1 881 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hus med anmälan hos kommunen
Jag har varit och tittat på ett hus som jag tänkte lägga ett bud på.
Men det visade sig nu att säljaren har en en anmälan hos kommunen för olovlig markhöjning.
Säljaren vet inte vad det riktigt gäller eller mäklaren.
Jag har pratat med kommunen där dom berättade att dom har inte tittat på ärendet än, gått ca 5-6 år.
Om jag förstod det hela rätt så kan jag bli den som åker på allt om det skulle bli en fällande dom men hon tipsade mig om att skriva friskrivningsklausul gentemot säljaren.
Har någon utav er varit med om någon liknade situation, tips mottaget gärna.
Vad kan jag göra i en sån här situation?
Mvh färsking på husmarknaden
Men det visade sig nu att säljaren har en en anmälan hos kommunen för olovlig markhöjning.
Säljaren vet inte vad det riktigt gäller eller mäklaren.
Jag har pratat med kommunen där dom berättade att dom har inte tittat på ärendet än, gått ca 5-6 år.
Om jag förstod det hela rätt så kan jag bli den som åker på allt om det skulle bli en fällande dom men hon tipsade mig om att skriva friskrivningsklausul gentemot säljaren.
Har någon utav er varit med om någon liknade situation, tips mottaget gärna.
Vad kan jag göra i en sån här situation?
Mvh färsking på husmarknaden
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Njej, friskrivningsklausul fungerar nog inte. Du kan föra in ett tidsbegränsat villkor om att köpet skall gå tillbaka (exempel åtgärd) om kommunen utfärdar föreläggande eller byggsanktionsavgift. Men ett sådant villkor riskerar att göra så du inte får lagfart förrän villkoret slutar gälla.
Man kan troligen skriva ett sidoavtal (men kolla med jurist INTE mäklaren, om formulering) där säljaren tar på sig alla ev. extra kostnader som kan uppstå med anledning av ärendet. Men om man inte har koll på exakt vad ärendet handlar om så, kan det vara så att huset ligger på en otillåten höjning, kan teoretiskt bli rivningsföreläggande. Eller att tomten blir helt hopplös ifall man tvingas ta bort det som höjts.
Och även om du har ett sådant avtal så kan det blir näst intill omöjligt att få säljaren att betala om kostnadenra skulle uppstå.
Det låter fullkomligt orimligt att säljaren inte vet vad ärendet handlar om. Möjligen om han själv köpt efter att ärendet startade hos kommunen. Mer troligt att han ljuger.
Man kan troligen skriva ett sidoavtal (men kolla med jurist INTE mäklaren, om formulering) där säljaren tar på sig alla ev. extra kostnader som kan uppstå med anledning av ärendet. Men om man inte har koll på exakt vad ärendet handlar om så, kan det vara så att huset ligger på en otillåten höjning, kan teoretiskt bli rivningsföreläggande. Eller att tomten blir helt hopplös ifall man tvingas ta bort det som höjts.
Och även om du har ett sådant avtal så kan det blir näst intill omöjligt att få säljaren att betala om kostnadenra skulle uppstå.
Det låter fullkomligt orimligt att säljaren inte vet vad ärendet handlar om. Möjligen om han själv köpt efter att ärendet startade hos kommunen. Mer troligt att han ljuger.
Det är säljaren som har ägt huset när det har röjts när anmälan kom in. Säljaren trodde att det ev handlade om en parkeringsruta som han har gjort. Men han har även dumpat sten framför huset.
Han har erbjudit sig att jämna ut marken gratis framför huset men det vågar jag inte eftersom jag inte vet hur marknivån såg ut innan.
Finns det några jurister som man kan få gratis rådgivning av?
Han har erbjudit sig att jämna ut marken gratis framför huset men det vågar jag inte eftersom jag inte vet hur marknivån såg ut innan.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Börja med att kontakta byggförvaltningen eller motsvarande och begär ut alla handlingar i ärendet. Offentlighetsprincipen is your friend!
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Gå med i villaägaförbundet, där kan du få (begränsad) juridisk rådgivning, om du är medlem. Vissa enklare frågor kan du fråga gratis hos vilken advokat som helst, men det här tror jag är för komplicerat för det.S Sallej skrev:Det är säljaren som har ägt huset när det har röjts när anmälan kom in. Säljaren trodde att det ev handlade om en parkeringsruta som han har gjort. Men han har även dumpat sten framför huset.
Och jag upprepar, det ör fullkomligt orimligt att säljaren inte skulle känna till ärendet, han mörkar något.
I grund och botten så kan en granne (eller vem som helst!) skicka in en anmälan enligt PBL när som helst. Med eller utan substans. Kommunen är då skyldig att öppna ett tillsynsärende. Jag antar att det är vad som har skett.
