Har kollat lite på hus där man lagt värmebehandlat trä, tex ThermoWood, på både fasad och tak.
De allra flesta hustillverkare verkar köra mest på vanlig målad panel med vanliga takpannor alt. plåttak.
Finns det några hustillverkare som använder detta material mycket eller som är lite inriktade på det? Tror ni de annars att Eksjöhus, Fiskarheden eller you name it-firma skulle lägga tak eller panel av värmebehandlad furu om man bad om det?
De allra flesta hustillverkare verkar köra mest på vanlig målad panel med vanliga takpannor alt. plåttak.
Finns det några hustillverkare som använder detta material mycket eller som är lite inriktade på det? Tror ni de annars att Eksjöhus, Fiskarheden eller you name it-firma skulle lägga tak eller panel av värmebehandlad furu om man bad om det?
Ska inte vara några problem, enda som kan vara problem är garantin på virket, mot torksprickor och så, taket under den värmebehandlade panelen byggs som ett godkänt tak även det.( Papp eller duk.) då har du även dina 10 års garanti mot läckage.
Att det är tekniskt möjligt och godkänt är en sak, men frågan är om de ens gör hus på detta sätt, och i så fall vilka.T Takläggare skrev:
Kiruna kyrka är byggd av flis (träbitar)
Man har halmtak, även dom är täta.
Gotland gott om just dina tak.
https://www.svenskttra.se/tidningen-tra/2014-4/sa-byggs-faltak-och-spantak/
Man har halmtak, även dom är täta.
Gotland gott om just dina tak.
https://www.svenskttra.se/tidningen-tra/2014-4/sa-byggs-faltak-och-spantak/
Hus tillverkare kan vara svåra att hitta, men du kan välja en egen takläggare även om du ska köpa ett Myresjöhus,Fiskarheden osv, välja bort takpannor och gör ett pris på trä tak istället , som många gör just med bandfalsat tak, den ingår inte heller hos hus leverantörer,
Samma med fasaden, välj bort orginalfasaden, välj ditt val istället, du får prisavdrag som du kan använda till den nya fasaden,den kan husleverantören montera. ev taket också, men just svårare tak brukar gå till takläggare.
Samma med fasaden, välj bort orginalfasaden, välj ditt val istället, du får prisavdrag som du kan använda till den nya fasaden,den kan husleverantören montera. ev taket också, men just svårare tak brukar gå till takläggare.
Det skulle vara skönt att ha en och samma motpart, framförallt gällande garanti-jobb.
Jag tycker man ser många som bygger med dess material så tänkte att det fanns hustillverkare med koll på detta.
Jag tycker man ser många som bygger med dess material så tänkte att det fanns hustillverkare med koll på detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Varför inte bara bygga lösvirke eller byggsats typ Hjältevads utan panel? Då är det helt fritt att välja panel och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väldigt vackert främst!R RoBo skrev:
Hittade en firma: reformhus som byggt det första, men vet inte om jag gillar deras lösning med PIR-isolering.
Jo, klart att det är ett alternativ, men som jag skrev är det enklare att ha en motpart framförallt vad gäller garantier mm.R Robert-san01 skrev:
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Jag var nästan i din sits när vi byggde. Visste precis hur jag ville ha huset och med vilka material och lösningar.
Ritade upp det själv och handlade upp ett skal från Isotimber. Sedan montörer, snickare, material mm. Visst tog det mycket tid och energi och inte blev det billigare heller. Men vi har ett hus som blev precis som vi ville ha det.
Ritade upp det själv och handlade upp ett skal från Isotimber. Sedan montörer, snickare, material mm. Visst tog det mycket tid och energi och inte blev det billigare heller. Men vi har ett hus som blev precis som vi ville ha det.
Redigerat: