Byggahus.se
Claes Sörmland
A AAEY skrev:
Ja det var idiotiskt!
Men, hade det ”bara” varit så att de målat med akrylatfärg istf slam så ok!
Men, de har ju som sagt även struntat i att grunda samt bara lagt ett lager färg.
Fattar inte varför??
De trodde väl helt enkelt att panelen var mellanstruken med röd akrylfärg och de skulle bara smacka på slutlagret. Stress och inkompetens.
 
  • Gilla
AAEY
  • Laddar…
Japp, så är det nog
 
Det var ju redan grundmålat? De förutsatte väl att det var rätt grund för färgen?
 
Nope!! Det var ju
Tydligen grundat med
Slamfärg!
 
A AAEY skrev:
Hej,
Ja, det är en lång tråd och många olika diskussioner så jag förstår att det verkar rörigt.
Upplägget var följande:
1. Jag har skrivit en rumsbeskrivning med specifikation av produkt och material.
2. I specen kring fasad har jag bla skrivit dimensionerna på panelen samt att vi önskade att den skulle målas med Falu Rödfärg. Har t.o.m. klippt in en bild på hur hinken ser ut så att det inte ska kunna gå att missa. Har även förtydligat med motsvarande ncs så att de inte skulle välja typ svart ;-/
Info kring knutar, vindskivor o plåt fick de också
Betr målning inomhus fick de info såsom:
Väggar: ncs xxxx-xxxx glans x.
Likaså för snickeriet. Ej fabrikat av färg.
3. Har inte skrivit info om HUR arbetet skall utföras. Dvs har INTE skrivit hur väggar skall byggas upp, hur (och vilken sort) isolering skulle göras, hur underarbetet skulle ske när det gäller grund, tak, golv, målning (in-& utvändigt) tapetsering etc
4. Vi köpte in all interiör såsom kök, bänkskiva, vitvaror, kakel, tapeter, golv mm
5. Ett konto öppnades hos Karl Hedin som byggarna använde och där handlades virke, takpannor, altanvirke, plåt, skruv, färger, spackel mm

när vi förra året upptäckte att vårt fina hus målat med slamfärg (för då satt ju panelen uppe och den var som sagt grundad med slamfärg) plötsligt var målat med en glansig färg ifrågasatte vi såklart!
Entreprenören sade då att ”ja, både jag och säljaren hos Karl Hedin kliade oss i huvudet och förstod inte. Falu Rödfärg blandas ju inte och du hade skrivit en Ncs kod.... så då förutsatte vi att det var en akrylatfärg du ville ha”
Ok! Det kan jag förstå men såååååå himla urdumt att han då inte ringde mig för att reda ut!!!! ( vilket han gjorde ofta om andra saker )

idag, efter att vi grävt vidare i detta så inser vi att det är trippelfel!
1. De har målat med akrylatfärg på slammad panel
2. De har inte grundat
3. De har lagt 1 strykning

hoppas du fick lite mer klarhet i röran :)
Absolut, förstår bättre nu. Och målaren skulle givetvis hört av sig till er om det var något prat om färgen de inte fattar så klart. Sedan om du skrivit att panelen skall målas med Falu rödfärg, eller om du skrivit att den skall målas med kulören Falu rödfärg spelar så klart stor roll. Om du satt upp ett konto där de köper ut färg på så redan där känns det lite varning. En firma som är etablerad har eget konto. De har 60-70% rabatt på färgen en målare, och vill givetvis kunna tjäna lite på materialet. Om ni har haft någon svensk firma som betalar skatt i Sverige så har ni goda chanser att få rätt. Betydligt sämre läge om det är så kallat helsvart, eller om det är några utländska killar som startat var sin firma i hemlandet och åker till Sverige för att jobba med de jobben de kan få och egentligen inte kan något alls då ligger ni sämre till. Utveckla inget svar här i tråden om det är det ena eller det andra. Bara bra för er att veta lite. Bilden på färgburken, vad var det för bild? Så inte den har misslett honom. Var det en ren målare som gjorde fel, eller var det er inhyrda firma som "kan allt"? Okey, en del firmor som har 1-2 gubbar är verkligen superduktiga på både plåtarbete, snickeri målning med mera, men för det mesta om en skuttfirma från icke skidåkande nation säger att de kan allt, betyder det att de gärna gör allt men inte så bra.
Och som jag skrev, en "riktig" målare ser att det är slamfärg innan han doppar penseln i den nya burken.
Förresten var det sågad eller hyvlad panel? Slamfärg är egentligen helt suverän (visst den har nackdelar, såsom avfärgning om man lutar sig mot huset) men den är enbart avsedd för sågad panel.
 
