Byggahus.se
Är avfrostningsgivaren något man kan byta själv?
Finns delen att beställa som reservdel?

Tack så mycket för hjälpen!
 
A
O Oskar Norrköping skrev:
Är avfrostningsgivaren något man kan byta själv?
Finns delen att beställa som reservdel?

Tack så mycket för hjälpen!
Jäv.. A autikorekt. Avfrostningselement skall det vara.
Byta själv?
Trångt och vasst. Händerna ser ut som man varit i kattslagsmål efteråt
 
På Electrolux sida för reservdelar finns något som heter avfrostningsvärmare som jag antar är samma sak som avfrostningselement?
Det finns två olika som båda ska passa min frys, en som heter 2142142096 och en 2085582027. Vilken av dom ska jag köpa?

Tack på förhand!
 
A
O Oskar Norrköping skrev:
På Electrolux sida för reservdelar finns något som heter avfrostningsvärmare som jag antar är samma sak som avfrostningselement?
Det finns två olika som båda ska passa min frys, en som heter 2142142096 och en 2085582027. Vilken av dom ska jag köpa?

Tack på förhand!
tom serienummer 709
resp
from serienummer 710
 
  • Gilla
Oskar Norrköping
  • Laddar…
Tack så jättemycket för hjälpen electroluxaren.
Har bytt avfrostningsvärmaren och haft frysen igång i två dygn, och allt funkar som det ska.

Återigen, stort tack för hjälpen!

mvh
Oskar
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Om din luftsensor blir infrusen i en iskaka så har du en läckande dörr/dörrpackning ev genomföring i ryggen där rör och slang går.
Luftsensorn har ingen avfrostning för det behövs inte.
i ditt fall hade det räckt med att pilla bort iskakan och starta om skåpet (sladd i och ur) ev räckt med att bara bryta strömmen och starta om.

Med tanke på mängden avfrostningsvatten du får tror jag mer på att det är för lite gas i alternativt sliten kompressor vilket medför att förångaren inte blir mättad av köldmedel och sakta men säkert frostar igen samt utebliven luftström som resultat,
iom att sensorn sitter i luftströmmen kommer den nu istället mäta strålningskylan från förångarn i stället och ge felaktiga mätvärden till reglerautomatiken
Tack för detta svar, tror jag hittade källan till vårat problem här!
Mörk bild av en hund som tittar genom metallstänger, möjligtvis i ett bur eller hundgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag under installation, öppet i vägg, elledningar synliga, säkerhetsrisk, oavslutat elektriskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar på att det inte är meningen att där ska vara ett stort hål så man kan se rakt in i frysen där kablarna går in, hittar dock ingen bit isolering varken inne i frysen. Där sitter dock en klump häftmassa bakom kondensorn, är det bara den som agerat isolering innan?
 
A
L Lanbonden skrev:
Tack för detta svar, tror jag hittade källan till vårat problem här!
[bild] [bild]

Jag gissar på att det inte är meningen att där ska vara ett stort hål så man kan se rakt in i frysen där kablarna går in, hittar dock ingen bit isolering varken inne i frysen. Där sitter dock en klump häftmassa bakom kondensorn, är det bara den som agerat isolering innan?
Häftmassan kallas permagum och till Fö att täta genomgångar
 
Hej

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med en Electrolux EUF2300 som inte startar som den skall.
Det började för några år sedan att den inte höl temperaturen som den skulle. Efter att köra den på infrsning så fungerade den i ett antal månader sen fick man göra det igen.
Under hösten så började det igen men nu ville den inte funka efter infryssning, den gav även ett felmedelande om avfrostnings elementet och det är utbyt.
Fläkten i skåpet startar som den skall och lika så avfrostningen efter en viss tid vid bryten ström.
Jag har set (med hjälp av en smart kontakt) att det blir stora strömspikar vid start av kompressorn (900w) och när den inte funkar så verkar det som den försöker starta hela tiden.
Jag har testat byta startreläet/ptc och den kondensatorn.

