Hej!

Är på jakt efter mitt första hus och är därmed relativt oerfaren så vänder mig hit till er med större erfarenhet.
Har tittat på ett sutteränghus med källare (betongsula) från 40-talet där en tillbyggnad gjorts för c:a 20 år sedan. Tillbyggnaden har krypgrund och i besiktningsprotokollet framkommer det att markplast och avfuktare installerats i krypgrunden för ett par år sedan. (Vinden har även sanerats för mikrobiell tillväxt i samma veva samt avfuktare installerats där med).

Gällande källaren (betongsulan) så är den inredd med golvvärme, det är påreglade isolerade grundmursväggar och flytande/uppreglade isolerade golv. Följande ytor finns i källaren:
- Sovrum (med träpanel på vägg mot marksidan)
- Toalett
- Separat rum med dusch
- allrum
- Tvättstuga och bergvärmepump
- förråd

Det utvändiga fuktskyddet noteras i protokollet som äldre och när jag frågat mäklaren om huset dränerats någon gång så har han inte fått någon information, men han gissar att dränering gjorts i samband med tillbyggnaden och då att det rimligtvis gjorts runt hela huset (och inte bara tillbyggnaden). Vidare är stuprören inte anslutna till markledning utan de är förlängda med plast som leder vattnet några meter bort från husväggen.

Skulle det vara troligt att dränering behöver göras i snar framtid? De delar där det står att fuktmätning utförts är på toalett, allrum och dusch och inga onormala fuktindikationer visats.

Redigerat:
Kan du inte be mäklaren fråga säljarna om dränering har gjorts? Om det utvändiga fuktskyddet är äldre så borde väl inte dränering ha gjorts. Jag hade undersökt det närmare, om det är viktigt för dig att det inte behöver göras något vid huset såsom en dränering.

När vi dränerade så satte vi brunnar där vattnet leds ner från stupröret och ner till dräneringen.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kan du inte be mäklaren fråga säljarna om dränering har gjorts? Om det utvändiga fuktskyddet är äldre så borde väl inte dränering ha gjorts. Jag hade undersökt det närmare, om det är viktigt för dig att det inte behöver göras något vid huset såsom en dränering.

När vi dränerade så satte vi brunnar där vattnet leds ner från stupröret och ner till dräneringen.
Säljarna vet inte då tillbyggnaden gjordes innan de köpte huset. Gissar att detta är något vi får titta närmare på i samband med egen besiktning kanske?

Kan det vara så att fuktskyddet är okej även om det är äldre, givet att det är golvvärme och isolerat?

J
Tätskikt och dränering från -40 talet har passerat sin tekniska livslängd.
Med det sagt behöver det inte läcka då det är många faktorer som styr det, hur lutar tomten i förhållande till huset, vad är det för material i marken runt huset mm..
Jag hade gjort en antingen en djupare undersökning om ni känner oro eller tagit upp detta i prisdiskussionen att man behöver dränera om huset och där av kanske bjuder lite mindre än det begärda..

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
H H_G skrev:
Säljarna vet inte då tillbyggnaden gjordes innan de köpte huset. Gissar att detta är något vi får titta närmare på i samband med egen besiktning kanske?

Kan det vara så att fuktskyddet är okej även om det är äldre, givet att det är golvvärme och isolerat?
Jag håller med Jansson här ovan.

D
Hur står huset? På en klippa? I en sluttning? I en lergrav?

Ett 40-talshus borde inte erbjuda några katastrofer.

Räkna med att du fortlöpande kommer att behöva reparera och renovera saker som är slut.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:

Att leda ner takvattnet till dräneringen är en dålig idé. Gör om och låt takavvattningen gå separat så håller du bottenplatta och mur torr. När du ändå är i farten så gör en brunn/tank som du kan vattna trädgården med.

• Gilla
H_G
  • Laddar…
D datja skrev:
Hur står huset? På en klippa? I en sluttning? I en lergrav?

Ett 40-talshus borde inte erbjuda några katastrofer.

Räkna med att du fortlöpande kommer att behöva reparera och renovera saker som är slut.
Det står i lite lätt sluttning, har inte uppgifter på höjdskillnaden. Vi räknar med att behöva reparera och renovera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.