Redigerat:
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
lopec
A AAEY skrev:
Ja det var idiotiskt!
Men, hade det ”bara” varit så att de målat med akrylatfärg istf slam så ok!
Men, de har ju som sagt även struntat i att grunda samt bara lagt ett lager färg.
Fattar inte varför??
Vi stod som sagt för allt material o de jobbade löpande per timme så det handlar ju inte heller om att de försökt ”tjäna” pengar genom att jobba snabbare eller köpa ”billigare” färg...

Hänger inte med. Den var ju redan grundad. Varför skulle de grunda igen?

Men ja. Var panselen slammad sedan tidigare så borde vilken halvvan målare som helst inse att man inte drar ett lager akrylat ovanpå... Och svårt att missta sig på slammad panel mot vanligt grundad, även om det vore röd grund..
 
För att akrylatfärgen ska ha rätt grund (den i färgens system) och inte någon fabriksgrund oavsett typ.
 
A AAEY skrev:
Hej,
Ja, det är en lång tråd och många olika diskussioner så jag förstår att det verkar rörigt.
Upplägget var följande:
1. Jag har skrivit en rumsbeskrivning med specifikation av produkt och material.
2. I specen kring fasad har jag bla skrivit dimensionerna på panelen samt att vi önskade att den skulle målas med Falu Rödfärg. Har t.o.m. klippt in en bild på hur hinken ser ut så att det inte ska kunna gå att missa. Har även förtydligat med motsvarande ncs så att de inte skulle välja typ svart ;-/
Info kring knutar, vindskivor o plåt fick de också
Betr målning inomhus fick de info såsom:
Väggar: ncs xxxx-xxxx glans x.
Likaså för snickeriet. Ej fabrikat av färg.
3. Har inte skrivit info om HUR arbetet skall utföras. Dvs har INTE skrivit hur väggar skall byggas upp, hur (och vilken sort) isolering skulle göras, hur underarbetet skulle ske när det gäller grund, tak, golv, målning (in-& utvändigt) tapetsering etc
4. Vi köpte in all interiör såsom kök, bänkskiva, vitvaror, kakel, tapeter, golv mm
5. Ett konto öppnades hos Karl Hedin som byggarna använde och där handlades virke, takpannor, altanvirke, plåt, skruv, färger, spackel mm

när vi förra året upptäckte att vårt fina hus målat med slamfärg (för då satt ju panelen uppe och den var som sagt grundad med slamfärg) plötsligt var målat med en glansig färg ifrågasatte vi såklart!
Entreprenören sade då att ”ja, både jag och säljaren hos Karl Hedin kliade oss i huvudet och förstod inte. Falu Rödfärg blandas ju inte och du hade skrivit en Ncs kod.... så då förutsatte vi att det var en akrylatfärg du ville ha”
Ok! Det kan jag förstå men såååååå himla urdumt att han då inte ringde mig för att reda ut!!!! ( vilket han gjorde ofta om andra saker )

idag, efter att vi grävt vidare i detta så inser vi att det är trippelfel!
1. De har målat med akrylatfärg på slammad panel
2. De har inte grundat
3. De har lagt 1 strykning

hoppas du fick lite mer klarhet i röran :)
Utländska målare?
Får känslan av att de inte kan läsa:thinking:
Entreprenören borde ha en försäkring, sen om den täcker en dundertabbe som denna, kan man undra:sweat:
Grundfärg eller ej spelar ingen roll, ni har slamfärg i botten och det kommer förkorta livslängden på er panel. Om inte annat så blir det dyrare nästa gång ni ska måla om.
Hade jag själv gjort denna tabbe hade jag Skämts och tagit mitt ansvar...
 
lopec
MathiasS MathiasS skrev:
För att akrylatfärgen ska ha rätt grund (den i färgens system) och inte någon fabriksgrund oavsett typ.

Systemet är redan pajjat om det sitter en annan grund under.

Särskilt svårt att få dit grundoljan då.
 
lopec lopec skrev:
Systemet är redan pajjat om det sitter en annan grund under.

Särskilt svårt att få dit grundoljan då.
Du frågade varför de skulle grunda igen och svaret är att oavsett om det är fabriksgrund av inte fel sort eller slamfärg så måste man grunda ändå med rätt sorts grundfärg som hör till systemet. Systemet är ju inte nödvändigtvis kaputt eftersom man kan måla på annat än trärent, men inte på slamfärg....

Grundoljan är ju det minsta problemet - den ska ju normalt bara på i ändarna och där är det ju rätt enkelt att slipa rent och göra rätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.