HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det måste ju finnas någon form av expensionsmöjlighet för att pumpen ska fungera, så fyll på om det inte finns.
Men lite konstigt.. När pumpen blir strömsatt så slår till å från snabbt hela tiden gör så tills den bryter för (skyddsläge

Nej, det är inte konstigt.

Haft en likadan som betedde sej så pga att backventilen inte funkade

• Gilla
Mike the Spike
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Haft en likadan som betedde sej så pga att backventilen inte funkade
Har ny sugslang/backventil .. men de klart kan ju vara fel på nytt också?

Då får man inte så snabba till och frånslag. Pumpen ska ju fylla tanken varje gång.

• Gilla
Bennygodman
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då får man inte så snabba till och frånslag. Pumpen ska ju fylla tanken varje gång.
Om felet ligger i tanken.. luft tomt eller blåsan.. Hur fixar jag det smidigast är det ny tank eller...?

Sitter det blåsor i alla sådana tankar?

Lite tips.
En ny backventil kan ha klibbat fast, jag brukar alltid kolla att de funkar innan man sänker ner dem i vatten. Skruva av silen ock tryck upp ventilen med fingret för att kolla att den öppnar och stänger. Tror dock inte att felet ligger här. jag gissar på tryckbrytaren eller hydropressen som felar. Man kan kolla om det är luft i hydropressen genom att se till så att där inte är något vattentryck i systemet och sedan trycka på piggen i luftventilen som sitter på gaveln av hydropressen och kolla om det kommer ut luft. Luftbälgen kan vara tom på luft eller trasig. Är den trasig får du ut vatten ur luftventilen om pumpen är i drift. Tryckbrytaren är lite klurigare att felsöka på men de brukar ha en eller två justerskruvar. Om den har en så ställer man stopptrycket men starttrycket går ej att ställa eller släpar x antal bar under stopptrycket. Om det finns två går det att ställa både start och stopptryck. Du kan prova att justera på stopptrycket och se om det blir någon skillnad men se till att dra ut sladden när du har borta locket på tryckbrytaren.

• Gilla
Bennygodman och 1 till
  • Laddar…
Bennygodman Bennygodman skrev:
Sitter det blåsor i alla sådana tankar?
Ja.

D Daniel 109 skrev:
Om hydropressen inte funkar så kommer den direkt upp i frånslagstryck och stänger av, då försvinner trycket och den startar igen. Det sker sedan upprepat i snabb följd. Om man kör pumpen utan hydropress eller motsvarande så har man ingen tryckströmbrytare.

Med tanke på att den stått tom är det nog mer sannolikt att den klibbat fast än att det totalt saknas luft.
Om den klubbat fast hur gör jag då?

Jag vet faktiskt inte om det finns några bra trick. Jag skulle nog börja med att släppa ut luften. Få man inte loss den så är det nog byte som gäller.

D Daniel 109 skrev:
Jag vet faktiskt inte om det finns några bra trick. Jag skulle nog börja med att släppa ut luften. Få man inte loss den så är det nog byte som gäller.
Jag kollade om det var luft i tanken å det var nog inte mycket hörde lite pysljud tänkte hämta upp kompressorn å fylla den för ny test.... Å... Hålla.. Tummarna..

Jag kollade om det var luft i tanken å det var nog inte mycket hörde lite pysljud tänkte hämta upp kompressorn å fylla den för ny test.... Å... Hålla.. Tummarna..
Tänk bara på att vattentrycket ska vara 0 d.v.s öppen kran, när du pumpar luft till rätt tryck ( c:a 0,8*tillslagstryck ).

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tänk bara på att vattentrycket ska vara 0 d.v.s öppen kran, när du pumpar luft till rätt tryck ( c:a 0,8*tillslagstryck ).
Vet inte tillslagstryck tänkte blåsa typ 1,8 - 2,0 borde funka, nu är det ju så att jag har ju noll koll på denna pump då den stog å hopp till å från i snabb följd från första start

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vet inte tillslagstryck tänkte blåsa typ 1,8 - 2,0 borde funka, nu är det ju så att jag har ju noll koll på denna pump då den stog å hopp till å från i snabb följd från första start
2 bar blir nog bra och som sagts ha en kran öppen när du fyller luft så att blåsan kan expandera.

• Gilla
Bennygodman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.