Hejsan

-Huset är byggt Juni 2018 och samma år la vi å grund färg.
-Första strykning av målfärg 2019.
-Andra strykning + knutar och fönster gjordes 2020.

Det är det första hus jag målat. Vi hade begränsat tid och detta orsakade tyvärr att vi missade att stryka på målarfärg och grundfärg på en del ställen. Detta är inget jag är stolt över men det är inget trä som ruttnat iallafall (vad jag kan se) :).

Jag tog några kort där jag missat och lagt på målarfärg och grundfärg:

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

Min fråga: Nu har det passerat 3 år sedan huset byggdes. Bör jag både sandpappra och tvätta innan jag stryker på grundfärg eller räcker det med att tvätta, eller räcker det bara med att tvätta? Både grundfärg och grönfärg är från Jotun.

Okej när jag tvättar innan målning, vilket tvättmedel passar bra för mitt ändamål?
Funderar på att köpa denna: https://www.jotun.com/se/se/decorative/exterior/products/jotun-3-i-1-kraftvask-och-mogeldesinfektion

Mvh Viken 89

Redigerat:
Viken89 Viken89 skrev:
Hejsan

-Huset är byggt Juni 2018 och samma år la vi å grund färg.
-Första strykning av målfärg 2019.
-Andra strykning + knutar och fönster gjordes 2020.

Det är det första hus jag målat. Vi hade begränsat tid och detta orsakade tyvärr att vi missade att stryka på målarfärg och grundfärg på en del ställen. Detta är inget jag är stolt över men det är inget trä som ruttnat iallafall (vad jag kan se) :).

Jag tog några kort där jag missat och lagt på målarfärg och grundfärg:

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

Min fråga: Nu har det passerat 3 år sedan huset byggdes. Bör jag både sandpappra och tvätta innan jag stryker på grundfärg eller räcker det med att tvätta, eller räcker det bara med att tvätta? Både grundfärg och grönfärg är från Jotun.

Okej när jag tvättar innan målning, vilket tvättmedel passar bra för mitt ändamål?
Funderar på att köpa denna: [länk]

Mvh Viken 89
Det är inget problem. Virket kan stå många år obehandlat utan att ta mycket skada. Kraftvasken du länkar till funkar fint. Sandpapper behövs inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.