2 386 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Husleverantörer och hantverkare i Umeå? Tacksam för tips och erfarenheter!
Hej!
Vi har köpt en tomt utanför Umeå och försöker navigera bland olika husleverantörer som finns här. Är väldigt tacksamma för tips och erfarenheter från andra som byggt häromkring på senare år. Vilka har ni anlitat och hur fungerade det? Var standarden prisvärd eller behövde ni göra många tillval som var svåra att klara sig utan? Vi är ute efter att bygga nyckelfärdigt med generalentreprenad och bara göra "enklare" saker själva som tapetsering och målning då ingen av oss är vidare händig.
Det känns lite som en djungel när man själv inte är så insatt och alla leverantörer har lite olika upplägg. Den ena kan verka dyr och den andra kan verka billig, men adderar man tillvalen till den billiga leverantören för att få upp nivån till en bra standard så blir förhållandena tvärtom! Därav är vi väldigt tacksamma för era erfarenheter från olika leverantörer och hur de fungerat kring Umeå.
Man hör ju både bra och dåligt från bekanta, både varningar och rekommendationer i tredje led som är svåra att sätta in i ett sammanhang. De säljare som vi pratat med hittills har ju varit supertrevliga allihopa men det vore ändå bra att höra erfarenheter från er som gått igenom hela byggprocessen från initial kontakt med säljare fram till slutbesiktning. Vad och vilka har ni bra erfarenheter av? Vad och med vilka har det fungerat sämre (isåfall vad har strulat)? Har det handlat om husleverantör eller t. ex. snickare eller andra om det fungerat sämre? De husleverantörer som vi intresserat oss för hittills är Fiskarhedenvillan, Myresjöhus, Trivselhus, Hjältevadshus, Skidstahus och LB-hus då de i alla fall initialt haft ett husutbud och en materialstandard som känts bra för oss. Någon som byggt med dessa kring Umeå?
Vi har köpt en tomt utanför Umeå och försöker navigera bland olika husleverantörer som finns här. Är väldigt tacksamma för tips och erfarenheter från andra som byggt häromkring på senare år. Vilka har ni anlitat och hur fungerade det? Var standarden prisvärd eller behövde ni göra många tillval som var svåra att klara sig utan? Vi är ute efter att bygga nyckelfärdigt med generalentreprenad och bara göra "enklare" saker själva som tapetsering och målning då ingen av oss är vidare händig.
Det känns lite som en djungel när man själv inte är så insatt och alla leverantörer har lite olika upplägg. Den ena kan verka dyr och den andra kan verka billig, men adderar man tillvalen till den billiga leverantören för att få upp nivån till en bra standard så blir förhållandena tvärtom! Därav är vi väldigt tacksamma för era erfarenheter från olika leverantörer och hur de fungerat kring Umeå.
Man hör ju både bra och dåligt från bekanta, både varningar och rekommendationer i tredje led som är svåra att sätta in i ett sammanhang. De säljare som vi pratat med hittills har ju varit supertrevliga allihopa men det vore ändå bra att höra erfarenheter från er som gått igenom hela byggprocessen från initial kontakt med säljare fram till slutbesiktning. Vad och vilka har ni bra erfarenheter av? Vad och med vilka har det fungerat sämre (isåfall vad har strulat)? Har det handlat om husleverantör eller t. ex. snickare eller andra om det fungerat sämre? De husleverantörer som vi intresserat oss för hittills är Fiskarhedenvillan, Myresjöhus, Trivselhus, Hjältevadshus, Skidstahus och LB-hus då de i alla fall initialt haft ett husutbud och en materialstandard som känts bra för oss. Någon som byggt med dessa kring Umeå?
Verkar som om ni ringat in några stora tillverkare som är etablerade på småhusmarknaden. Eftersom ni vill bygga nyckelfärdigt och inte göra så mycket själva så rekommenderar jag att ni håller er till dessa och inte letar bland små tillverkare som inte levererar så många hus varje år. Att bolagen är stora ger en trygghet för er.M miavik skrev:... Vi är ute efter att bygga nyckelfärdigt med generalentreprenad ...
De husleverantörer som vi intresserat oss för hittills är Fiskarhedenvillan, Myresjöhus, Trivselhus, Hjältevadshus, Skidstahus och LB-hus då de i alla fall initialt haft ett husutbud och en materialstandard som känts bra för oss.
Kolla även vilka av dessa bolag som verkligen löser alla underentreprenader åt er så det blir en generalentreprenad eller kanske till och med en totalentreprenad. Om ni blir tvungna att själva leta upp någon hantverkare och denna klantar sig så kommer företagen skylla på er, bättre om ni bara behöver ha en motpart vid slutbesiktningen och eventuella reklamationer efter det.
Jag föreslår att du kontaktar säljarna och ber om referenser från dem. De borde ha kunder som kan vara villiga att svara på några frågor om sin upplevelse från kontrakt till inflyttning. Kan/vill de inte ge referenser så kanske man ska avstå den leverantören?
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Jag byggde med hjältevadshus, tyvärr inget jag rekommenderar, lyhört och känns mjukt sviktande golv i hela nerevåningen. Är torpagrund med fläkt. Är ”billigt” och funkar , men nästa hus blir med platta då jag har små barn som gillar leka och hoppa runt, känns som hela huset ska ramla ihop.
välj hus med gjuten platta
välj hus med gjuten platta
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har byggt lösvirke i egen regi några mil norr om Umeå. Hade en lokal snickarfirma under stomresningen som jag kan rekommendera varmt, särskilt om du bygger norr om stan.
Mest imponerand var jag ändå av plattsättaren. Enmansföretag som gjorde både billigt och bra jobb. Skicka PM om du vill ha namn.
Mest imponerand var jag ändå av plattsättaren. Enmansföretag som gjorde både billigt och bra jobb. Skicka PM om du vill ha namn.
Vi har byggt ett Anebyhus (totalentreprenad) utanför Umeå. Något vi lärde oss den hårda vägen är att det blir både dyrt och komplicerat när företaget inte har en representant i stan. Vår projektledare fanns först i Skåne och sen i Stockholm vilket verkligen inte var optimalt. Så mitt tips är att välja ett företag som finns representerade i norra Sverige åtminstone
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hantverkare Örebro/Närke
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tips på hantverkare för att putsa hus i Stockholm!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Är hantverkare dåliga på kundkontakter & kommunikation?
Hantverkare -
Hantverkare i Umeå sökes
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hantverkare Umeå
Referenser Hantverkare & Entreprenörer