Byggahus.se
Jag har ett timmerhus från ca 1850, som är målat med röd slamfärg. Fasadbrädorna är spikade med handsmidda spikar så jag antar att brädorna också har en hög ålder. Enligt min bedömning fanns inget akutbehov av ommålning. En anhörig, professionell målare från ett annat land, ville hjälpa till med ommålning av fasaden. Jag är rädd att jag inte gav instruktioner, för att inte visa misstro mot honom.

Det gick åt MYCKET färg och ser mycket tjockt ut. Jag är rädd att färgen antingen kommer att flaga eller att fukt inte kommer att diffundera eller att jag behöver göra nästa ommålning tidigare.
Så,
Hur mycket färg (Falu original) bör det gå åt /kvm?
Vad kan hända om man lägger ett för tjockt lager?

Tack
 
Düsseldorff
1 liter räcker till typ 3-5 kvm. Ytan ska borstas innan. Måla flödigt men inte så att det rinner, all färg ska fästa. För tjockt färglager flagnar. Man kan späda färgen med vatten (15-20 %) för att säkerställa tunna skikt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
håller med ovanstående inlägg. Det gäller att verkligen stryka in färgen i träet. Det finns ingen direkt fara med för tjocka lager. Färgen är genomsläpplig för fukt ändå.
Det enda som händer är att det ser lite fult ut och blir rinnigt, och det kommer ev flaga. Vid nästa ommålning får ni vara noga med att riktigt borsta rent fasaden helst med stålborste.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.