D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det låter som att den går stötvis snarare än kontinuerligt. Finns det luft i hydropressen?
Vet inte om det finns luft, pumpen verkar ny men har stått ett antal år, får väl ta upp kompressor å kolla

Bennygodman Bennygodman skrev:
Verkar funka med vatten där lite svårt att avgöra om flödet är stötvis, har ej duschslangen på plats än (ej inköpt)
Testat vattenflödet igen : å verkar hosta stötvis

Kan det vara så att pumpen när den stått så länge kärvat ihop går tungt å ojämt på nått sätt?

Nu joggar den upp till 2bar å stannar, första gångerna jag körde igång så joggade den sig varm å börja lukta bränd elektronik var tvungen dra ur sladden

Den fick inte tag i vattnet. Det kan vara lite lurigt innan insugsslangen är helt fylld med vatten. Det kan även hända om intagsventilen på änden av sugslangen är av plast och ligger och flyter på ytan och suger luft.
Pumpar du vatten från en brunn, eller sjö, eller å eller var tar du vattnet? Kolla så att slangen går ner ordentligt under vattenytan.

Har pumpen stått oanvänd länge med öppna anslutningar så kan det ju ha kommit in skit i pumphuset. När man köper pumpen så sitter ju plastpluggar på öppningarna.

M Mike the Spike skrev:
Den fick inte tag i vattnet. Det kan vara lite lurigt innan insugsslangen är helt fylld med vatten. Det kan även hända om intagsventilen på änden av sugslangen är av plast och ligger och flyter på ytan och suger luft.
Pumpar du vatten från en brunn, eller sjö, eller å eller var tar du vattnet? Kolla så att slangen går ner ordentligt under vattenytan.
Tar vatten ur regntunna

• Gilla
Mike the Spike
  • Laddar…
M Mike the Spike skrev:
Har pumpen stått oanvänd länge med öppna anslutningar så kan det ju ha kommit in skit i pumphuset. När man köper pumpen så sitter ju plastpluggar på öppningarna.
Övre stod öppen (trycksidan

Hej mike nu har jag testat pumpen lite mer den ryckiga joggand beror på kontacktorn slår till å från när jag håller kontackt snurrar den fint, men verkar inte få upp nå riktigt tryck enligt klockan, har gjort rent å kollat membramet har dock inte kollat lufttryck i tanken, nogon idé vad är fel?

Det låter precis som jag misstänkte att det var. Du har ingen luft i tanken, alternativt fastklibbad bälg.

D Daniel 109 skrev:
Det låter precis som jag misstänkte att det var. Du har ingen luft i tanken, alternativt fastklibbad bälg.
Måste jag ha lufttryck i tanken för att pumpen ska jobba riktigt utan att slå till å från i snabb följd?

Jag är inte så bra på pumpar. Men jag undrar samma sak. Om det ”bara” beror på ingen luft i tanken, så borde väl pumpen fortsätta att gå kontinuerligt och suga upp vatten, men inte lyckas bygga upp nåt tryck.

• Gilla
Bennygodman
  • Laddar…
Hallå var är alla pump-experter?

Det måste ju finnas någon form av expensionsmöjlighet för att pumpen ska fungera, så fyll på om det inte finns.

Om hydropressen inte funkar så kommer den direkt upp i frånslagstryck och stänger av, då försvinner trycket och den startar igen. Det sker sedan upprepat i snabb följd. Om man kör pumpen utan hydropress eller motsvarande så har man ingen tryckströmbrytare.

Med tanke på att den stått tom är det nog mer sannolikt att den klibbat fast än att det totalt saknas luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.