3 580 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Hybridbil
Sida 1 av 2
Det stämmer säkert, men den målgruppen som bor i stan o puttrar runt korta sträckor är inte samma målgrupp som BH har....skalman1 skrev:
Men finns det andra el(hybrider) som man kan koppla släp på?
Frågan är ju vad en "smådiesel" hade dragit på ditt jobb, inte vad det står i papprena.b8q skrev:
Firmabilar drar väl typiskt 30-40% mer än vad de gör när de ägs av privatpersoner. Just priusen har ju en ganska stark bensinmotor och kräver ett lite speciellt körsätt för att utnyttja hybridtekniken fullt ut.
Man får väl räkna på det. Vanliga hybrider som inte går att ladda kan jag tycka drar för mycket för att det ska vara värt det. Laddhybrid däremot vore galet bra för mig som kör nästan bara korta sträckor och därför har skyhög soppaförbrukning. Att köra för nån krona milen (bara energikostnad) på alla kortare sträckor vore ju inte tokigt. Att sen ha bensinen som kickar in när laddningen tar slut är ju det fina i kråksången. Inköpspriset är tyvärr för högt, så med min körsträcka per år går det ändå inte att räkna hem.
Har för mig att Mitsubishi har kommit med en SUV-laddhybrid som blivit väldigt poppis som tjänstebil nu.
Har för mig att Mitsubishi har kommit med en SUV-laddhybrid som blivit väldigt poppis som tjänstebil nu.
Mitsubishi phev kan ha dragkrok.
Jag tycker att det endast är vettigt med hybrid som förmånsbil iom rabatten på förmånsvärdet. Köpa begagnad hybrid är riskabelt, går något i hybridsystemet sönder blir det dyrt.
Och kör man lite är det helt poänglöst, inte bara ekonomiskt utan även för miljön då det krävs mera resurser att tillverka en hybridbil.
Jag tycker att det endast är vettigt med hybrid som förmånsbil iom rabatten på förmånsvärdet. Köpa begagnad hybrid är riskabelt, går något i hybridsystemet sönder blir det dyrt.
Och kör man lite är det helt poänglöst, inte bara ekonomiskt utan även för miljön då det krävs mera resurser att tillverka en hybridbil.
Jag körde vanlig hybridprius tjänstebil då jag bodde i Stockholm, det är ett utmärkt fordon att sitta i bilkö med. Men privat skulle jag inte köpa en hybrid idag. Även om bränsleekonomin blir bra så tror jag att totalekonomin blir tveksam. Jag ser fortfarande elbil som ett livsstilsval, på samma sätt som en premiumbil.