Jag tänkte ta ner en vägg inomhus och öppna upp. Hur tar jag reda på om väggen är bärande? Hur vet jag om jag kan ta ner väggen?
Magkänslan säger mig att den inte kan vara bärande. Men jag har ju noll koll så vill vara säker
Här är en gammal ritning jag hittat från förrförra ägaren, såhär ser det ut idag:
Här är en ritning jag hittat som är urgammal, osäker på sedan när:
Där finns den väggen inte alls (vilket talar för att det borde vara lugnt att ta ner.
Vad tror ni?
Är det bara för mig att öppna upp försiktigt. Plocka ner gipsskivor etc och sen ta in en elektriker för att koppla bort strömmen som är i väggen?
Magkänslan säger mig att den inte kan vara bärande. Men jag har ju noll koll så vill vara säker
Här är en gammal ritning jag hittat från förrförra ägaren, såhär ser det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en ritning jag hittat som är urgammal, osäker på sedan när:
Logga in
Skapa konto
Där finns den väggen inte alls (vilket talar för att det borde vara lugnt att ta ner.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad tror ni?
Är det bara för mig att öppna upp försiktigt. Plocka ner gipsskivor etc och sen ta in en elektriker för att koppla bort strömmen som är i väggen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Bärande väggar tillkommer sällan efter att huset är byggt, om man inte har byggt om väldigt mycket, så just den väggen borde ju gå bra att ta bort. Dock så kan hörnet mot klädkammaren och allrummet innehålla en bärande pelare, eftersom de förhoppningsvis har gjort en avväxling när de rev en bit av den bärande garageväggen.
Ok! Men det borde i så fall vara rätt uppenbart när jag öppnat upp?BirgitS skrev:
Bärande väggar tillkommer sällan efter att huset är byggt, om man inte har byggt om väldigt mycket, så just den väggen borde ju gå bra att ta bort. Dock så kan hörnet mot klädkammaren och allrummet innehålla en bärande pelare, eftersom de förhoppningsvis har gjort en avväxling när de rev en bit av den bärande garageväggen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Något svart kommer från väggen/golvet
Hustillverkare -
Bärande vägg - hur vet jag när jag kommit till bärande stolpen/väggen?
Byggnadsfysik -
Hur vet jag om väggen är bärande?
Planlösningar -
Hur vet jag om väggen är bärande eller ej?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur vet jag om jag kan riva väggen
Byggmaterial & Byggteknik