Jag tänkte ta ner en vägg inomhus och öppna upp. Hur tar jag reda på om väggen är bärande? Hur vet jag om jag kan ta ner väggen?
Magkänslan säger mig att den inte kan vara bärande. Men jag har ju noll koll så vill vara säker :)

Här är en gammal ritning jag hittat från förrförra ägaren, såhär ser det ut idag:
Planritning av husets övervåning med röd pil mot vägg mellan allrum och sovrum, möjligtvis bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en ritning jag hittat som är urgammal, osäker på sedan när:
Gammal ritning av husets planlösning med markerad vägg mellan gillestuga och hobbyrum.
Skapa konto

Där finns den väggen inte alls (vilket talar för att det borde vara lugnt att ta ner.

Inomhusvägg i ett rum, med trägolv och en vit dörrkarm, visar en slät, grå yta. Det finns en eluttag vid golvet.
Skapa konto

Mätband håller på att mäta tjockleken på en innervägg i ett rum, med en säng i bakgrunden.
Skapa konto

Vad tror ni?

Är det bara för mig att öppna upp försiktigt. Plocka ner gipsskivor etc och sen ta in en elektriker för att koppla bort strömmen som är i väggen?

BirgitS
Bärande väggar tillkommer sällan efter att huset är byggt, om man inte har byggt om väldigt mycket, så just den väggen borde ju gå bra att ta bort. Dock så kan hörnet mot klädkammaren och allrummet innehålla en bärande pelare, eftersom de förhoppningsvis har gjort en avväxling när de rev en bit av den bärande garageväggen.

BirgitS BirgitS skrev:
Bärande väggar tillkommer sällan efter att huset är byggt, om man inte har byggt om väldigt mycket, så just den väggen borde ju gå bra att ta bort. Dock så kan hörnet mot klädkammaren och allrummet innehålla en bärande pelare, eftersom de förhoppningsvis har gjort en avväxling när de rev en bit av den bärande garageväggen.
Ok! Men det borde i så fall vara rätt uppenbart när jag öppnat upp?

BirgitS
ja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.