Bakgrund:
Tvåvåningshus med FLVP (Nibe F750), bottenvåning med golvvärme, radiatorer övervåning. Har haft problem att få varma element på övervåningen trots +3 på värmepumen, så provade att öka på värmekurvan från 7 till 8:a. Då blev elementen varma på kvällen så allt kändes bra.

I natt vaknade vi av att det började klonka i ett av elementen. Först lågt och sällan, sen högre och högre o snabbare o snabbare. Trodde hela elementet skulle explodera! När vi drog ner termostaten försvann ljudet.

Nu har jag satt tillbaks värmekurvan till 7 och inte hört det mer. Nån som.vet vad som hände? Kan luft orsaka så mycket oljud? Radiatorerna är bara 1.5 år gamla.

Värmespänningar, plåtarna buktar sig med värmen, kan smälla rätt bra. När du vred ner värmen så blev det tyst, buktar sig inte, nytt eller gammalt element.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Värmespänningar, plåtarna buktar sig med värmen, kan smälla rätt bra. När du vred ner värmen så blev det tyst, buktar sig inte, nytt eller gammalt element.
Hmm, så vad betyder det? Att dom inte "tål" hög värme? Är det något som ger sig med tiden eller bara är det så? (Nytt element som sagt)

Ja, luft i rören kan orsaka rejäla ljud i vissa lägen. Jag har visserligen vedpanna, men har fått liknande fenomen vid något tillfälle.

När det kommer luft till en strypt ventil ökar volymflödet, när luften passerat smäller vattnet i i ventilen. Luftbubblan kan komma på grund av att värmen stänger andra ventiler så flödet där den finns ökar. En höjd temperatur i systemet driver även ur mer gaser ur vattnet.

• Gilla
bjolo360 och 1 till
  • Laddar…
bjolo360 bjolo360 skrev:
Hmm, så vad betyder det? Att dom inte "tål" hög värme? Är det något som ger sig med tiden eller bara är det så? (Nytt element som sagt)
Troligtvis tillverkningsspänningar i det, som förändras med lite högre temperatur.

Hur menar du nu?

J jonaserik skrev:
Är det verkligen plåtar i moderna vattenburna radiatorer?

bjolo360 bjolo360 skrev:
Är det verkligen plåtar i moderna vattenburna radiatorer?
Jepp formpressade plåtar så ytan ( m2 ) blir större, ju mer yta desto mer värme kan den avge vid lägre matningstemp.

Hur menar du att det blir uppbyggda spänningar i dem som ger smällar? Det var vad jag uppfattar mer än ett ljud.

D Daniel 109 skrev:
Hur menar du att det blir uppbyggda spänningar i dem som ger smällar? Det var vad jag uppfattar mer än ett ljud.
Ja, det var absolut mer än ett ljud, det var mer som en tvåtaktsmotor som gick snabbare och snabbare

bjolo360 bjolo360 skrev:
Ja, det var absolut mer än ett ljud, det var mer som en tvåtaktsmotor som gick snabbare och snabbare
Kan vara ventilen på elementet med som sprattlar av farten på flödet med. Och då blir det som att en hackspett flyttat in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.