Byggahus.se
....å andra sidan fanns det 38 färger som sett till funktion var ett bra val......
 
  • Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
....å andra sidan fanns det 38 färger som sett till funktion var ett bra val......
Vem vågar måla med Biltemas och Rustas färg utomhus?

Skulle du gör det?
Skulle riktiga målarfirmor välja dessa?

Not: Biltema och Rusta kom med bland de 4 "bästa" färgerna.
De kom före fabrikat som Flügger, Jotun, Alcro och Falu rödfärg


Jag skulle aldrig måla utomhus med något från Biltema eller Rusta
 
  • Gilla
Perramart
  • Laddar…
Näe jag målar med Alcro eller Jotun, det vet jag fungerar,

Mitt inlägg var i referens till tidigare inlägg som antydde att det knappt fanns färger som fungerade. Det var inte resultatet av rapporten.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Näe jag målar med Alcro eller Jotun, det vet jag fungerar,

Mitt inlägg var i referens till tidigare inlägg som antydde att det knappt fanns färger som fungerade. Det var inte resultatet av rapporten.
Det finns fem stora färgtillverkare på svenska marknaden - Alcro, Beckers, Caparol, Jotun och Nordsjö (utan inbördes ordning) - målar man med färg från någon av dessa så kan man vara säker på att man får färg som fungerar och håller högsta kvalité.
Jag arbetar i färgaffär sedan 35 år och säljer Nordsjö, Jotun och Falu Rödfärg men har genom åren även sålt Alcro, Beckers, Haglunds, Scala och Caparol.
När kunden ska måla om huset och kommer tillbaka och vill ha samma märke på färg som när han/hon målade förra gången är det ett gott betyg.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
P Perramart skrev:
Det finns fem stora färgtillverkare på svenska marknaden - Alcro, Beckers, Caparol, Jotun och Nordsjö (utan inbördes ordning) - målar man med färg från någon av dessa så kan man vara säker på att man får färg som fungerar och håller högsta kvalité.
Jag arbetar i färgaffär sedan 35 år och säljer Nordsjö, Jotun och Falu Rödfärg men har genom åren även sålt Alcro, Beckers, Haglunds, Scala och Caparol.
När kunden ska måla om huset och kommer tillbaka och vill ha samma märke på färg som när han/hon målade förra gången är det ett gott betyg.
Som sagt!
 
optimum optimum skrev:
Vem vågar måla med Biltemas och Rustas färg utomhus?

Skulle du gör det?
Skulle riktiga målarfirmor välja dessa?

Not: Biltema och Rusta kom med bland de 4 "bästa" färgerna.
De kom före fabrikat som Flügger, Jotun, Alcro och Falu rödfärg


Jag skulle aldrig måla utomhus med något från Biltema eller Rusta
Nej, nej. Jag fortsätter att köpa "märkesfärg" hos färghandlaren av två skäl.
1. De har hållt en jämn hög kvalitet i ett par decennier eller så. De studsar inte upp o ner i tester.
2. Färgerna är bra att jobba med. Konsistens, täckförmåga, torktid.

Är nog inte så noga vilken av "märkesfärgerna" man väljer. Alla håller hög jämn kvalitet.
 
  • Gilla
Perramart
  • Laddar…
Mycket av det biltema säljer är märkesprodukter i annan förpackning. Jag har ingen aning om hur det är med deras ute färg. Men den behöver definitivt inte vara dålig.
 
  • Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Perramart skrev:
Det finns fem stora färgtillverkare på svenska marknaden - Alcro, Beckers, Caparol, Jotun och Nordsjö (utan inbördes ordning) - målar man med färg från någon av dessa så kan man vara säker på att man får färg som fungerar och håller högsta kvalité.
Nja... Alcro och Beckers är inga tillverkare utan varumärken för konsumentmarknaden under företaget Tikkurila Sverige AB. Hur mycket av färgen under dessa varumärken blandas i fabriken i Nykvarn? Själva kemin lär väl ha utvecklats av Rhenlandets kemiindustri.
 
D Daniel 109 skrev:
Mycket av det biltema säljer är märkesprodukter i annan förpackning. Jag har ingen aning om hur det är med deras ute färg. Men den behöver definitivt inte vara dålig.
Problemet är ju att de köper det som är billigast just nu, ifall du köper "samma" färg om två år så kan den vara tillverkad av en helt annan leverantör än idag. (Med reservation för att de teoretiskt sett skulle kunna ha ett annat arbetssätt för just färg, men för många andra produkter är det då de arbetar).
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
hsd
Där har Du fel, martinp666, biltema har "egen "tillverkning på de allra flesta produkterna
 
Biltema tillverkar inte något. De köper in befintliga produkter med eget artikelnummer.
 
optimum
hsd hsd skrev:
Där har Du fel, martinp666, biltema har "egen "tillverkning på de allra flesta produkterna
Helt fel
Det kallas "brandning" när en tillverkare gör produkter åt en varumärkeskedja typ Biltema och får sätta dit annan logga än sin egen på produkten.

De skulle aldrig ha råd med egen tillverkning av så många produkter

Finns tillverkare i typ Kina och även Europa som inte säljer något själv av produkter som går till flera olika kedjor men med deras namn.

Jag vet för så gör även företaget där jag arbetar på.
Oftast bara logga, ibland annan färg på plastdelar och ibland med vissa delar i annan design för att se olika ut.
 
För några år sedan jämförde jag billiga vinkelslipar och Julas Meec, Classes Cocraft och biltema var exakt lika förutom färgen. Så någon exklusiv tillverkning för biltema finns inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Mycket av det biltema säljer är märkesprodukter i annan förpackning. Jag har ingen aning om hur det är med deras ute färg. Men den behöver definitivt inte vara dålig.
Precis detta är problemet. Den behöver inte vara dålig, men den kan vara det. Jag vet aldrig vad jag köper riktigt.
Och det är inget jag tänker chansa två veckors arbete på!

Nån gång kanske det är Beckers Perfekt som jag ändå använder, en annan gång är det Överskotts-Örjans-Överblivna-färgprover.
Om det står på burkarna vad det är kan jag ju välja, men nu är det lotteri.
 
lopec
P Perramart skrev:
Det finns fem stora färgtillverkare på svenska marknaden - Alcro, Beckers, Caparol, Jotun och Nordsjö (utan inbördes ordning) - målar man med färg från någon av dessa så kan man vara säker på att man får färg som fungerar och håller högsta kvalité.
Jag arbetar i färgaffär sedan 35 år och säljer Nordsjö, Jotun och Falu Rödfärg men har genom åren även sålt Alcro, Beckers, Haglunds, Scala och Caparol.
När kunden ska måla om huset och kommer tillbaka och vill ha samma märke på färg som när han/hon målade förra gången är det ett gott betyg.
Glöm inte Flügger bara för att du inte får sälja den i din butik ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.