätt använder ni informationen, om det t.ex är:

Läcka vid innertak?
-I mitt fall misstänker jag detta, men då jag har enplans med platt tak och ingen möjlighet att komma åt utrymmet utan att plocka ner fasad eller innertak.

Kalldrag mellan vägg och betongplatta?

Kalldrag vid fönster dörrar löses enklare med drevning/nya tätningar.

Vilka mer bovar har ni upptäckt och vilken åtgärd?

Jag provade med energirådgivarna men i min kommun hade de ingen värmekamera att låna ut.

Men jag kunde låna en av en kompis, en UNI-T Pro UTi690B, verkar funka riktigt bra! Den kostar runt 4k och har en upplösning på 256x192 vilket var fullt tillräckligt. Fristående så man behöver inte koppla den till en mobil.

Däremot känner jag nog också att det räcker att låna/hyra en sådan ett par dagar, sen har man begränsad användning för den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.