Så det viktiga för dig som köpare är att ta reda på om det ligger någon substans bakom anmälan eller om det bara var en okynnesgrej (t ex det klassiska scenariot är en irriterad granne som inte gillar säljaren och därmed anmäler dennes åtgärder på sin tomt). Som nämns ovan är det offentlighetsprincipen som är lösningen och att begära ut alla handlingar i ärendet från kommunen. Nästa sak att ta reda på varför det har gått 5-6 år utan att ärendet har gått vidare. Är det totalt personalhaveri på kommunens bygglovsenhet eller finns det en strategi från kommunens sida bakom detta? Jag undrar också om ett ärende verkligen kan ligga öppet så länge hos kommunen utan åtgärd? Fråga kommunen hur det fungerar med lagstiftningen och t ex förvaltningslagen. Kanske kan de stänga ärendet om de inte har skött det?
Saknas substans, d v s det har inte skett åtgärder som är marklovspliktiga (eller kommunen saknar bevis för detta, t ex foton, mätningar eller tjänsteanteckningar från platsbesök) så är det lugnt och frågan kan ignoreras. Det är en okynnesanmälan.
Om det istället har skett marklovspliktiga åtgärder kommer frågan om man kan söka marklov i efterhand. I så fall betalar man (säljaren) byggsanktionsavgift för att ha påbörjat åtgärderna utan lov och beviljas sen marklov i efterhand (säljaren betalar lovavgift). Sen är saken utagerad.
Kan inte marklov beviljas i efterhand, t ex p g a att detaljplanen anger exakta marknivåer så blir det knepigare. Då måste marken återställas. Detta kan vara skälet till att byggnadsnämnden inte agerar, för att om de agerar så vet de att de måste tvinga fram en återställning av marken vilket de kanske finner orimligt. Jag tar upp detta scenario med aktivistiska tjänstemän som rundar PBL eftersom det just hände i min egen kommuns byggnadsnämnd. Det säger ju dock inte att det är vanligt.
Så det viktiga för dig som köpare är att ta reda på om det ligger någon substans bakom anmälan eller om det bara var en okynnesgrej (t ex det klassiska scenariot är en irriterad granne som inte gillar säljaren och därmed anmäler dennes åtgärder på sin tomt). Som nämns ovan är det offentlighetsprincipen som är lösningen och att begära ut alla handlingar i ärendet från kommunen. Nästa sak att ta reda på varför det har gått 5-6 år utan att ärendet har gått vidare. Är det totalt personalhaveri på kommunens bygglovsenhet eller finns det en strategi från kommunens sida bakom detta? Jag undrar också om ett ärende verkligen kan ligga öppet så länge hos kommunen utan åtgärd? Fråga kommunen hur det fungerar med lagstiftningen och t ex förvaltningslagen. Kanske kan de stänga ärendet om de inte har skött det?
Saknas substans, d v s det har inte skett åtgärder som är marklovspliktiga (eller kommunen saknar bevis för detta, t ex foton, mätningar eller tjänsteanteckningar från platsbesök) så är det lugnt och frågan kan ignoreras. Det är en okynnesanmälan.
Om det istället har skett marklovspliktiga åtgärder kommer frågan om man kan söka marklov i efterhand. I så fall betalar man (säljaren) byggsanktionsavgift för att ha påbörjat åtgärderna utan lov och beviljas sen marklov i efterhand (säljaren betalar lovavgift). Sen är saken utagerad.
Kan inte marklov beviljas i efterhand, t ex p g a att detaljplanen anger exakta marknivåer så blir det knepigare. Då måste marken återställas. Detta kan vara skälet till att byggnadsnämnden inte agerar, för att om de agerar så vet de att de måste tvinga fram en återställning av marken vilket de kanske finner orimligt. Jag tar upp detta scenario med aktivistiska tjänstemän som rundar PBL eftersom det just hände i min egen kommuns byggnadsnämnd. Det säger ju dock inte att det är vanligt.
Detta känns väldigt orimligt eftersom marklov bakas in i bygglov och skulle huset (i modern tid) byggt på en otillåten markhöjd, innebär det att husets placering inte stämmer med bygglovet och då hade det varit ett bygglovsärende, inte marklov.H hempularen skrev:
Om du vet vilka åtgärder utförde på tomten för ca 6 år sen, kan du göra en bedömning om återställning skulle förstöra hela din tomt och om du kan leva med det eller inte. I och med att ärendet ligger och vilar i över 6 år nu hos kommunen, gör risken att något kommer hända i framtiden betydligt mindre.
Eventuella sanktionsavgifter ska kommunen rikta mot säljaren, eventuella återställningskrav (inkl böter vid försening) till ägaren (du)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skillnad på boarea för identiska hus hos Skatteverket
Köpa & Sälja hus -
Varför kan jag ej belåna huset hos banker, smålån?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Växthus bygganmälan/bygglov eller svartbygge. Hjälp!
Juridik -
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Artikelkommentarer -
Felanmälan hos Älvsbyshus
Hustillverkare