Hej!
Jag har en gammal KGK kompressor som går bra förutom att luften släpps direkt ifrån avluftningen på tryckströmbrytaren när kompressorn är fylld.
Det är en Danfoss PSU 9B som inte tillverkas längre och avluftingsventilen, nedåt vänster i bilden verkar inte gå att få tag i hellre. Förutom att köpa en ny brytare (kostar mer än kompressorn är värt) kan man laga den? Tänkte fråga om nån har erfarenhet innan jag plockar isär den.

• Gammal tryckströmbrytare av typen Danfoss PSU 9B med rost och märkningar, monterad på kompressor, nära en avluftningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lostinsweden skrev:
Hej!
Jag har en gammal KGK kompressor som går bra förutom att luften släpps direkt ifrån avluftningen på tryckströmbrytaren när kompressorn är fylld.
Det är en Danfoss PSU 9B som inte tillverkas längre och avluftingsventilen, nedåt vänster i bilden verkar inte gå att få tag i hellre. Förutom att köpa en ny brytare (kostar mer än kompressorn är värt) kan man laga den? Tänkte fråga om nån har erfarenhet innan jag plockar isär den.
Låter lite som om du har problem med backventilen.
Kan du inte fixa fler foton på hela kompressorn och anslutningarna?
Z

J jonaszett skrev:
Låter lite som om du har problem med backventilen.
Kan du inte fixa fler foton på hela kompressorn och anslutningarna?
Z
Inte den finaste kompressor men den går.
Luften läcker från ventilen vid tryckströmbrytaren. Från vad jag har läst så är det en avlastningsventil/avluftningsventil.

• Gammal och rostig luftkompressor med ventiler och kablar synliga, placerad på ett dammigt golv.
    Skapa konto
  • Rostig kompressor med luftläcka från ventilen nära tryckströmbrytaren, fotograferad i ett garage.
    Skapa konto
  • Rostig kompressor med måttband och synlig ventil där luft läcker, belägen i träbeklädd miljö.
    Skapa konto
L lostinsweden skrev:
Inte den finaste kompressor men den går.
Luften läcker från ventilen vid tryckströmbrytaren. Från vad jag har läst så är det en avlastningsventil/avluftningsventil.
Den ser ju "liiiiite" ledsen ut men frågan är om den läker vid tryckströmbrytaren hela tiden.
Prova om du får upp lite tryck i tanken att bryta strömmen så att motorn stannar.
Läker det då är det backventilen som är otät.
Z

Jag skulle vara lite försiktig med den där trycktanken, kan bli en jäkla smäll om den brister.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.