Hur räknar du på bränsleekonomin, jämfört med vad?

pelpet skrev:
Jag ser fortfarande elbil som ett livsstilsval, på samma sätt som en premiumbil.
Det kan jag skriva under på. Som köpare av en hybridbil inbillar man sig att man är miljömedveten, trots att man förmodligen skulle kunna pendla på bekostnad av den egna bekvämligheten.

Det är lite som earth hour. Man släcker lyset en kväll och tycker att man kompenserar för Thailandsresan...

(Ja, jag har en hybridbil. Nej, det är inte för ekonomins skull, det är för samvetets. Ja, jag vet hur korkat det är.)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kollat på rena elbilar? Min svägerska o bror har en ren elbil, Nissan Leaf. Jag är på det hela taget mycket impad. Räckvidden är ok, laddtiden är värre, även om den kan snabbladda där det finns tillräcklig kräm i uttaget. Hamburgerkedjorna har ibland laddstolpar! Skulle gärna ha en sån själv, eller snarare min kvinna som pendlar till stan och åker ofta och kort. Lite kul att se hur de nyblivna elbilsägarna plötsligt har börjat söndagsåka... Tidigare otänkbart för detta mkt miljömedvetna par.

Den är ganska rymlig att åka i men några mängder med packning eller hundar går det inte in.

Själv har jag lite för många bilar: gas-, sprit- o diesel. Köp en av mig vetja

LillaHon skrev:
Hur räknar du på bränsleekonomin, jämfört med vad?
Månadskostnad för bilen = värdeminskning + bränsle + service/underhåll

Hybrider har högt inköpspris och därmed hög värdeminskning jämfört med en fossilbränslebil. Däremot ligger bränslekostnaden lägre. Exakt hur mycket lägre beror på körmönstret, men i dagsläget tror jag att totalekonomin blir bättre i en fossilbil än en hybrid.

På sikt vill jag ändå ha en elbil. De är tystare och roligare att köra.

Redigerat:
Takbox på Priusen funkar kanske inte stilmässigt...

LillaHon skrev:
Takbox på Priusen funkar kanske inte stilmässigt...
Haha, tyvärr inte mycket som funkar stilmässigt på en Prius. Däremot är den fantastisk att köra med i Stockholmstrafiken..

Prius funkar inte stilmässigt men det är ju en smaksak.

Jag tror på opel ampera/chevrolet volt. Alternativt kommande bmw i3(5 8) där är en bil som verkar funka i verkligheten. Men inte för att det blir ekonomiskt. Tror man får nöja sig med samvetet ett antal år till när det gäller elbilar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.