Byggahus.se
Två fiberskivor limmades med PL400 för att tillskapa en skåpdörr. Resultatet blev kanon sånär som på att de - förvånande nog - böjde sig. Varför? Den ena var tunnare och möjligen porösare, men ändå förvånande att de böjde sig så pass. Hur gör man för att undvika att de böjer sig?
 
  • Två hoplimmade fiberskivor placerade på varandra, med synlig böjning och texturvariation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Böjd skåpdörr gjord av två limmade fiberskivor står på ett verkstadsduk, med verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sammanlimmad fiberskivdörr som visar tydlig böjning, fotograferad i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ena skivan sväller/krymper mer än den andra, ren naturlag att det då böjer sig.
Det måste vara symmetrisk om det ska hålla sig rakt.

Protte
 
Du måste ha dem i press när de torkar. Det lärde jag mig av min morfar vars far var möbelsnickare/inredningssnickare.
 
Enig, de var troligen högre fukthalt när de limmades ihop och nu när det torkat drar det sig snett. Sen är det nog bättre med trälim som är enklare att få slätt utrstruket. Förvara dem torrt inomhus en tid innan limninng och lägg i press tills limmet är helt torrt vid limningen.
 
Du måste behadla dom på båda sidor, stryker du en sida så kommer de att böja sig.
Den behandlade sida suger åt sig och blir därför längre, och effekten blir att de nöjer sig.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla. En del att lära sig här...
 
En möbelsnickare har sagt till mig att man måste limma ihop tre eller fem skivor för att se till att de håller formen.
 
F fredar skrev:
Två fiberskivor limmades med PL400 för att tillskapa en skåpdörr. Resultatet blev kanon sånär som på att de - förvånande nog - böjde sig. Varför? Den ena var tunnare och möjligen porösare, men ändå förvånande att de böjde sig så pass. Hur gör man för att undvika att de böjer sig?
Har limmat ihop ett antal skivor av bland annat plywood och mdf — det viktigaste jag har lärt mig är att man spänner ihop dem så att ev bågningar tar ut varandra samt att man såklart under limningen spänner dem mot något rakt. En bordsskiva eller spännbitar mm.
Min arbetsbänk är ofta underlag när jag limmar ihop skivmaterial och då använder jag dessutom spännbitar. (Clamping cauls heter det på youtubiska — du kan söka på det där.)

En annan avgörande faktor är såklart att de skivor man vill limma ihop är lika i densitet och fuktkvot, annars kan man få framtida problem även om allt verkar ok efter limning.

Att man måste limma ihop tre eller fem skivor låter som ren numerologi vilket i mina ögon är en form av skrock och har väldigt lite att göra med mina egna erfarenheter — har limmat allt mellan två och sex skivor men alltid av samma slag och ofta från samma ”grundskiva” utan problem.

Gör ett nytt försök med lämpligare material så går det nog bättre. Lycka till!
//Ronnie

PS och använd vanligt trälim, det duger gott. DS
 
P Pysslarn skrev:
Har limmat ihop ett antal skivor av bland annat plywood och mdf — det viktigaste jag har lärt mig är att man spänner ihop dem så att ev bågningar tar ut varandra samt att man såklart under limningen spänner dem mot något rakt. En bordsskiva eller spännbitar mm.
Min arbetsbänk är ofta underlag när jag limmar ihop skivmaterial och då använder jag dessutom spännbitar. (Clamping cauls heter det på youtubiska — du kan söka på det där.)

En annan avgörande faktor är såklart att de skivor man vill limma ihop är lika i densitet och fuktkvot, annars kan man få framtida problem även om allt verkar ok efter limning.

Att man måste limma ihop tre eller fem skivor låter som ren numerologi vilket i mina ögon är en form av skrock och har väldigt lite att göra med mina egna erfarenheter — har limmat allt mellan två och sex skivor men alltid av samma slag och ofta från samma ”grundskiva” utan problem.

Gör ett nytt försök med lämpligare material så går det nog bättre. Lycka till!
//Ronnie

PS och använd vanligt trälim, det duger gott. DS
Har inte med numerologi att göra utan att man måste ha en kärna i mitten med lika många limytor på var sida som ser till att det drar lika åt båda håll. Men det går att få det plant på andra sätt också, han menade att det gjorde att det inte slog sig över tid. Titta på en plywoodskiva och se hur många lager är limmade, det är samma där, en kärna i mitten med lika många lager på var sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.