Jag har ett rum på ca 25 kvadrat där jag skulle vilja ta bort radiatorerna och köra med golvvärme.
Vill försäkra mig om att det blir tillräckligt varmt så jag slipper göra om och sätta upp nya radiatorer nästa vinter.
Det är nu två stora radiatorer, ca 2 meter i längd och ett mindre på ca 1m. Kan golvvärme alltid värma tillräckligt eller finns det situationer då det inte går att få tillräckligt med värme för att ersätta flera element?
Just nu är rummet ett av husets varmaste och det är bra. Jag vill ha det varmt, runt 24 grader. Skulle inte gilla om det blev 20 grader max på vintrarna.
Lite om konstruktionen:
3 fönster, 2st ca 2x1,4m och 1st 1x1,4m. (nya 3-glas)
3 radiatorer under dessa fönster. De är panelradiatorer med bara enkel panel.
Ytterväggar och bjälklag är av lättbetong. (byggt 1967)
Under finns krypgrund, och över finns en kallvind.
Nuvarande rör för varmvatten till radiatorerna går i krypgrunden.
Tänker att jag ska riva bort plankgolvet. Rikta upp reglarna under. Lägga skivor med vattenburen golvvärme och sedan golv ovan det.
Vill försäkra mig om att det blir tillräckligt varmt så jag slipper göra om och sätta upp nya radiatorer nästa vinter.
Det är nu två stora radiatorer, ca 2 meter i längd och ett mindre på ca 1m. Kan golvvärme alltid värma tillräckligt eller finns det situationer då det inte går att få tillräckligt med värme för att ersätta flera element?
Just nu är rummet ett av husets varmaste och det är bra. Jag vill ha det varmt, runt 24 grader. Skulle inte gilla om det blev 20 grader max på vintrarna.
Lite om konstruktionen:
3 fönster, 2st ca 2x1,4m och 1st 1x1,4m. (nya 3-glas)
3 radiatorer under dessa fönster. De är panelradiatorer med bara enkel panel.
Ytterväggar och bjälklag är av lättbetong. (byggt 1967)
Under finns krypgrund, och över finns en kallvind.
Nuvarande rör för varmvatten till radiatorerna går i krypgrunden.
Tänker att jag ska riva bort plankgolvet. Rikta upp reglarna under. Lägga skivor med vattenburen golvvärme och sedan golv ovan det.
Om du har måtten på radiatorerna och typ så går det enkelt att räkna om GV ger samma effekt.
Vad har ni för värmekälla?
Vad har ni för värmekälla?
2st är ca 190x50, det tredje är 90x50.TotalControl skrev:
Ska posta en bild på en av radiatorerna, vet inte vad typen heter.
Värmekälla är en Luft-Vatten VP från 2009. När den ger upp tror jag att det blir bergvärme som ersätter.
190x50 typ 10 55/45/24 ca 520W
90x50 typ 10 55/45/24 ca 245W
Total installerad effekt 1285W 24°C rumsT
Vid 20°C rumsT 1560 W
GV brukar man räkna schablon 65 W/m2 vid 20°C rumsT och golvmedelT på 26°C. Det skulle bli 1625W för rummet. Vid ett delta på värmebäraren på 5-7°C.
Effekten minskar med ökad rumsT. Då du vill ha 24°C rumsT så blir kanske effekten "bara" runt 600W med allt annat lika.
Dock så kan du lätt köra ett mindra deltaT på värmebäraren för att öka medeltempen på golvet och på så sätt komma upp något i effekt.
Jag vågar inte säga rakt av om du kommer bli nöjd. Det är dina 24°C som ställer till det lite då du har en begränsning på vad trägolv "klarar" i temp.
Hade det varit jag så hade jag lagt golvvärme. Fast inte i spårade skivor utan med glerspanel och plåt.
För då kan man lägga golvvärmen i något mindre cc och med randzoner vid fönster för att öka effekten.
Bara man håller sig till max slinglängd. Samt har bra med isolering under golv.
Sen har man en helt annan temperaturgradient med golvvärme så t.ex. 22°C rumsT upplevs varmare än 22°C radiator rum. I alla fall mot panelradiatorer utan plåt som har väldigt liten konvektion och mestadels strålning.
Vid 20°C rumsT 1560 W
GV brukar man räkna schablon 65 W/m2 vid 20°C rumsT och golvmedelT på 26°C. Det skulle bli 1625W för rummet. Vid ett delta på värmebäraren på 5-7°C.
Effekten minskar med ökad rumsT. Då du vill ha 24°C rumsT så blir kanske effekten "bara" runt 600W med allt annat lika.
Dock så kan du lätt köra ett mindra deltaT på värmebäraren för att öka medeltempen på golvet och på så sätt komma upp något i effekt.
Jag vågar inte säga rakt av om du kommer bli nöjd. Det är dina 24°C som ställer till det lite då du har en begränsning på vad trägolv "klarar" i temp.
Hade det varit jag så hade jag lagt golvvärme. Fast inte i spårade skivor utan med glerspanel och plåt.
För då kan man lägga golvvärmen i något mindre cc och med randzoner vid fönster för att öka effekten.
Sen har man en helt annan temperaturgradient med golvvärme så t.ex. 22°C rumsT upplevs varmare än 22°C radiator rum. I alla fall mot panelradiatorer utan plåt som har väldigt liten konvektion och mestadels strålning.
Stort tack för ditt utförliga svar.TotalControl skrev:
190x50 typ 10 55/45/24 ca 520W
Vid 20°C rumsT 1560 W
Jättebra tips om golvvärme med glespanel och plåt, jag får läsa på om det.
Jag kanske kan förbättra isoleringen mellan reglarna när jag öppnar golvet. Jag vet inte med säkerhet vad som finns där, har aldrig öppnat, min bästa gissning är kutterspån.
Kanske en förmildrande omständighet är att det är husets varmaste rum, när elementen går för fullt i andra rum så stryper fortfarande termostaterna i detta rum. Så jag borde klara mig med lite lägre maxkapacitet i detta rum.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur vet man om golvvärme måste vara på?
Värme allmänt -
Fönster ner till golvet om man har golvvärme?
Fönster & Dörrar -
Hur vet jag om nya golvvärmen är startad?
Värme allmänt -
Någon vet om denna gamla termostat ETG för golvvärme
El -
Om man tar upp 2 år gammal siljan golv för att lägga golvvärme - går det att återanvända golvet?
Golv