Har en swedoor innedörr som har gått sönder och behöver byta ut den mot en likadan. Har lite svårt för att plocka bort befintliga handtag från trasiga dörren (tänkte montera den på nya dörren).

Är det någon som vet hur jag får bort följande handtag (ingen aning om märket) från trasiga dörren?

IMG_6607.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_6606.JPG
Skapa konto

IMG_6605.JPG
Skapa konto

Finns det några skruvar på undersidan av handtaget? På vissa handtag sitter det en liten skruv med insexskalle där som man kan skruva ur.

Något i den här stilen alltså:

Skruv-handtag.jpg
Skapa konto

Kan vara lösa huvar som man sprätter bort med en liten skruvmejsel

D
leby skrev:
Kan vara lösa huvar som man sprätter bort med en liten skruvmejsel
Det är väl svårt när handtaget är ivägen? Jag har handtag med lösa huvar som kläms dit och hålls fast med hjälp av en O-ring och man sprätter bort med en skruvmejsel, men det förutsätter att man först har lossat på handtaget eller att handtaget har en diameter som inte överstiger brickans.

Tack för alla svar. Såhär ser det ut underifrån. Observera att plastpluggarna inte går att rubba eller ta bort

1.jpg
Skapa konto

fatboy_kim skrev:
Vet du vad det är för tillverkare? Finns en tillverkare som heter Hoppe och de har något som kallas kvick-i-sprint.
Kolla länken:
[länk]
Vet inte vad det är för tillverkare, men jag tror att det är en Hoppe som du länkade till. Detta då handtaget har ett "H" logga som är samma som i PDF filen.

PDF filen du länkade till visar endast hur man monterar en. Hur tar man loss själva handtaget?

fatboy_kim skrev:
Hittar bara denna beskrivning för demontering [länk]

tack, lyckades till slut att få bort handtagen. Själva ringen däremot sitter fortfarande fast och det går inte att rubba den. Inte heller hjälper det att göra som dom visade i PDF filen (fungerade endast på den nedre ringen och inte den övre där handtagen satt).

Tålamodet börjar ta slut snart :)

22.jpg
Skapa konto

fatboy_kim skrev:
Är det den här varianten du har då? [länk]
Nej tror inte det, är nog ganska säker på att det är den vanliga och inte plus modellen

såhär ser det ut utan handtagen. Själva "kåpan" som man ska pilla bort genom att köra in en lite skruvmejsel vid gummilisten går inte att rubba alls. Den nedra kåpan (låset) går att plocka bort rätt enkelt. Men övre kåpan sitter hårdare än superlim :)

333.jpg
Skapa konto

Skumt, det är ju precis så du ska göra, in med en liten skruvmejsel i hålet och dra mejsel utåt/uppåt. Kanske kan du prova att knacka på ringen med en hammare (med ett skydd mellan) för att se om det lossnar lite då.

• Gilla
phattrance
  • Laddar…
fatboy_kim skrev:
Skumt, det är ju precis så du ska göra, in med en liten skruvmejsel i hålet och dra mejsel utåt/uppåt. Kanske kan du prova att knacka på ringen med en hammare (med ett skydd mellan) för att se om det lossnar lite då.

Nope det funkade inte det heller. Sitter fortfarande fast.

Jag ger upp, så jag köper nya handtag till dörren i helgen :)

Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.