Jag har varit och tittat på ett hus som ska vara familjens fritidshus. Hittade ett par smärre ”fläckar” i ett källarhörn, ett verkstadsrum.
Hela källaren har en doftfri fräsch miljö men just detta rum kanske en aning källardörr, absolut inte mycket!
Vad kan fläckarna vara?
Det är två sovrum i källaren och två av barnen har astma av lindrigare karaktär. Huset måste självklart besiktad men är nyfiken på om det är sk saltutfällningar eller vitmögel.
Huset byggdes direkt på mark och sedan har det fyllts upp med sand runtom. Garagen binder ihop så det är kedjehus.
Lite orolig för att detta är något som inte är så bra.
Byggt början på 70-talet. Fukt har mätts regelbundet och kring 40%, ibland upp till 55%. Detta enligt säljaren som bott där i årtionden.
Hoppas ni kan ge kloka synpunkter.
Hela källaren har en doftfri fräsch miljö men just detta rum kanske en aning källardörr, absolut inte mycket!
Vad kan fläckarna vara?
Det är två sovrum i källaren och två av barnen har astma av lindrigare karaktär. Huset måste självklart besiktad men är nyfiken på om det är sk saltutfällningar eller vitmögel.
Huset byggdes direkt på mark och sedan har det fyllts upp med sand runtom. Garagen binder ihop så det är kedjehus.
Lite orolig för att detta är något som inte är så bra.
Byggt början på 70-talet. Fukt har mätts regelbundet och kring 40%, ibland upp till 55%. Detta enligt säljaren som bott där i årtionden.
Hoppas ni kan ge kloka synpunkter.
Det svarta är spår av mögel, så något behöver göras oavsett. Om stuprören inte alltid leder bort vattnet som de ska blir det fuktbelastning (eller till och med vatten som rinner in genom väggen) lokalt där oavsett hur torr luften och väggen är i övrigt. Möglet är inte nödvändigtvis aktivt om det är torrt just nu, men färgen indikerar att problem finns eller har funnits.
Även det vita visar på att fukt kommer in genom väggen, oavsett om det är utfällningar eller mögel.
Jag skulle inte låta barn med astma sova i den källaren. Jag skulle inte vilja sova där själv heller, annat än tillfälligt på varma sommarnätter. Man bör heller inte ställa täckande möbler (byrå, sänggavel eller liknande) mot dessa väggar eftersom det riskerar att mögla bakom dem.
Även det vita visar på att fukt kommer in genom väggen, oavsett om det är utfällningar eller mögel.
Jag skulle inte låta barn med astma sova i den källaren. Jag skulle inte vilja sova där själv heller, annat än tillfälligt på varma sommarnätter. Man bör heller inte ställa täckande möbler (byrå, sänggavel eller liknande) mot dessa väggar eftersom det riskerar att mögla bakom dem.
Hörnet där detta ses är under en inglasad altan och grannens uteförråd, tror inte det finns något stuprör där.mrsnhp skrev:
Det svarta är spår av mögel, så något behöver göras oavsett. Om stuprören inte alltid leder bort vattnet som de ska blir det fuktbelastning (eller till och med vatten som rinner in genom väggen) lokalt där oavsett hur torr luften och väggen är i övrigt. Möglet är inte nödvändigtvis aktivt om det är torrt just nu, men färgen indikerar att problem finns eller har funnits.
Mina barn är vuxna så det är om vi vistas där samtidigt allihop som sovrummen i källaren har tänkt nyttjas eller somrar då det är supervarmt.
Källarens två sovrum, tvättstuga, hall hade förvånansvärt fräsch atmosfär.
Vi kan ordna två nya sovrum på övre plan men likväl oroar denna ”skada” mig såklart. Och vi alla är galet sugna på huset då det ligger i området där ungarna vuxit upp. 😊
Tack för svar!
/Hönsmamman
Vad är det för väggbeklädnad i ”källarsovrummen”? Kan de vara något som döljer fuktskador?
Det är normalt med fukt i källare och jag tycker inte att det är något ovanligt eller oväntat att det ser ut sådär i en äldre källare. Att det har blivit mögel i hörnet betyder att luften har varit stillastående där, utöver att det av någon anledning är lite extra fuktigt i det hörnet. Dräneringen kan vara lite kass eller så rinner regnvatten mot fasaden där av en eller annan anledning. Det kan också vara markfukt som kommer upp genom plattan.
Man kan använda källaren för tillfälliga aktiviteter, tex snickarrum och tvättstuga, eller som förvaring för saker som tål lite högre luftfuktighet. Om ni har tur funkar sovrummen till mer än så, men om ni inte räknar med att kunna använda dem som riktiga sovrum blir ni iallafall inte besvikna. Budgetera gärna för omdränering, hur man nu gör sånt på kedjehus.
Det är normalt med fukt i källare och jag tycker inte att det är något ovanligt eller oväntat att det ser ut sådär i en äldre källare. Att det har blivit mögel i hörnet betyder att luften har varit stillastående där, utöver att det av någon anledning är lite extra fuktigt i det hörnet. Dräneringen kan vara lite kass eller så rinner regnvatten mot fasaden där av en eller annan anledning. Det kan också vara markfukt som kommer upp genom plattan.
