Min hydrofor, Wellmate Pentair 110 liter, fortsätter läcka luft.

Det började med att plastproppen som sitter på toppen fick utslitna gängor.
Fick en massa tips och köpte till slut en bussning med oring och påfyllningsventil.
Hjälpte inte.

Då ansåg man att hela luftregulatorn behövde bytas så jag gjorde det för 2300...
Hjälpte inte.

Efter en ännu mer noggrann felsökning ser det nu ut som att det uppstått en spricka i det svarta plasthuvudet längst upp på hydroforen. Se foto. Sprickan (om det är en spricka) är inringad med rött.

Det är fem års garanti på hydroforen men leverantören menar att det är ett "handhavandefel" och att den kan ha fått en tryckstöt. Vet inte på vilket sätt jag har gjort fel. Den har fungerat bra i två-tre år och började sedan läcka luft.
"Tryckstöt". Är det handhavandefel? Och hur undviker man i så fall det?

Andra idéer om hur jag kan slippa köpa en ny för 4700 kr?

• Svart plastbehållare med röd cirkelmarkerad spricka, närbild, möjligen del av en större utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter märkligt att de kan skylla på tryckstötar vilken förekommer mer eller mindre i alla system. Dålig kvalitet i så fall som drabbar dig som kund. Jag skulle be ARN kolla på ärendet.

Borde gå att täta sprickan med någon typ av lim.

Det är muttergrepp på kopplingen och troligtvis är då infästningen i tanken inplastad och den delen på skruvad. testa med om du kan vrida loss den, då det är plast så är det ingen locite där. Kom till baka om det går och foto på delen. Var lite försiktig så inte delen i tanken lossnar

S Småbrukaren skrev:
Låter märkligt att de kan skylla på tryckstötar vilken förekommer mer eller mindre i alla system. Dålig kvalitet i så fall som drabbar dig som kund. Jag skulle be ARN kolla på ärendet.

Borde gå att täta sprickan med någon typ av lim.
Tack!

Precis så tänkte jag också. Trycket har ju aldrig varit över 4 bar och den ska klara 5. Och precis som du skriver finns ju tryckstötar i alla system.
Så jag ska inte ge mig här.

Tänkte också lim men han trodde inte det skulle hålla. Tänker att det finns lim som ”smälter ihop” hårdplast och som jag använt till annat som belastas hårt. Har hållit hur bra som helst. Problemet är väl att jag inte kommer åt hela vägen eftersom sprickan verkar fortsätta undertill och kanske en bit in i tanken beroende på hur konstruktionen ser ut.

J jonaserik skrev:
Det är muttergrepp på kopplingen och troligtvis är då infästningen i tanken inplastad och den delen på skruvad. testa med om du kan vrida loss den, då det är plast så är det ingen locite där. Kom till baka om det går och foto på delen. Var lite försiktig så inte delen i tanken lossnar
Aha! Tack!
Tänkte inte på det.
Ska fira jul först men sen har jag tid att ta mig an det.

Vad exakt menar du inte får lossna? (är inte vid tanken nu så jag kan inte se hur det ser ut).

Vet inte hr det ser ut ini tanken, är det som en avluftare som sitter på topp. kanske det är en längre bit ner i tanken. Det är då ett rör som går ner med en flottör som ska stänga ner nivån kommer upp till en viss nivå. Heter visst Luftregulator den ska då släppa ut luft och att det blir luft i kärlet ´, kan vara att ditt vatten har mängder med syre i sig, Jag har tvärtom, syrefattigt vatten så luften i hydrofonen går över till vattnet.
Här finns en info om den
https://billigtvvs.se/varumarken/pentair-wellmate/reservdel-wellmate-hydrofor-luftregulator/

J jonaserik skrev:
Vet inte hr det ser ut ini tanken, är det som en avluftare som sitter på topp. kanske det är en längre bit ner i tanken. Det är då ett rör som går ner med en flottör som ska stänga ner nivån kommer upp till en viss nivå. Heter visst Luftregulator den ska då släppa ut luft och att det blir luft i kärlet ´, kan vara att ditt vatten har mängder med syre i sig, Jag har tvärtom, syrefattigt vatten så luften i hydrofonen går över till vattnet.
Här finns en info om den
[länk]
Jo luftregulatorn bytte jag (se inlägget). Så den är uttagen i fotot. Men du menar att jag kan försöka vrida av den större ”muttern” som syns i bilden?

Vet inte hur den infäst, på mitt kärl i huset ( det andra var i stugan ) så är det en plugg som sitter där och dennes anslutning kan vara inplastad tillsammans med glasfibern. Då är det säkert en stor falls på den som ska hålla tätt i plasten. Har inte lossat någon del, så kan inte vara på det. Men ring Wellmate och fråga hur det är med montaget. Det syns inga gängor i toppdelen på fotot. Är det någon form snäppfäste eller så. Om en spricka finns på topp där så åker luften ut.Den sprickan kan gå helt igenom delen och vara från hela insidan troligtvis. Det finns lim för detta. "" Tangit " som man limmar rör för pooler med, men det måste då vara rent och det görs med """ Metylenklorid """ och kan vara svårt att få rent i en spricka Då plasten har oxiderat p ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.