Byggahus.se
J JohanLun skrev:
El handlas bara på en marknad. Vi har bara en uppsättning ledningar till huset så vi kan inte "byta" leverantör OM det hade funnits en alternativ marknad
Ledningarna har inget med elhandeln att göra.
Ledningarna är transporten av elektronerna köpta någon annan stans, och där finns det flera leverantörer.
Detta sagt så var din sjukhusliknelse spot on!
 
useless useless skrev:
Det är bara att titta på statistiken. Varje småhus förbrukar i snitt 15-16 MWh per år för värme och varmvatten. Lägg till ca 6 MWh i hushållsel så är 20 000 kWh en bra siffra.



[bild]


[bild]

[länk]
Jo, men jag förstår inte hur det kan vara så eftersom vi utan svårigheter kommer ner till 12000 kwh/år inkl värme, vv och husållsel. Vad är det folk sysslar med som gör att deras hus förbrukar så mycket?
 
H henk2055 skrev:
Jo, men jag förstår inte hur det kan vara så eftersom vi utan svårigheter kommer ner till 12000 kwh/år inkl värme, vv och husållsel. Vad är det folk sysslar med som gör att deras hus förbrukar så mycket?
Alla hus är inte från 80-talet med isolering.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
halper halper skrev:
Men om man som producent vet att exportmarknaden är omättlig, varför skulle man vilja sälja för 1 kr/kWh?
För att vattenfall och svenska kraftnät bekostats av skattepengar av oss medborgare och syftet med dem är att leverera el till Sverige. Sen att vattenfall haft huvet i röven i 20 år gör ju så klart inte saken bättre. Men det är anledningen att baselen ska levereras för ett "delvis reglerat" pris som med råge täcker produktionskostnaden och dessutom lägger pengar på hög för att bygga mer elinfrastruktur och produktion. Vi betalar inte marknadspris för att åka på våra motorvägar eller gå till sjukhuset. Iofs är valfriheten inom EU ganska hög, men vad jag vet kan inte hela europa komma hit till vår välfärd hur enkelt som helst.

D Dilato skrev:
Ledningarna har inget med elhandeln att göra.
Ledningarna är transporten av elektronerna köpta någon annan stans, och där finns det flera leverantörer.
Detta sagt så var din sjukhusliknelse spot on!
Men eftersom ledningarna i princip leder till en monopolsituation där man bara kan handla av en part, i praktiken, även om det heter att man kan välja leverantör så tycker jag det inte går att hålla isär dem. Fanns flera ledningar i landet och till min villa så skulle det troligen finnas flera typer av avtal att välja på...
 
Attitudeswe
Hur tänker dom sig att nya pristaket skall fungera med olika avtalsformer?

Alla som bundit på 3kr får hjälp mellan 1-3kr =2kr
Alla med rörlig december på 5kr får hjälp 1-5kr
Alla med timmät 16kr/kWh en timme och 1kr/kWh nästa får "bara" 15kr för den ena timmen?
 
Hoppas dem presentera lösningen innan vintern så man vet hur mycket man ska behöva frysa i vinter....
 
Fairlane
P Pappa1986 skrev:
Hoppas dem presentera lösningen innan vintern så man vet hur mycket man ska behöva frysa i vinter....
Efter valet 2018 dröjde det till mitten på januari 2019 innan man hade en regering. Blir det likadant efter detta val så finns det risk att det blir svårt att få fram ett förslag och enas kring, innan vintern.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Jo, men jag förstår inte hur det kan vara så eftersom vi utan svårigheter kommer ner till 12000 kwh/år inkl värme, vv och husållsel. Vad är det folk sysslar med som gör att deras hus förbrukar så mycket?
Värmer sina källare för att slippa fukt problem..
 
Fairlane
Tänk vilken drömde er vore för oss väljare inför vintern om politikerna redan innan valet kunde enas om hur man vill göra kommande vinter. Man kommer överens om en modell och kommunicerar till väljarna att de kommer hedra detta, oavsett valresultat. Så kan man i valdebatterna istället diskutera vad man vill göra på lite längre sikt än denna vinter.

Jag tror att många väljare skulle uppskatta att veta, även om förslaget inte är precis det man helst skulle föredra.

Tyvärr tror jag inte det kommer hända. I valtider brukar man föredra att förklara felet i de andras lösningar.
 
  • Gilla
Vespa och 8 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att sänka skatten eller kompensera utvalda elförbrukare med skattepengar tror jag inte på. Visst kan det finnas populistiska politiker som vill göra det och korkade politiker som gärna hoppar på tåget men någon lösning är det inte.
Inom de närmaste månaderna eller åren kommer både Finland och Sverige att behöva satsa stora pengar på militären och civilberedskapen och samtidigt hjälpa hundratusentals medborgare som kommer att behöva hjälp för att inte bli hemlösa och svälta ihjäl längs vägarna precis som fattigåret 1868.

