Vad säger era erfarenheter av hybridbilar och pluginbilar? Jäkligt sugen på en men Prius+ är för dyr men eg rätt storlek för 5-persfamilj. (Men å andra sidan kör vi väldigt lite bil...dyr lyx).

Man kan väl fortfarande inte sätta en dragkrok på Priusen så jag förstår inte syftet med modellen

Min erfarenhet är att hybriddriften inte egentligen tillför någonting vid längre sträckor. Ska man ha nytta av den så ska man köra mycket i stadstrafik.

Nimajneb skrev:
Man kan väl fortfarande inte sätta en dragkrok på Priusen så jag förstår inte syftet med modellen
Syftet med modellen är väl att den ska vara bränslesnål i framförallt stadskörning, funkar säkert bra för alla som inte behöver dragkrok.

skalman1 skrev:
Syftet med modellen är väl att den ska vara bränslesnål i framförallt stadskörning, funkar säkert bra för alla som inte behöver dragkrok.
Det stämmer säkert, men den målgruppen som bor i stan o puttrar runt korta sträckor är inte samma målgrupp som BH har....

Men finns det andra el(hybrider) som man kan koppla släp på?

Vi hade en prius på jobbet, den snittade lite drygt 0,5 liter milen, det tycker jag är rätt dåligt för en hybrid. Finns många smådieslar som drar betydligt mindre och som är billigare i inköp.

Nimajneb skrev:
Men finns det andra el(hybrider) som man kan koppla släp på?
Jag tror inte man kan sätta dragkrok på någon av dem. Inte Hondas "hybrider" i alla fall.

b8q skrev:
Vi hade en prius på jobbet, den snittade lite drygt 0,5 liter milen, det tycker jag är rätt dåligt för en hybrid. Finns många smådieslar som drar betydligt mindre och som är billigare i inköp.
Frågan är ju vad en "smådiesel" hade dragit på ditt jobb, inte vad det står i papprena.

Firmabilar drar väl typiskt 30-40% mer än vad de gör när de ägs av privatpersoner. Just priusen har ju en ganska stark bensinmotor och kräver ett lite speciellt körsätt för att utnyttja hybridtekniken fullt ut.

Kör man väldigt lite bil är det bättre att gå med i en bilpool om det finns.

Man får väl räkna på det. Vanliga hybrider som inte går att ladda kan jag tycka drar för mycket för att det ska vara värt det. Laddhybrid däremot vore galet bra för mig som kör nästan bara korta sträckor och därför har skyhög soppaförbrukning. Att köra för nån krona milen (bara energikostnad) på alla kortare sträckor vore ju inte tokigt. Att sen ha bensinen som kickar in när laddningen tar slut är ju det fina i kråksången. Inköpspriset är tyvärr för högt, så med min körsträcka per år går det ändå inte att räkna hem.
Har för mig att Mitsubishi har kommit med en SUV-laddhybrid som blivit väldigt poppis som tjänstebil nu.

Volvos hybrider verkar kunna ha dragkrok enligt konfiguratorn på volvocars.se. Jag tittade på v60 hybriden.

Redigerat:
Mitsubishi phev kan ha dragkrok.
Jag tycker att det endast är vettigt med hybrid som förmånsbil iom rabatten på förmånsvärdet. Köpa begagnad hybrid är riskabelt, går något i hybridsystemet sönder blir det dyrt.

Och kör man lite är det helt poänglöst, inte bara ekonomiskt utan även för miljön då det krävs mera resurser att tillverka en hybridbil.

LillaHon skrev:
Vad säger era erfarenheter av hybridbilar och pluginbilar? Jäkligt sugen på en men Prius+ är för dyr men eg rätt storlek för 5-persfamilj. (Men å andra sidan kör vi väldigt lite bil...dyr lyx).
Vad menar du förresten med lite? Sällan men långt, eller ofta och kort?

Jag körde vanlig hybridprius tjänstebil då jag bodde i Stockholm, det är ett utmärkt fordon att sitta i bilkö med. Men privat skulle jag inte köpa en hybrid idag. Även om bränsleekonomin blir bra så tror jag att totalekonomin blir tveksam. Jag ser fortfarande elbil som ett livsstilsval, på samma sätt som en premiumbil.

• Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Kör lite= kort och så sällan som möjligt. Bor så till att vi kan välja cykeln oftare än bilen...(inte alltid till barnens belåtenhet).
Varje sommar och jul bilar vi fr Småland till Tjörn för semester.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.