1 093 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Hur undersöker jag rör/radiatorer inför luft/vatten
Hej! Första posten här efter att ha läst en hel del tidigare.
Lång historia kort. Vi är intresserade av ett hus, en enplansvilla byggd 1960, som tidigare haft olja och nu har elpanna som uppvärmningskälla. Systemet är alltså vattenburet idag.
Om vi köper vill jag sätta in en luft/vatten eller en berg/vatten-pump för att sänka driftskostnaderna, ganska rejält gissar/hoppas jag..
Problemet är att jag inte vet hur jag kan besiktiga befintliga rör samt radiatorer för att veta om jag isf även behöver byta dessa? Jag har läst en del om en/tvårörs-system så det vill jag bekräfta exempelvis. Om det är 15- eller 18mm rör verkar kunna ha bäring på möjligheterna som jag förstår det? Jag ska åka ut till huset igen senare idag på en till visning, men behöver lite snabba tips inför det på vad jag ska fota/titta efter etc.
Sen kan jag uppdatera tråden igen efter jag kommit hem.
Förstår att ingen här kan ”garantera” det ena eller det andra utan att man behöver en inspektion av en expert för offert/utlåtande, men det kan jag förmodligen inte fixa nu innan ev köp.
Bifogar några bilder från förra visningen som ev kan ge någon kunnig lite mera insikt? 🙂
Tack på förhand!
/ Marcus
Lång historia kort. Vi är intresserade av ett hus, en enplansvilla byggd 1960, som tidigare haft olja och nu har elpanna som uppvärmningskälla. Systemet är alltså vattenburet idag.
Om vi köper vill jag sätta in en luft/vatten eller en berg/vatten-pump för att sänka driftskostnaderna, ganska rejält gissar/hoppas jag..
Problemet är att jag inte vet hur jag kan besiktiga befintliga rör samt radiatorer för att veta om jag isf även behöver byta dessa? Jag har läst en del om en/tvårörs-system så det vill jag bekräfta exempelvis. Om det är 15- eller 18mm rör verkar kunna ha bäring på möjligheterna som jag förstår det? Jag ska åka ut till huset igen senare idag på en till visning, men behöver lite snabba tips inför det på vad jag ska fota/titta efter etc.
Sen kan jag uppdatera tråden igen efter jag kommit hem.
Förstår att ingen här kan ”garantera” det ena eller det andra utan att man behöver en inspektion av en expert för offert/utlåtande, men det kan jag förmodligen inte fixa nu innan ev köp.
Bifogar några bilder från förra visningen som ev kan ge någon kunnig lite mera insikt? 🙂
Tack på förhand!
/ Marcus
Det ser ut som att den är ställd på högsta kurvan, 3? Om det är så skickar pannan ut 80-gradigt vatten redan vid 0 grader ute. Det kan tyvärr ingen värmepump matcha.
Troligen behövs dock inte så varmt vatten, utan man reglerar rumstemperaturen med termostater på radiatorerna. Men det lär ju finnas någon anledning till att man tyckt att högsta kurvan behövs.
Troligen behövs dock inte så varmt vatten, utan man reglerar rumstemperaturen med termostater på radiatorerna. Men det lär ju finnas någon anledning till att man tyckt att högsta kurvan behövs.
Snyggt, tack! Jag kollar det igen nu idag.useless skrev:
Det ser ut som att den är ställd på högsta kurvan, 3? Om det är så skickar pannan ut 80-gradigt vatten redan vid 0 grader ute. Det kan tyvärr ingen värmepump matcha.
Troligen behövs dock inte så varmt vatten, utan man reglerar rumstemperaturen med termostater på radiatorerna. Men det lär ju finnas någon anledning till att man tyckt att högsta kurvan behövs.
Tog några andra bilder på enheten såg jag, men det var mörkt där så kvaliteten är inte toppen.
Får ta med en ficklampa idag.
Tog mest bilderna för att ha något alls att kolla när jag kom hem. Två barn var med på visningen så det var inte så lugnt och skönt. Men bra, tack för input.D Dilato skrev:
Idag kommer jag vara ensam på visningen så har bättre möjlighet att faktiskt tänka när jag är där 🙃
Finns det en termometer som visar tempen ut, så kolla den och känn på ellementen, troligtvis går det ut hög temp och termostater på ellementen stryper flödet. Är inte bra, lagom är bäst ut från pannan. Nu kurva 3 och ger ca 80 C ut, bör ligga på kurva 1, samt finjustering på 0, för att kunna justera värmen till rätt värde. Ser även ut att maxtempvärde står på 80 C , ställs ned till ca 60 C som max, om det är smala ellement.
Nyss hemkommen från ny visning. Ser ut som pannan står på 1 och inte på 3. Se ny bild.
Rören till/från radiatorerna är 18mm. Själva radiatorerna är ”smala”, se bilder.
Golvvärme i badrum.
Vad gör detta för tanken på luft/vatten eller bergvärme tror ni?
Tack för hjälpen hittills!
/ Marcus
Rören till/från radiatorerna är 18mm. Själva radiatorerna är ”smala”, se bilder.
Golvvärme i badrum.
Vad gör detta för tanken på luft/vatten eller bergvärme tror ni?
Tack för hjälpen hittills!
/ Marcus
De radiatorerna är lämpliga för ett högtemperatursystem som det är/har varit.
Värmepumpen är effektivast ju lägre temperatur den behöver uppnå. Moderna radiatorer eller golvvärme kan sprida lika mycket värme som de nuvarande men med en lägre framledningstemperstur.
Det är är inte svartvitt, men ska ni renovera ytskikt så hade jag bytt radiatorer samtidigt.
