6 146 läst · 21 svar
6k läst
21 svar
Hushållsmaskin exploderade
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 2 939 inlägg
Jag är nyfiken på vad som exploderade. Det är stor skillnad på om det är tuben (som inte har med apparaten att göra) eller om det är flaskan. Flaskorna exploderar ibland, det har hänt mig ett par gånger efter att jag varit lat och maskindiskat dem. Har dock aldrig sett den sortens skador som syns på bilden.
Gaspatronen är frostad, så det ser ut som att det släppts ut mycket gas snabbt (--> snabb avkylning när gasen expanderar). kanske har maskinen hakat upp sig så att gasventilen lämnats öppen?
Ställer mig lite frågande till att hon "satt igång maskinen och lämnat köket" . Vanligtvis duttar man i gas i vattnet genom att öppna ventilen till gasflaskan (ventilen hålls stängd av övertrycket i gaspatronen). En övertrycksventil ser till att trycket inte blir för högt i vattenflaskan.
Men om gasventilen av någon anledning har hakat upp sig kunde kanske inte övertrycksventilen släppa ut gasen tillräckligt snabbt (frusit kanske?), och vattenflaskan exploderade till slut av övertrycket.
Ställer mig lite frågande till att hon "satt igång maskinen och lämnat köket" . Vanligtvis duttar man i gas i vattnet genom att öppna ventilen till gasflaskan (ventilen hålls stängd av övertrycket i gaspatronen). En övertrycksventil ser till att trycket inte blir för högt i vattenflaskan.
Men om gasventilen av någon anledning har hakat upp sig kunde kanske inte övertrycksventilen släppa ut gasen tillräckligt snabbt (frusit kanske?), och vattenflaskan exploderade till slut av övertrycket.
H hapazard skrev:Gaspatronen är frostad, så det ser ut som att det släppts ut mycket gas snabbt (--> snabb avkylning när gasen expanderar). kanske har maskinen hakat upp sig så att gasventilen lämnats öppen?
Ett sätt att provocera fram detta skulle kunna vara att hålla in kolsyreknappen länge. Ventil och munstycke kommer bli så kalla att det istället för gas kommer att sprutas ut kolsyresnö i vattenflaskan. Flaskan kommer fyllas med en slush av is, vatten och kolsyresnö. Om övertrycksventilen blockeras av slushen kommer trycket snabbt att stiga när kolsyresnön smälter och flaskan exploderar.
Det borde vara enklare att åstakomma om man även överfyllt flaskan. Jag lutar åt handhavandefel.
Det låter som en rimmlig teori. Antagligen lämnade hon köket för att hon blev rädd. Patronen som ÖB sålt har inget med saken att göra. I en annan artikel påstods att kopparformen var 3mm tjock. Ytterligare ett orimmligt påstående. Men det är väl TT som är i farten.
Jag var häromsistens med om en liknande situation, men det gick inte riktigt så där långt.
Det som hände var att jag skulle fylla i gas i en flaska hemma hos en bekant. Jag tryckte i rimligt mycket utan att övertrycksventilen löste ut. När jag sedan skulle skruva loss flaskan så flög den loss då det var mycket högt tryck i den. Problemet var då att övertrycksventilen inte löst ut.
Det som hände var att jag skulle fylla i gas i en flaska hemma hos en bekant. Jag tryckte i rimligt mycket utan att övertrycksventilen löste ut. När jag sedan skulle skruva loss flaskan så flög den loss då det var mycket högt tryck i den. Problemet var då att övertrycksventilen inte löst ut.
Om man fyller på bubblor på fel sätt , med ngn sockrig esans , kommer då att spruta läsk i hela köket !
Då blir säkerhetsventilen full med detta och sätts igen .
Nästa gång den används kan läskbehållaren explodera .
Då blir säkerhetsventilen full med detta och sätts igen .
Nästa gång den används kan läskbehållaren explodera .
Jo fast titta på bilden på kolsyrepatronen, den är väldigt kall så mycket gas har släppts ut.Tomture61 skrev:
Vi hade en incident med vår kolsyremaskin av AGAs eget märke.
Dottern fyllde en flaska, knappen fastnar nedtryckt och det låter hemskt...
Med en blandning av panik och is i magen, så springer jag fram, plockar bort bakstycket och skruvar ur tuben.
Jag skruvade isär maskinen men hittade inget fel. Har funkat felfritt sedan dess, men det är jag som får sköta den.
En teorin jag har är för mycket vatten i flaskan som då åker upp i övertrycksventilen.
Om det var vatten, is eller mekaniskt fel som fick ventilen att hänga vet jag inte.
Om det vore ett mekaniskt fel borde det gå att upprepa eller synas då jag hade isär den.
Dottern fyllde en flaska, knappen fastnar nedtryckt och det låter hemskt...
Med en blandning av panik och is i magen, så springer jag fram, plockar bort bakstycket och skruvar ur tuben.
Jag skruvade isär maskinen men hittade inget fel. Har funkat felfritt sedan dess, men det är jag som får sköta den.
En teorin jag har är för mycket vatten i flaskan som då åker upp i övertrycksventilen.
Om det var vatten, is eller mekaniskt fel som fick ventilen att hänga vet jag inte.
Om det vore ett mekaniskt fel borde det gå att upprepa eller synas då jag hade isär den.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 124 inlägg
När jag tänker efter känns det inte helt bra att övertrycksventilen är både säkerhetsanordning och indikator vid normal användning. Man kör ju tills den brummar, och ofta mer därtill för att man tror att det blir mer kolsyra då.
Därmed finns det ingen "andra försvarslinje" om något går fel.
Därmed finns det ingen "andra försvarslinje" om något går fel.
Fördelen är ju att man får en funktionskontroll vid varje användning.
Medlem
· Stockholm
· 740 inlägg
Vi har justerat till kolsyremaskin i artikeln. Det var alltså inte en sodastreamer som angavs från början utan en kolsyremaskin av annat fabrikat.