Byggahus.se
Hej!

Vi har ett hus med stengolv som behöver fräschas till. Tycker om betong och skulle gärna ha det här. Har golvvärme under stengolvet och vill undvika att stöka med det utan undrar om jag kan lägga betong direkt på golvet? I och med att det ansluter till ett annat golv i trä skulle jag behöva ett så tunt lager betong som möjligt för att inte få en höjdskillnad. Blivit tipsad om microcement men tycker inte riktigt man får till det utseende som betongen har. Någon som kan svara på min fråga och kanske har några tips??
 
Det krävs betydligt mer betong om sprickbildning inte ska uppstå. Det vettigaste är förmodligen att fräscha upp befintligt stengolv.
 
  • Gilla
Kristin Persson och 1 till
  • Laddar…
R
K Kristin Persson skrev:
Hej!

Vi har ett hus med stengolv som behöver fräschas till. Tycker om betong och skulle gärna ha det här. Har golvvärme under stengolvet och vill undvika att stöka med det utan undrar om jag kan lägga betong direkt på golvet? I och med att det ansluter till ett annat golv i trä skulle jag behöva ett så tunt lager betong som möjligt för att inte få en höjdskillnad. Blivit tipsad om microcement men tycker inte riktigt man får till det utseende som betongen har. Någon som kan svara på min fråga och kanske har några tips??
Hej,

Det är svårt att gjuta mindre än 40-50mm då du du behöver armera mot sprickbildning så gjutning är sällan ett alternativ pga. Höjden.
Men googla på microcement om detta skulle kunna passa dig, enklare att utföra samt bygger inte så mycket i höjd…
 
K Kristin Persson skrev:
Hej!

Vi har ett hus med stengolv som behöver fräschas till. Tycker om betong och skulle gärna ha det här. Har golvvärme under stengolvet och vill undvika att stöka med det utan undrar om jag kan lägga betong direkt på golvet? I och med att det ansluter till ett annat golv i trä skulle jag behöva ett så tunt lager betong som möjligt för att inte få en höjdskillnad. Blivit tipsad om microcement men tycker inte riktigt man får till det utseende som betongen har. Någon som kan svara på min fråga och kanske har några tips??hur djupt l
Hur djupt ligger golvvärmen? Jag tror ni kan knacka bort klinkersen utan att förstöra golvvärmen
 
Vet faktiskt inte! Hur långt ner brukar golvvärme ligga?
 
R Rejäl skrev:
Hej,

Det är svårt att gjuta mindre än 40-50mm då du du behöver armera mot sprickbildning så gjutning är sällan ett alternativ pga. Höjden.
Men googla på microcement om detta skulle kunna passa dig, enklare att utföra samt bygger inte så mycket i höjd…
Förstår! Tack för svar och information.
 
R
K Kristin Persson skrev:
Vet faktiskt inte! Hur långt ner brukar golvvärme ligga?
Sedan vet man inte om det är spacklat under stengolvet så det kan bli en del jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.