Om rören också bör bytas beror på skicka och diameter.
Värmepumpen är effektivast ju lägre temperatur den behöver uppnå. Moderna radiatorer eller golvvärme kan sprida lika mycket värme som de nuvarande men med en lägre framledningstemperstur.
Det är är inte svartvitt, men ska ni renovera ytskikt så hade jag bytt radiatorer samtidigt.
Om rören också bör bytas beror på skicka och diameter.
Som det ser ut så jobbar elpannan på kurva 1, och de bilder på radiatorerna som syns, dör verkar de vara hyffsat stora.
Rören spelar ingen roll, utan det är storleken på radiatorerna som är det viktiga.
Med en värmepump (oavsett typ) så vill du ha så låg framledningstemperatur som möjligt, helst inte över 45⁰ & absolut inte över 55⁰ vid DUT, eftersom det kraftigt försämrar värmepumpens effektivitet.
Och det verkar ju som de villkoren uppfylls.
Rören spelar ingen roll, utan det är storleken på radiatorerna som är det viktiga.
Med en värmepump (oavsett typ) så vill du ha så låg framledningstemperatur som möjligt, helst inte över 45⁰ & absolut inte över 55⁰ vid DUT, eftersom det kraftigt försämrar värmepumpens effektivitet.
Och det verkar ju som de villkoren uppfylls.
Med tydligare bilder ser det inte så illa ut. Kurva 1 betyder 50 grader vid -20 ute vilket är ganska normalt för hus med värmepump och radiatorer.
Men man vet ju inte säkert om det är den inställningen man kör på vintertid eller om man skruvat ner pannan på sommaren eller för att man flyttat ut innan den kommande försäljningen?
Men man vet ju inte säkert om det är den inställningen man kör på vintertid eller om man skruvat ner pannan på sommaren eller för att man flyttat ut innan den kommande försäljningen?
Tack för svar! Ska kolla med mäklaren/säljarna om de brukar justera kurvan till vintern eller om den alltid står så.
Vanskligt dock med mäklare som källa men det är vad det är.
Som jag förstår det har en bergvärmepump bättre effekt vid högre framledningstemp än en luft/vatten? Skulle isf kunna vara en bra väg att gå eftersom ytan på radiatorerna nog blir svårt att öka speciellt mycket.. Alternativt konvektor/fläktar. Elementskydden lär nog få ryka i vardagsrummet iaf 🙂
Säljarna har nyligen installerat FTX i huset som säkert hjälper att sänka förbrukningen den också.
Jävla svårt det här, men kul att lära sig mera. Tack för input hittills!
Vanskligt dock med mäklare som källa men det är vad det är.
Som jag förstår det har en bergvärmepump bättre effekt vid högre framledningstemp än en luft/vatten? Skulle isf kunna vara en bra väg att gå eftersom ytan på radiatorerna nog blir svårt att öka speciellt mycket.. Alternativt konvektor/fläktar. Elementskydden lär nog få ryka i vardagsrummet iaf 🙂
Säljarna har nyligen installerat FTX i huset som säkert hjälper att sänka förbrukningen den också.
Jävla svårt det här, men kul att lära sig mera. Tack för input hittills!
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur du än resonerar så kommer en bergvärmepump drastiskt minska uppvärmningskostnaderna.
Rörsystemet finns ingen anledning att byta, vattnet i ett värmesystem är ”dött” och innehåller inget syre som kan korrodera systemet.
Moderna värmepumpar kan dessutom producera högre temperaturer så ta in offerter med option på byte av radiatorer så får du utvärdera huruvida det är lönsamt att byta dem eller inte.
Rörsystemet finns ingen anledning att byta, vattnet i ett värmesystem är ”dött” och innehåller inget syre som kan korrodera systemet.
Moderna värmepumpar kan dessutom producera högre temperaturer så ta in offerter med option på byte av radiatorer så får du utvärdera huruvida det är lönsamt att byta dem eller inte.
Bra, tack!mexitegel skrev:
Hur du än resonerar så kommer en bergvärmepump drastiskt minska uppvärmningskostnaderna.
Rörsystemet finns ingen anledning att byta, vattnet i ett värmesystem är ”dött” och innehåller inget syre som kan korrodera systemet.
Moderna värmepumpar kan dessutom producera högre temperaturer så ta in offerter med option på byte av radiatorer så får du utvärdera huruvida det är lönsamt att byta dem eller inte.
Det är inte så många radiatorer det handlar om heller, 5-6 stycken, så kostnaden för nya blir ju låg i förhållande till ny pump. Bara det blir tillräckligt varmt att bo där 🙂
Det är ju inte så att värmepumpen slutar funkar för att elementen är för små. Det värsta som kan hända är COP blir lite sämre och att värmepumpen kan behöva eltillskott för att nå upp till rätt framledningstemp. Man får ställa den eventuella kostnaden mot kostnaden för nya radiatorer och eventuell rördragning.M MarcusAn skrev:
Oavsett vilket så brukar det vara bäst att installera värmepumpen först och köra nåt år så man vet vilka ytterligare åtgärder som eventuellt behövs.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Räcker nog med 50 grader för att kunna stå och mysa framför den vertikalt monterade radiatorn!
Att värmepumpens effektivitet sjunker när det är riktigt kallt ute är ingen katastrof. Man kan acceptera lite svalare inne tillfälligt och/eller stödvärma på något sätt.
Att värmepumpens effektivitet sjunker när det är riktigt kallt ute är ingen katastrof. Man kan acceptera lite svalare inne tillfälligt och/eller stödvärma på något sätt.