MVH Tim
 
  • Tidsstämplat stolpdiagram, fluktuationer i watt över tiden, mörk bakgrund, blå stolpar, energianvändning eller produktion.
A
V ViperAUG skrev:
Hej

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med en Electrolux EUF2300 som inte startar som den skall.
Det började för några år sedan att den inte höl temperaturen som den skulle. Efter att köra den på infrsning så fungerade den i ett antal månader sen fick man göra det igen.
Under hösten så började det igen men nu ville den inte funka efter infryssning, den gav även ett felmedelande om avfrostnings elementet och det är utbyt.
Fläkten i skåpet startar som den skall och lika så avfrostningen efter en viss tid vid bryten ström.
Jag har set (med hjälp av en smart kontakt) att det blir stora strömspikar vid start av kompressorn (900w) och när den inte funkar så verkar det som den försöker starta hela tiden.
Jag har testat byta startreläet/ptc och den kondensatorn.

MVH Tim
Kompressor haveri!
 
electroluxaren skrev:
Kompressor haveri!
Okej, det var ett tydligt svar. Vågar man fråga hur den kan gå ibland/en stund?
Och vad tror du är rimligt pris för byte?

/Tim
 
A
V ViperAUG skrev:
Okej, det var ett tydligt svar. Vågar man fråga hur den kan gå ibland/en stund?
Och vad tror du är rimligt pris för byte?

/Tim
Skadad lindningen eller kolv eller ventiler eller
Byte pris beroende på var i landet du finns, fjollträsk 10000-20000.- bastuträsk 4000
 
electroluxaren skrev:
Skadad lindningen eller kolv eller ventiler eller
Byte pris beroende på var i landet du finns, fjollträsk 10000-20000.- bastuträsk 4000
Tackar för svar.
Finns det något mer jag kan göra för att verifiera att kompressorn är sönder?
Får bli att höra med lokala firmor i Malmö om prisbild.

MVH Tim
 
A
V ViperAUG skrev:
Tackar för svar.
Finns det något mer jag kan göra för att verifiera att kompressorn är sönder?
Får bli att höra med lokala firmor i Malmö om prisbild.

MVH Tim
Troligen inte
 
electroluxaren skrev:
Häftmassan kallas permagum och till Fö att täta genomgångar
Lite mer än 2 månader sen jag tätade genomgångarna och nu har fläkten stannar igen. Väldigt stor skillnad nu att lådorna inte var helt täckta av frost och att evaporatorn var helt fri från frost och is när jag kollade 30min efter jag stängt av frysen. Så klar förbättring med att täta hålet in i frysen i alla fall

Ventilationsöppning visar delar av ett värmeväxlarelement inne i en luftkonditioneringsenhet eller värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till problemet. Trots ovanstående förbättringar så var där is i botten av takkonsollen som hade blivit så tjock att den blockerade fläkten från att snurra. Pipen som leder ut vattnet ur frysen var även den helt igensatt av en ispropp.
Tror pipen var korrekt monterad men inget jag testade denna gången.
Dock har vi haft detta problemet med att fläkten fryst fast efter ~2 månaders drift under kanske 2 år tid nu.
Något förslag på vad som kan vara anledningen till att det byggs upp ett islager och att pipen fryser?
Testa höja fronten på frysen lite för bättre avrinning? Eller något med defrost som är defekt?
 
A
L Lanbonden skrev:
Lite mer än 2 månader sen jag tätade genomgångarna och nu har fläkten stannar igen. Väldigt stor skillnad nu att lådorna inte var helt täckta av frost och att evaporatorn var helt fri från frost och is när jag kollade 30min efter jag stängt av frysen. Så klar förbättring med att täta hålet in i frysen i alla fall

[bild]

Nu till problemet. Trots ovanstående förbättringar så var där is i botten av takkonsollen som hade blivit så tjock att den blockerade fläkten från att snurra. Pipen som leder ut vattnet ur frysen var även den helt igensatt av en ispropp.
Tror pipen var korrekt monterad men inget jag testade denna gången.
Dock har vi haft detta problemet med att fläkten fryst fast efter ~2 månaders drift under kanske 2 år tid nu.
Något förslag på vad som kan vara anledningen till att det byggs upp ett islager och att pipen fryser?
Testa höja fronten på frysen lite för bättre avrinning? Eller något med defrost som är defekt?
Det fanns en fix en gång i tiden som var att höja fronten och linda koppartråd runt värmarens del som går ut i pipen,
Öppna upp från baksidan och dra försiktigt fram värmaren en bit i pipen haka på en koppartråd från EK1,5, tvinna runt denna runt värmaren och låt den bli så lång så att den är på utsidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.