För att klara det behöver staten alltså vi ökade skatteinkomster. Alternativet är att acceptera hungersnöd följd av rysk ockupation. Vissa ytterhögerpolitiker vill troligen ha båda delarna eftersom det först dödar de fattiga och sedan ger högerdiktatur och oligarkvälde som de alltid har önskat sig. Vissa yttervänsterpolitiker brukar vara glada åt allt som skadar samhället så de vill säkert också ha hungersnöd och ockupation.
Vi som står någonstans däremellan och åtminstone försöker tänka logiskt och ansvarsfullt tror jag faktiskt inser allihop att skattesänkningar för att hålla igång konsumtionen kanske inte är det viktigaste i sammanhanget.
Rätt löjligt faktiskt att kräva högre skatter, det finns skattemedel så det räcker. Bara man minskar på vissa områden såsom bidrag (både nationella och internationella bidrag) och invandring bara för att ge några exempel....

Precis som hushållsekonomin får genomleva åtstramningar så får Sverige som land göra det. Att hutlöst slösa pengar är dumdristigt och första som man behöver stoppa.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Jag undrar vad ett "rimligt" pris på el skulle vara.
Alltså vad kostar det att producera och transportera 1 kwh?
Ny produktion med kärnkraft verkar garanteras 1,3 kr/kWh i England, så det tror jag vi kan sätta som pris även här.

@ DennisCA kanske har koll på kWh priset på ny kärnkraft i Finland?

Om du köper vindandelar kanske du får ett elpris på 1-1,50kr/kWh, men då måste du ut med pengar för andelarna och har risken att föreningen/bolaget konkar och du mister insatsen.

Vad det kostar att få hem den till dig, eller hur mycket din nätägare får ta ut för 'transporten' ser du enklast på din egen elräkning.
 
V vik_tor skrev:
2 st sjöpallar med CATL 280Ah (3.2V) lithiumjärnfosfatceller från Kina. Kopplade i serie och parallellt. Färdiga lösningar köpta i Sverige/Europa var svåra att hämta hem ekonomiskt..
@vik_tor Vad har du för laddare till den där anläggningen? Inga bilder du kan dela med dig av?
 
F fribygg skrev:
Ny produktion med kärnkraft verkar garanteras 1,3 kr/kWh i England, så det tror jag vi kan sätta som pris även här.

@ DennisCA kanske har koll på kWh priset på ny kärnkraft i Finland?
Vet inte om nåt officiellt publicerat men kan säga konsumentpriserna hölls vid nere runt 60 öre tack vare OL3 testproduktion i den tidiga våren i år. Sen stängdes den av igen och har väl inte börjat producera annat än sporadiskt sen augusti. Så det kan ge en fingervisning om vad som komma skall.

Jag har själv räknat på OL3s kostnad och dess årsproduktion och fick väl att med pris på 50 öre kunde dom tjäna in konstruktionskostnaderna på 5-7 år. Tror jag tog till med en konservativ kapacitetsfaktor också, 70-80% kanske, var ett tag sen jag räknade på det. Finska reaktorer har oftast en kapacitetsfaktor på över 90%, vår sämsta reaktor ligger på 88%.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Ny produktion med kärnkraft verkar garanteras 1,3 kr/kWh i England, så det tror jag vi kan sätta som pris även här.

@ DennisCA kanske har koll på kWh priset på ny kärnkraft i Finland?

Om du köper vindandelar kanske du får ett elpris på 1-1,50kr/kWh, men då måste du ut med pengar för andelarna och har risken att föreningen/bolaget konkar och du mister insatsen.

Vad det kostar att få hem den till dig, eller hur mycket din nätägare får ta ut för 'transporten' ser du enklast på din egen elräkning.
En mix av KK, hydro, sol/vind, hade nog kunnat ge oss ett rimligt elpris, i linje med det vi historiskt är vana vid och ge producenterna som helhet en hälsosam avkastning på sitt kapital. Jag tror inte, aldrig, på silverkulor, att öka lite på allt kan dock göra underverk, tror jag.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
engs
M Martin_ skrev:
Panasonics modeller har underhållsvärme, något undantag finns dock. Finns modeller som håller 8c-15c justerbart intervall.
Bauhaus har "kampanj" på dessa verkar det som, löjligt liten rabatt i kampanjen men verkar ändå vara billigast enligt prisjakt.

Gårdshuset har planlösning nästan som ett U med garaget ovan U.

Funderar på om man skulle kunna sätta luftvärmepumpens innerdel i ena änden på U'et och sen i andra änden av U'et dra en fläkt (typ sån värmeflyttare) genom innervägg mot garagedel. Så garaget får en gnutta extra värme istället för att skicka den direkt ut.Samt att man sprider värmen bättre i gårdshuset genom att långsamt dra ut luft längst bort från VP'n.

Kan man sätta den så, så skulle utedelen kunna placeras mest dolt också.

Då ingen bor där borde det, om jag tänker rätt, inte öka på fukten särskilt mycket. Gårdshusdelen har torpargrund och garaget på platta, så det kanske kommer upp lite mer fukt på gårdshusdelen pga det? Förutom den vanliga fysiken med att varmare luft kan bära mer fukt som då riskerar dumpas i garaget om det hålls kallare än gårdshus.

Tänker jag helt fel och det ökar risken för något eller skulle det kunna fungera tro?
Brandskyddssynpunkt är det kanske inte OK, men nu är det bara förråd, om jag bygger om (renoverar) till gäststuga som jag har planer på får jag väl tänka om. DVS plugga hålet till garaget helt enkelt.

Grov skiss ur minnet:
Grov skiss av husplanlösning med markeringar för luftvärmepump och fläktplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.