Man kan använda källaren för tillfälliga aktiviteter, tex snickarrum och tvättstuga, eller som förvaring för saker som tål lite högre luftfuktighet. Om ni har tur funkar sovrummen till mer än så, men om ni inte räknar med att kunna använda dem som riktiga sovrum blir ni iallafall inte besvikna. Budgetera gärna för omdränering, hur man nu gör sånt på kedjehus.
Jag kan tillägga att jag har sett betydligt värre än sådär, tex i vår egen källare. Hos oss har putsen släppt på de nedersta 10-20 centimetrarna i nästan hela källaren. Det funkar ändå tack vare avfuktare, men omdränering finns på att-göra-snart-listan.
Sovrummen ser inte ut att ha ”renoverats” på minst 30 år.mrsnhp skrev:
Vad är det för väggbeklädnad i ”källarsovrummen”? Kan de vara något som döljer fuktskador?
Ena rummet målad ”hålmönstrad” väv med bård upptill. Yttervägg mot entresida med sk källarfönster. Ovanför elementet några smärre bubbelfläckar. Finns en buske (jord) utanför.
Väggen kanske inte tillåts andas av väv och färg…
Andra sovrummet är det målat direkt på vägg. Även här ngn smärre bubblighet på små fläckar på samma sätt som första sovrummet.
Verkstaden intill sovrummet har en dörr så tror också att luften blivit instängd. Familjens barn verkar ha haft sina rum i källaren och därav har ägaren varit noggrann med att mäta fukten osv.
Husen behöver inte dräneras eftersom det är sandfyllning runt dem. Det är så alla pratar om dessa hus i området. De är alltså inte nedgrävda utan byggda och marken fyllts upp i efterhand så det blivit en sluttning ner mot en å som är ca 100 meter nedanför.
Och ja, fukt tränger alltid igenom men som sagt känns detta som en ytterst liten ”skada”.
”Bubblig” färg och glasfiberväv-tapet kan indikera putssläpp bakom. Det märker man om det krasar (eller rasar om det är målat direkt på vägg) när man petar på det.
Bra ventilation är viktigt. Tyvärr får man bara in mer fukt om man släpper in varm fuktig uteluft i en sval källare, så tilluft genom ventiler i väggen är inte optimalt sommartid.
Bra ventilation är viktigt. Tyvärr får man bara in mer fukt om man släpper in varm fuktig uteluft i en sval källare, så tilluft genom ventiler i väggen är inte optimalt sommartid.
Mögel, saltutfällningar, vittrande färg och puts är alla tydliga indikationer på långvarigt fuktpåslag, vilket också säkerligen kan bekräftas med en enkel mätning av fuktkvoten.
Vad har du för RF om du själv mäter nu på sommaren när källaren är kallare än utetemp?
Antingen är källaren "isolerad" och avsedd för att inredas från början, och t.ex. dränering har nu börjat fallera av någon anledning. Eller så har källaren aldrig varit utförd eller avsedd för att inredas, men har med tiden tagits i anspråk som bostadsyta.
Vad har du för RF om du själv mäter nu på sommaren när källaren är kallare än utetemp?
Antingen är källaren "isolerad" och avsedd för att inredas från början, och t.ex. dränering har nu börjat fallera av någon anledning. Eller så har källaren aldrig varit utförd eller avsedd för att inredas, men har med tiden tagits i anspråk som bostadsyta.
Huset är till salu och jag har inte så mycket mer info än det jag skrivit. Vi ska försöka fråga lite mer av en granne som bor i likadant hus.C cpalm skrev:Mögel, saltutfällningar, vittrande färg och puts är alla tydliga indikationer på långvarigt fuktpåslag, vilket också säkerligen kan bekräftas med en enkel mätning av fuktkvoten.
Detta inlägg ger mig lite positivt hopp 🙂mrsnhp skrev:
Jag är inte rädd för källare, inte ens smått fuktiga sådana. Man får helt enkelt anpassa hur man använder källaren utifrån dess egenskaper. Vi är inne på andra huset med källare, sammanlagt 20 års erfarenhet, så vi vet ungefär hur vi ska göra och vad vi ska hålla koll på. Och en rejäl avfuktare är bra om man står ut med ljudet (de små "tysta" varianterna pajade på ungefär garantitid + 10 dagar).L LeSnow skrev:
Tusen tack!!🙏🏼mrsnhp skrev:
Jag är inte rädd för källare, inte ens smått fuktiga sådana. Man får helt enkelt anpassa hur man använder källaren utifrån dess egenskaper. Vi är inne på andra huset med källare, sammanlagt 20 års erfarenhet, så vi vet ungefär hur vi ska göra och vad vi ska hålla koll på. Och en rejäl avfuktare är bra om man står ut med ljudet (de små "tysta" varianterna pajade på ungefär garantitid + 10 dagar).
Klicka här för att svara