M
Mitt första inlägg här kunde ju haft ett roligare ämne, men va ska man göra när det är som det är.

Som rubriken lyder så har jag ett hus från 1958, platta på mark, vattenburen golvvärme ingjuten i plattan, troligtvis järn eller stålrör gissar jag. En gammal fasadskada har gjort att vatten trängt in i plattan och gått på ett värmerör som rostat och därav börjat läcka, betongen har rest sig osv.

Nu till åtgärd då.
Min första inställning var att vi måste laga, golvvärme é ju grymt och vattenburen! Men å andra sidan så är det från 1958, 57år på nacken, kanske börjar packa ihop? Ska man då kanske fimpa golvvärmen helt? Bila upp det som svällt, plugga rören, gjuta över och sätta radiatorer istället? Har lite blandade kontakter så att få hjälp är inga bekymmer. Har även funderat på om relining kan fungera? Man kan väl gå ner till 6mm med reliningen idag.

Frågan på detta är om man helt enkelt kan/bör lämna den gamla golvvärmen avstängd åt sitt öde om man istället sätter radiatorer. Eller kommer den hemsöka mig om ett några år? Eller har någon andra förslag? Står och stampar lite själv nämligen. Har en kombipanna från -99 som det är tänkt att byta nån gång.

Detta är ett dödsbo som vi fick tillträde till förra veckan, friskrivningsklasul finns såklart mot dolda fel, försöker dock med dödsboets tidigare försäkringsbolag då skadan knappast är ny. Besiktning m.m. är gjort och varken dofter eller fuktindikationer har funnits.Endast svag doft efter att vi började riva plast och heltäckningsmattor i helgen.

Idéer mottages tacksamt.

Mitt hus är också byggt -58. Hade gärna haft golvvärme eftersom golven är skitkalla :)

Alla järnrör jag pillat på har varit i mycket gott skick, mycket material kvar. När jag gjorde om tvättstugan göt jag faktiskt igen de gamla rören och kopplingarna igen.

Så om ditt system är fräscht (inte läckt och blivit påfyllt hela tiden) skulle jag iaf inte tveka på att laga lokalt och behålla golvvärmen.

Dock är det ju svårt att veta hur mycket energi systemet slösar. Kan inte tänka mej att det ligger särskillt mycket isolering under. Så för den skull kan det ju vara idé att kika på en annan lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.