Hej, jag måste byta ut spisen hemma då den är för stor där den sitter och behöver en ny som är 60cm. Min fråga är att jag inte vet vilken jag ska ha om det är 230v eller 400v? Har läst igenom flera forum här och där men förstår inte riktigt.

Behöver köpa en ny så fort som möjligt, ska bara funka i en månad. Infogar bilder på spisen som är installerad, kontakten. Går det att klippa kabeln förövrigt och sätta ihop det om det är så att spisen jag köper har fel kontakt?

• Typskylt på en spis som visar elektriska anslutningar för 1N 230V och 3N 230/400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en smutsig vit elkontakt med texten "SAMHALL 250V 25A" och elsymboler, mot en svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har enfasmatning och måste ha en 230V spis.

D Daniel 109 skrev:
Du har enfasmatning och måste ha en 230V spis.
Om jag köper en 230 spis utan kontakt är det möjligt att kapa den o sätta ihop med den jag har idag?

Det bör gå att koppla ur kabeln i den bef. Spisen och koppla in i den nya. Ta bilder på hur den är kopplad innan du kopplar bort den.

• Gilla
mike.o
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det bör gå att koppla ur kabeln i den bef. Spisen och koppla in i den nya. Ta bilder på hur den är kopplad innan du kopplar bort den.
ok grymt, tack för svar. varit orolig över den biten

men om jag ställer en till fråga. är de möjligt att fixa på något sätt så att en 400 volt funkar hemma? vad hade behövts bytas ut i teorin?

Har du enfas eller trefas in till bostaden? 400V spisar är ovanliga i dag.

jag tror det är enfas. Det är bara en propp som går till spisen

A
mike.o mike.o skrev:
jag tror det är enfas. Det är bara en propp som går till spisen
klart att det bara är en enfas inkoppling med den stickproppen!
men din spis går att koppla om till tre-fas med nolla

A
mike.o mike.o skrev:
men om jag ställer en till fråga. är de möjligt att fixa på något sätt så att en 400 volt funkar hemma? vad hade behövts bytas ut i teorin?
du måste ta fram två faser till men har du en lägenhet av äldre snits så är det troligen bara en fas i hela huset

Nej, det är olika faser till olika lägenheter. Du har garanterat trefas in i huset.

A
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är olika faser till olika lägenheter. Du har garanterat trefas in i huset.
I Bla Stockholm när det drogs in el delades faserna upp per trappuppgång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.