5 100 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Husbåt
Jag och en kompis funderar på att köpa pontoner på runt 12-14 meter för att sedan bygga ett tvåvåningshus på det.
Kompisens pappa är snickare och han har även en morfar som kan hjälpa till. Planen är alltså att bygga allting själva och landa någonstans runt 200 000 för hela bygget.
Är det alldeles för lite eller har ni några andra tips för oss som kan hålla kostnaderna nere?
Kompisens pappa är snickare och han har även en morfar som kan hjälpa till. Planen är alltså att bygga allting själva och landa någonstans runt 200 000 för hela bygget.
Är det alldeles för lite eller har ni några andra tips för oss som kan hålla kostnaderna nere?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Är du ute o lägger ut krokar att du söker beggad/rabatterat/gratis material så skulle du nog kunna landa på 2-300000 men så får du ha kontakter och vara beredd att det kommer ta längre tid och kompromissas längs vägen.
Hur ska ni lösa el, vatten och avloppsanslutning?
Ska ni köra sol/vindel? Tankar där svart o grävaren hamnar? Sådanna lösningar måste man först lösa/besluta då de utformar hela bygget.
Hur ska ni lösa el, vatten och avloppsanslutning?
Ska ni köra sol/vindel? Tankar där svart o grävaren hamnar? Sådanna lösningar måste man först lösa/besluta då de utformar hela bygget.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Ett alternativ som gör det billigt o snabbt är att köpa 2st byggbarracker de är ca 15x2 meter o ställa på varandra.
Det finns ingen möjlighet att bygga en husbåt som är säker och skall gå att bo i med två våningar för dom pengarna du indikerar !!!
Det inte så lätt att få ett bygge i två våningar att bli stabilt nog, därför måste undervattenskroppen dimensioneras och beräknas noggrant innan bygget. Stabilitetsberäkningar måste eventuellt också göras för framtida ansökningar till olika myndigheter beroende vad ni skall klassa bygget som.
Inte ens för "proffsbyggare" är det alltid så lätt att få till stabilitetsberäkningarna vilket visade sig i Malmö för ett par år sedan då just en husbåt i två våningar välte fullt med personer ombord.
http://vhamnen.com/index.php/2013/09/bilder-festen-slutade-med-att-husbaten-valte/
Lite beroende på vad ni tänker använda husbåten till så kommer ni att drabbas av olika regelverk.
Fast förtöjd i land och inte klassad som fartyg kommer ni att drabbas av bygglov och PBL regelverk, om än oklara för få vet riktigt hur man ska bedöma husbåtar i kommunens byggnadsnämnd.
Om ni tänker att kunna förflytta husbåten och därmed slippa bygglov och PBL så kommer ni istället att drabbas av andra regelverk. Eftersom den är mellan 12-14 m och då av stabilitetskäl säkert kommer att vara mer än 4m bred så blir det antingen klassat som skepp eller pråm. Om ni skall ha någon form av motor och styrning blir det ett skepp och bara avgifterna för en sådan klassning med mätbrev, stabilitetsberäkningar och registeravgift kommer att landa på allt mellan 20-50 tusen.
Om ni inte ska ha styranordning eller framdrift kan ni anse den som pråm men ni måste ändå säkerställa dess säkerhet och den kommer att lyda under transportstyrelsens tillsyn med ev avgifter.
Om ni gör husbåten kortare än 12 meter räknat inkl alla utstickande delar så blir allt lättare då det kommer att bli klassat som en båt. Men utmaningen kommer att bli stabiliteten i ett tvåvåningsbygge och få ner så mycket vikt som möjligt i de nedre delarna av båten för att den skall bli stabil nog.
Så innan man kastar sig in ett sådant bygge och lägger pengar på entusiastiskt byggande utan egentliga ritningar och riktiga beräkningar, så bör ni tänka er för mer än en gång.
Risken att misslyckas är mycket stor med förlorade pengar det är många som gjort den erfarenheten redan.
Det inte så lätt att få ett bygge i två våningar att bli stabilt nog, därför måste undervattenskroppen dimensioneras och beräknas noggrant innan bygget. Stabilitetsberäkningar måste eventuellt också göras för framtida ansökningar till olika myndigheter beroende vad ni skall klassa bygget som.
Inte ens för "proffsbyggare" är det alltid så lätt att få till stabilitetsberäkningarna vilket visade sig i Malmö för ett par år sedan då just en husbåt i två våningar välte fullt med personer ombord.
http://vhamnen.com/index.php/2013/09/bilder-festen-slutade-med-att-husbaten-valte/
Lite beroende på vad ni tänker använda husbåten till så kommer ni att drabbas av olika regelverk.
Fast förtöjd i land och inte klassad som fartyg kommer ni att drabbas av bygglov och PBL regelverk, om än oklara för få vet riktigt hur man ska bedöma husbåtar i kommunens byggnadsnämnd.
Om ni tänker att kunna förflytta husbåten och därmed slippa bygglov och PBL så kommer ni istället att drabbas av andra regelverk. Eftersom den är mellan 12-14 m och då av stabilitetskäl säkert kommer att vara mer än 4m bred så blir det antingen klassat som skepp eller pråm. Om ni skall ha någon form av motor och styrning blir det ett skepp och bara avgifterna för en sådan klassning med mätbrev, stabilitetsberäkningar och registeravgift kommer att landa på allt mellan 20-50 tusen.
Om ni inte ska ha styranordning eller framdrift kan ni anse den som pråm men ni måste ändå säkerställa dess säkerhet och den kommer att lyda under transportstyrelsens tillsyn med ev avgifter.
Om ni gör husbåten kortare än 12 meter räknat inkl alla utstickande delar så blir allt lättare då det kommer att bli klassat som en båt. Men utmaningen kommer att bli stabiliteten i ett tvåvåningsbygge och få ner så mycket vikt som möjligt i de nedre delarna av båten för att den skall bli stabil nog.
Så innan man kastar sig in ett sådant bygge och lägger pengar på entusiastiskt byggande utan egentliga ritningar och riktiga beräkningar, så bör ni tänka er för mer än en gång.
Risken att misslyckas är mycket stor med förlorade pengar det är många som gjort den erfarenheten redan.
Redigerat:
Klicka här för att svara